Muisto eletystä
Muistimme on pullollaan erilaisia muistoja: iloisia, hauskoja, surullisia, hassuja. Voimme muistella kesäisiä hiekkaleikkejä uimarannalla, huvipuistoretkeä tai pannarihetkeä aamupalapöydässä. Kun katselemme valokuvia, voi mieleemme pulpahtaa esimerkiksi muistoja juhlista, serkuista ja kavereista. Hyllyn päällä oleva matkamuisto herättää lomamatkan muistot, tuoksut ja äänet eloon.
Taiteilija voi tehdä taideteoksen omista muistoistaan tai tapahtumista, jotka tapahtuivat hyvin kauan aikaa sitten ja jotka koskettivat monia ihmisiä. Kun katsomme taideteosta, voi mieleemme tulla yht’äkkiä jokin muisto omasta elämästä – muisto eletystä.
Teeman taiteilijoita ovat Aarne Elomaa, Jan Eerala, Tero Kiiskinen, Kaisu Koivisto, Sari Moilala ja Jenni Yppärilä. Tutustukaa teeman teoksiin alavalikosta tai virtuaalinäyttelyssä.
-
Tero Kiiskinen, Ghazni, 25.6.76
1976, guassi paperille, 23,5 x 22,5 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 1846
Tero Kiiskinen, Ghazni, 24.6.76
1976, vesiväri paperille, 27, 5 x 30,5 cm, Porin kaupungin taidekokoelma TM 1845
Sari Moilala, Vanity Fair 1
2021, akryyli ja hiili kankaalle, 120 x 106 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2329
Kaisu Koivisto, East Broadway, Chinatown, New York
2000, värivalokuva, 80 x 101 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 1623
Kaisu Koivisto, Avenue D. East Village, New York
2000, värivalokuva, 80 x 100 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 1624
Kaisu Koivisto, Avenue D. East Village, New York
2000, värivalokuva, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 1625
Jan Eerala, Maalaispoika Helsingissä 1966
1966, mustavalkoinen valokuva, 16,5 x 23 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 1607
Jenni Yppärilä, Jäljet jääneet
2020, kolmiulotteinen maalaus öljy, akryyli ja alkydi levylle, 65 x 120 x 26 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2294
Aarne Elomaa, Mielenosoituksen muisto (Rue Guy Lussac 1968)
1971, öljy kankaalle, 130 x 130 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 0105
Tehtävät
Keskustelutehtävä: Taideteoksen tarkastelu
Tarkastelkaa yhdessä Kaisu Koiviston teosta:
- Minkälaisen paikan näet teoksessa?
- Minkälaisia ääniä paikassa voisi kuulua? Miltä siellä voisi tuoksua?
- Miltä sinusta tuntuisi kävellä tuossa paikassa?
- Oletko joskus käynyt jossakin samankaltaisessa paikassa?
- Miten tämä teos on tehty (piirros, maalaus, valokuva)?
Kaisu Koiviston teos on valokuva, jonka taiteilija on ottanut New Yorkissa. New York on suurkaupunki Yhdysvalloissa, ulkomailla. Kaisu on matkustanut New Yorkiin ja kierrellyt eri puolilla kaupunkia valokuvaamassa. Oletko sinä joskus matkustanut ulkomaille?
Kuvataiteilija Kaisu Koivisto on kiinnostunut New Yorkin historiasta ja kaupungin muutoksista. Hän on tutkinut kaupungin historiaa vanhojen karttojen avulla. Kartoista Kaisulle selvisi, että New Yorkin keskustassa on vain muutamia kymmeniä vuosia sitten ollut lehmiä, maatiloja ja laitumia. Taiteilija on tallentanut valokuvateoksiinsa paikkoja, joissa on aikaisemmin elänyt lehmiä.
Tässä teemassa on myös kaksi muuta Kaisu Koiviston valokuvateosta, tutustukaa niihin sivun ylävalikosta.
