Jotakin minussa

Kun koemme jotain taiteen äärellä, löydämmekö silloin uutta itsestämme?

Katsomme ja tarkastelemme itseämme koko elämämme ajan. Peilikuvamme on vain osa minuuttamme. Sisäisen, henkilökohtaisen maailmamme pidämme usein muilta piilossa. Taide avaa reittejä itsetutkiskeluun niin tekijälle kuin katsojallekin.  

Taideteoksen äärellä taiteilija, teos ja katsoja muodostavat hetkellisen ja ainutlaatuisen yhteyden. Taiteilija antaa meille aina jotain itsestään. Oli se sitten vaikkapa mielenmaisema, omakuvasta meihin luotu katse tai siveltimen veto kankaalla. Teos välittää viestin tekijältään ja haastaa meitä antautumaan ja kokemaan.  

Taide voi viedä kokijansa näkyvän maailman tapahtumiin, fiktiiviseen fantasiamaailmaan tai johonkin selittämättömään, mille ei löydy sanoja. Peilaamme kokemuksiamme taiteesta omaan elämäämme ja teemme siitä henkilökohtaisia tulkintoja. Teos voi koskettaa erityisesti juuri silloin, kun se liittyy jotenkin omaan elämään, johonkin minussa. 

Teeman taiteilijoita ovat Heikki Hautala, Frida Moukulainen, Eeva Peura, Marjatta Hanhijoki ja Taneli Stenberg. Tutustukaa teeman teoksiin alavalikosta tai virtuaalinäyttelyssä.

  • Peilistä katsomalla voimme nähdä omat kasvomme, mutta sisällämme on myös paljon tunteita ja ajatuksia, jotka eivät näy muille, mutta ovat tärkeä osa meitä. Taideteoksilla on kyky herätellä näitä tunteita ja ajatuksia näkyviin. Teokset voivat muistuttaa meitä jostakin iloisesta, surullisesta tai muusta mieleen painuneesta hetkestä elämässämme. 

    Taideteokset tuovat jotakin esiin myös tekijästään – siis taiteilijasta itsestään. Teos voi olla taiteilijan omakuva, lempimaisema tai se voi kuvata jotakin taiteilijalle tärkeää asiaa, haavetta tai pelkoa. Taideteosten mukana pääsemme myös satujen ja mielikuvituksen maailmaan, sillä taiteessa kaikki on mahdollista! 

    Taideteoksesta voi tulla itselle erityisen rakas, kun se liittyy jotenkin omaan elämään, johonkin minussa. 

  • Eeva Peura, Shapes of Love

    2020, vesiväri ja muste paperille, 29 x 28 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM2316

    Eeva Peura, The only way to get what you want, is to become a human yourself

    2020, vesiväri paperille, 38 x 38 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2314

    Eeva Peura, My melancholy

    2020, vesiväri paperille, 28 x 24 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2319

    Frida Moukulainen, Leaving the fishtank

    2015, kollaasi kankaalle, öljyväri pleksille, 112 x 102 x 5,5 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2210

    Frida Moukulainen, Leaving the fishtank, 2015, kollaasi kankaalle, öljyväri pleksille, 112 x 102 x 5,5 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2210

    Heikki Hautala

    2015, akryyli mdf-levylle, 183,5 x 142 x 5 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2196

    Heikki Hautala, Välitiloja

    2015, akryyli levylle, 183 x 142 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM TM 2197

    Marjatta Hanhijoki, Peilaaja

    1975, etsaus, 27 x 20 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 0452

    Taneli Stenberg, Kurkotus

    2006, öljy kankaalle, 130 x 90 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 1830

Tehtävät

1. Keskustelutehtävä: Taidekuvan tarkastelu

Tarkastelkaa yhdessä Eeva Peuran teosta Honeymoon (Lady):

  • Mitä näet teoksessa? 
  • Kuka hahmo teoksessa on? 
  • Missä paikassa hahmo mielestäsi on?   
  • Onko teoksessa jotakin hassua, huvittavaa tai eriskummallista? 
  • Tunnistatko, miten teos on tehty? Onko se piirros, maalaus vai valokuva?     

