Pintaa syvemmältä

Taideteoksen tutkiminen on tarkkaan katsomista – havainnointia, mutta myös ajattelua ja kuvittelua. Taideteoksen äärellä olemme tutkimusretkellä, jossa silmät tekevät kaiken työn. Otetaan seuraavaksi hyvä asento ja keskitytään katsomiseen. Annetaan katseen vaeltaa taideteoksen eri puolilla: ylhäällä, alhaalla, jokaisessa kulmassa ja pienissä yksityiskohdissa. Ei ole kiire mihinkään. Keskittymällä taideteokseen hieman pidempään voimme löytää teoksesta jotakin enemmän, pintaa syvemmältä.  

Teeman taiteilijoita ovat Anja Karkku-Hohti, Illusia Juvani, Eila Minkkinen, Niko Palokangas, Immo Tuominen ja Samu Raatikainen. Tutustukaa teeman teoksiin alavalikosta tai virtuaalinäyttelyssä.

  • Eila Minkkinen, Sammal

    1991, kupari, repoussé, halkaisija 95 cm, syvyys 3,2 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2025

    Samu Raatikainen, Negate

    2009, muste, akryyli ja lyijykynä paperille, 116 x 152 cm, Porin kaupungin taidekokoelma, TM 1996

    Immo Tuominen, Vuodenajat

    1979, akryyli levylle, 161 c 214 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 0566

    Niko Palokangas, Sumu

    2019, öljy ja pastelli kankaalle, 80 x 86 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2284

    Niko Palokangas, Sumu2

    2019, öljy ja pastelli kankaalle, 76 x 86,5 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2285

    Anja Karkku-Hohti, Yösirkus

    2020, guassi paperille, 62,5 x 97,5 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2299

    Illusia Juvani, Boy with a pearl earring

    2018, pigmenttivedos ProSecille, 39 x 44,5 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2271

Keskustelutehtävä: Taideteoksen tarkastelu

Katsokaa Anja Karkku-Hohdin maalausta ja keskustelkaa:

Värit. Tutkikaa teoksen värejä. Mitä värejä näette?  

Muodot. Kuljettakaa katsetta rauhallisesti eri puolille teosta. Minkälaisiin muotoihin tai hahmoihin katseenne osuu?  

Aihe. Mitä teos mielestänne esittää?  

Nimi. Mikä teoksen nimi voisi olla? Antakaa teokselle nimi.  

Tämän teoksen on maalannut kuvataiteilija Anja Karkku-Hohti. Kurkkaa Anjan kuva tästä. Taiteilija on antanut teokselle nimen Yösirkus, mitä nimi voisi tarkoittaa?

Tutkimustehtävä: Erilaiset esineet

Tämän teeman teoksissa on kuvattu erilaisia pintoja. Tutkikaa niitä teoskuvista sivun alavalikosta. Löydättekö teoskuvista jotakin röpelöistä, terävän näköistä ja kiiltävää?

Etsikää sitten luokasta tai lähiympäristöstä esineitä, joilla on erilaisia pintoja. Esineitä, jotka koskettaessa tuntuvat erilaisilta. Etsikää seuraavat esineet: 

  • Pehmeä 
  • Karhea 
  • Sileä 
  • Kiiltävä 
  • Ryppyinen 
  • Piikikäs 

Voitte jakaa lapsiryhmän kahteen osaan, lähteä tutkimuskierrokselle pienryhmissä ja vertailla lopuksi ryhmien vastauksia. 

Taidetehtävä: Sammal

Keskustelu:

Eila Minkkisen teos on nimeltään Sammal. Tiedätkö mitä sammal on? Miltä sammal tuntuu? Mitä muuta teos mielestäsi muistuttaa? Tämä taideteos on seinälle ripustettava teos ja sen pinta tulee hieman irti seinästä. Tällaista teosta sanotaan reliefiksi. Jos teoksen pintaa voisi koskettaa, se tuntuisi kovalta ja terävältä, sillä teos on tehty metallista, kuparista. Teos on ympyränmuotoinen ja sen halkaisija on lähes metrin. Osaatko arvioida tämän pituuden käsilläsi? 

Teostiedot: Eila Minkkinen, Sammal, 1991, kupari, repoussé, halkaisija 95 cm, syvyys 3,2 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2025

Sammal-maalaus

Nyt pääset maalaamaan oman Sammal-maalauksen sinivihreän eri sävyillä. Voit maalata ohuesti, paksusti, töpöttämällä, suurilla siveltimen vedoilla tai siten mikä sinusta tuntuu hyvältä ja hauskalta. Tehtävässä kokeillaan erilaisia maalausvälineitä ja tutkitaan niiden jättämiä jälkiä. Kokeile rohkeasti ja iloitse maalaamisesta! Valmis maalauksesi saattaa näyttää sammaleelta, vedenalaiselta maailmalta, sinitaivaalta tai joltakin ihan muulta.

Tarvikkeet: Isoja arkkeja (A3 tai A2) maalaamiseen sopivaa paksua paperia, peite- tai akryylivärit, vesikuppeja, erikokoisia siveltimiä, maalaussieniä tai -töpöttimiä, maalarinteippiä, lyijykynä ja sakset

Valmistelu: Kiinnitä paperi maalarinteipillä maalausalustaan tai pöytään. Sekoita lapsille värit valmiiksi tai anna heidän tutkia värejä itse sekoittamalla. Jos lapset sekoittavat värit itse, anna heille enemmän sinisen eri sävyjä (ultramariini ja preussi) ja lisäksi pieni määrä kylmää ja lämmintä keltaista ja punaista sekä valkoista.

Maalaaminen voidaan aloittaa ohuilla värikerroksilla (kasta sivellintä vesikuppiin) ja isoilla siveltimillä ja edetä tutkimaan erilaisia pintoja ja sinisen eri sävyjä yksi maalausväline kerrallaan. Jokaiselle lapselle annetaan kolme erilaista maalausvälinettä (esimerkiksi perussivellin, leveä sivellin ja maalaussieni). Puhtaita maalausvälineitä voidaan aluksi tutkia, maalata niillä testipaperille tai opettaja voi havainnollistaa erilaisia maalaustyylejä.  

Antakaa valmiiden maalausten kuivua hyvin, ja leikataan ne kuivumisen jälkeen ympyrämuotoon Eila Minkkisen teoksen tavoin. Leikatkaa teoksista mahdollisimman suuret ympyrät. Piirtäkää ympyrä teoksen kääntöpuolelle tauluharpin, langan ja kynän tai muun apuvälineen avulla. Ripustakaa valmiit teokset esille.