Tutkimustehtävä: Lähiympäristön tarkkailu
Taiteilija Kaisu Koivisto oli tutkinut ympäristöä karttojen, mutta myös tutkimuskävelyiden kautta. Hän on tarkkaillut ympäristöä ja valokuvannut sitä. Lähtekää tutkimuskävelylle päiväkodin lähiympäristöön ja pakatkaa mukaan kamera, tarkat silmät ja innostunut mieli. Kuvaamiseen sopii opettajan kännykkä tai tabletti.
- Minkälaista luontoa lähiympäristössänne on? Tutkikaa ja ottakaa kuvia.
- Minkälaisia rakennuksia näette? Katsokaa ympärillenne ja ottakaa kuvia.
- Minkälaisia ääniä kuulette? Höristäkää korvianne ja tehkää huomioita.
- Näettekö eläimiä tai eläinten jälkiä? Tarkkailkaa.
Mitä muuta kiinnostavaa lähiympäristöstä löytyy? Ottakaa kuvia. Tarkastelkaa kuvia yhdessä kävelykierroksen jälkeen.
Taidetehtävä: Oma rakennus
Kuvataiteilija Jenni Yppärilä on kiinnostunut erilaisista rakennuksista. Hän valokuvaa rakennuksia eri puolilla Suomea ja tekee taideteoksensa näiden valokuvien pohjalta. Hänen teoksensa ovat kolmiulotteisia maalauksia. Taideteoksiin päätyvät rakennukset liittyvät usein taiteilijan omaan elämään. Jäljelle jääneet -teoksessa on rakennuksia Porista, Kalajoelta ja Oulaisista.
Minkälaisia rakennuksia näitte tutkimuskävelyllänne lähiympäristössä (tutkimustehtävä)? Entä mitä muita rakennuksia tiedätte? Nimetkää vuorotellen erilaisia rakennuksia (omakotitalo, kioski, kerrostalo, virasto, kauppa, linna, päiväkoti). Seuraavaksi pääsette suunnittelemaan ihan omat rakennukset!
Teostiedot: Jenni Yppärilä, Jäljelle jääneet, 2020, kolmiulotteinen maalaus öljy, akryyli ja alkydi levylle, 65 x 120 x 26 cm, Porin kaupungin taidekokoelma / TM 2294
Oman rakennuksen tekeminen
Suunnittele minkälaisen rakennuksen haluat tehdä. Rakennuksesi voi olla asuinrakennus, kioski, mielikuvitustalo tai mitä vain keksit!
Vaihtoehto 1: Rakennukset maitokartongista
Tehtävän valmistelu:
- Leikkaa maitokartongista tai muusta kartongista n. 30 x 20 cm arkki jokaiselle lapselle.
- Aseta arkki vaakasuoraana, mittaa keskikohta ja tee siihen suora taitos. Saat siistin taitoksen painamalla kevyesti mattoveitsellä mutta varo leikkaamasta kappaleita irti toisistaan.
Ohjeet lapselle:
- Piirrä kartongille kaksi rakennusta. Taitos kartongin on rakennusten väliseinä.
- Leikkaa kattojen muoto ja pyydä aikuiselta apua ikkunoiden ja ovien leikkaamiseen. Ikkunat ja ovet voit tehdä myös piirtämällä.
- Puuttuuko rakennuksista jotakin (savupiippu, parveke, kattotiilet)? Voit lisätä yksityiskohtia ylijääneistä kartonkipalasista leikkaamalla ja liimaamalla.
- Väritä rakennukset valmiiksi.
- Kääntöpuolelle voit piirtää rakennusten sisätilat.
Vaihtoehto 2: Luukkutalo piirtämällä
Tehtävän valmistelu:
- Aseta A4 tai A3-paperi vaakasuoraan ja mittaa paperin keskikohta (tee pieni merkki alareunaan).
- Taita paperin lyhyet sivut keskilinjan mukaisesti, jolloin paperiin muodostuu luukku.
Ohjeet lapselle:
- Piirrä rakennuksen katto ja leikkaa katon muoto.
- Piirrä rakennuksen julkisivu eli ulkopuoli luukkujen päälle.
- Avaa luukut ja piirrä rakennuksen sisätila luukkujen sisäpuolelle. Minkälaisia huoneita ja huonekaluja siellä on?