MARI KATAYAMA

Mari Katayaman taide ja elämä ovat kietoutuneet toisiinsa erottamattomasti. Katayamalla oli syntyessään raajojen epämuodostuma, minkä vuoksi hänen molemmat jalkansa amputoitiin hänen ollessaan yhdeksänvuotias. Päästyään 23-vuotiaana Tokion taidekouluun Katayama alkoi tutkia identiteetin muodostumista ihmisen kehon ja sisäisen maailman vuorovaikutuksessa. Taiteilija toteuttaa omakuvia, joissa hän esiintyy kameralle moninaisten taidokkaasti kirjailtujen esineiden, asusteiden ja koristeltujen tekoraajojen ympäröimänä kuin elävänä veistoksena.

Käyttämällä omaa kehoaan erilaisuutta ja identiteettiä koskevien representaatioiden alustana Katayama tutkii jännitteitä ruumiillisten kokemusten ja kehoon liittyvien normatiivisten odotusten välillä. Omakuvissaan taiteilija esiintyy erilaisissa yksityisissä tiloissa, mutta myös liikkumassa ulkona kaupungilla tai merenrannalla. Osa taiteilijan käyttämistä proteeseista on toiminnallisia, toiset puolestaan koristeellisia lisukkeita, joilla hän luo keholleen jatkuvasti muuntuvia ilmenemismuotoja. Teoksillaan Katayama haastaa käsityksiä vammaisuudesta ja kauneudesta. Korkokenkäprojektillaan Katayama haluaa laajentaa vammaisten valinnanvapautta tarjoamalla amputoiduille räätälöityjä korkokenkäproteeseja, joita nämä voivat käyttää lavalla esiintyessään vaikkapa laulajana, mallina tai puhujana.

Katayaman teokset ilmaisevat kauneuden ja täydellisyyden ideaa, joka on taiteilijalle läsnä jokaisessa kehossa ja kaikissa ihmiskehon variaatioissa ja mutaatioissa. Katayaman töissä onkin selvä emansipatorinen sävy. Porin taidemuseon näyttely on intensiivinen ja tiivis johdatus Katayaman valokuvataiteelliseen tuotantoon ja samalla taiteilijan ensimmäinen yksityisnäyttely Suomessa.

Kuraattorit: Luigi Fassi ja Anni Venäläinen

Mari Katayama
s. 1987 Gunma, Japani

Katayaman tärkeimpiin näyttelyihin lukeutuvat, ”leave-taking” (Akio Nagasawa Gallery, Tokio, Japani, 2021), ”Home Again” (Maison Européenne de la Photographie, Pariisi, Ranska, 2021), “58. Venetsian biennaali 2019” (Giardini and Arsenale, Venice, Italy), “Broken Heart” (White Rainbow, Lontoo, 2019), “Photographs of Innocence and of Experience-Contemporary Japanese Photography vol.14” (Tokyo Photographic Art Museum, Tokio, 2017), “On the way home” (The Museum of Modern Art, Gunma, 2017), “Roppongi Crossing – My body, your voice” (Mori Art Museum, Tokio, 2016), “Aichi Triennale 2013” (Nayabashi, Aichi), etc. Taiteilijan teoksia on kokoelmissa Collection Antoine de Galbert (Pariisi, Ranska), Mori Art Museum (Tokio, Japani), Arts Maebashi (Gunma, Japani) ja Tokio Photographic Art Museum (Tokio, Japani). Hänelle on myönnetty palkintoja, kuten Encouraging Prize of Gunma Biennale for Young Artists vuonna 2005, Grand Prix of Art Award Tokyo Marunouchi vuonna 2012, Higashikawa Award for The New Photographer category vuonna 2019 ja Kimura Ihei Award vuonna 2020. Tärkeimpiä taiteilijat tuotantoa esittelevät julkaisut ovat ”Mother River Homing” (Akio Nagasawa Publishing, 2021) ja ”GIFT” (United Vagabonds, 2019).

Kuvayksityiskohdat:
Mari Katayama © Mari Katayama courtesy of Akio Nagasawa Gallery