2. Tutkimustehtävä: Tunneäänestys

Väreillä on iso merkitys taideteoksissa. Ne välittävät tunteita ja saavat meissä aikaan erilaisia tuntemuksia jokaisessa meissä ihan omia. Tehtävässä tutkitaan värejä ja tunteita värikorttiäänestyksellä.

Tarvikkeet: Valikoima värikortteja tai -papereita jokaiselle oppilaalle, esimerkiksi 6 eri väriä jokaiselle oppilaalle. Jokaisella oppilaalla on sama värivalikoima.  

Opettaja sanoo ääneen yhden tunnesanan (esimerkiksi: ilo, hämmennys, suru, innostus, rakkaus, jännitys) kerrallaan ja oppilaat nostavat korttipinosta värikortin, joka heidän mielestään kuvaa kyseistä tunnetta. Tutkitaan, miten eri tavoin tunnetilat ja värit koetaan. 

Lopuksi: Mikä korteista on lempivärisi? Nosta kortti ilmaan.

3. Taidetehtävä: Tunnemaalaus

Frida Moukulainen, Leaving the fishtank, 2015, kollaasi kankaalle, öljyväri pleksille, 112 x 102 x 5,5 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2210

Katsokaa yhdessä teeman teoksia sivun ylävalikosta, ja pohtikaa niiden välittämiä tunteita:

  • Minkälainen tunne tai tunnelma teoksessa on? Nimeä tunne. 
  • Minkälainen olo sinulle tulee teosta katsellessasi?  
  • Näkyykö tunne teoksen tekniikassa tai maalaustyylissä?

Tunneviivat – lämmittelytehtävä

Tarvikkeet: A3-paperi, vahaliidut

Oppilaat valitsevat mieleisensä värisen vahaliidun. Opettaja sanoo ääneen yhden tunnetilan kerrallaan ja oppilaat lähtevät piirtämään viivaa tämän tunnetilan mukaisesti. Oppilaat eivät piirrä esittävää kuvaa vaan viivapiirrosta, jossa viiva muuttaa muotoaan tunnetilojen mukaisesti. Minkälainen on iloinen, rauhallinen, vihainen ja innostunut viiva? Jokainen oppilas tekee oman teoksen suurelle paperille tai teos voidaan tehdä koko luokan yhteiselle rullapaperille. 

Tunnemaalaus – abstraktit värimaalaukset

Tarvikkeet: maalaamiseen sopiva paperi A3-koossa (tai suurempi), peite- tai akryylivärit, maalarinteippi, erilaisia siveltimiä ja maalausvälineitä, vesikuppeja.

  • Minkälainen tunne sinulla on nyt tai mitä tunnetta kaipaisit elämääsi? Nimeä tunne. 
  • Minkä värinen tuo tunne on? Valitse väri.
  • Minkälainen liike voisi kuvata tuota tunnetta? Maalaa kädellä ilmaan.  

Oppilaat voivat nimetä itse maalattavan tunteen tai voitte pohtia niitä yhdessä ja arpoa jokaiselle oppilaalle eri tunteen.

Teippaa paperi jokaisesta reunasta hyvin kiinni maalausalustaan tai pöytään. Aloita maalaamaan nimeämääsi tunnetta valitsemallasi värillä. Sekoita väri tarvittaessa itse (oranssi, violetti, vihreä). Saat väristä eri sävyjä laimentamalla sitä vedellä tai lisäämällä pienen määrän toista väriä. Pohdi, minkälainen viiva, siveltimen jälki ja käden liike kuvaa tuota tunnetta. Miten maalaat rauhallisesti, iloisesti, vihaisesti?

Minkälaisia tunteita maalaukset herättävät, tunnistatteko maalattuja tunteita?

Ripustakaa valmiit Tunnemaalaukset esille luokkaan. Voitte käsitellä ja nimetä tunteita sekä harjoitella tunnetaitoja jatkossa maalausten avulla.