Porin taidemuseon sivuille
Nykytaiteen lyhyt oppimäärä
1. TAPAAMINEN, Taiteen määritelmä ja taiteen synty
2. TAPAAMINEN, Intertekstuaalisuus ja dekonstruktio
3. TAPAAMINEN, Museoesine, nimilappu ja kokoelma
4. TAPAAMINEN, Phenomena-näyttely ja oman nykytaideteoksen tekeminen



NYKYTAITEEN LYHYT OPPIMÄÄRÄ TYÖPAJASSA JA VERKOSSA

Nykytaiteen lyhyt oppimäärä on kuvataiteilija Kalle Hammin ja kahden porilaisen koululuokan opintomatka nykytaiteeseen keväällä 2008. Kokonaisuus on yksi esimerkki Porin taidemuseon pedagogiseen ohjelmaan sisältyvästä työpajatoiminnasta, joissa lapset ja nuoret syventyvät nykytaiteeseen itse tekemällä, kokeilemalla ja tutkimalla. Kurssista tuotettu verkkomateriaali esittelee siinä käsiteltyjä asioita ja kysymyksiä sekä lasten tekemiä teoksia. Materiaali on toteutettu erityisesti tarjoamaan ideoita ja toimintamalleja opettajille koulussa tehtävään taideopetukseen.

Nykytaiteen lyhyt oppimäärä toteutettiin työpajatyöskentelynä Porin taidemuseon työpajassa ja PEHOMENA-näyttelyssä sekä Kalle Hammin taiteilijavierailuina kouluilla. Jakson aikana oppilaat pohtivat taiteeseen kätkeytyviä kysymyksiä ja merkityksiä sekä tekivät näkyväksi omia käsityksiään esimerkiksi taiteen synnystä, teoriasta ja ensimmäisestä mahdollisesta taideteoksesta. Tapaamiskerroilla valmistui myös hienoja kokoelmia koululaisten tekemistä museoesineistä ja nykytaideteoksista. Kokoelmat olivat esillä koulujen näyttelytiloissa vitriineissä.

Kuvataiteilija Kalle Hamm (s.1969) on pedagogisesti ansioitunut taiteilija. Hän on työskennellyt mm. museolehtorina Nykytaiteen museo Kiasmassa sekä ohjannut lukuisia yhteisötaideprojekteja ja työpajoja lapsille, nuorille ja aikuisille. Kalle Hamm ja Porin taidemuseo ovat aiemmin toteuttaneet yhdessä ympäristötaideprojektin Kuuleeko Eura? [http://www.eura.fi/kuuleekoeura/index.htm] sekä digitaalista tarinankerrontaa käsittelevän MUISTIIN! -projektin.

Kalle Hammin oma taide on usein kuin liikkumista hienovireisessä oppimisympäristössä, joka yllättää katselijan olemalla samalla kertaa tutunoloista ja runsaasti uutta tietoa pursuavaa. Hammin näyttely SMS – School of Mobile Studies, Fine Art Group Porin taidemuseon MEDIApisteessä keväällä 2008 oli myös omaehtoiseen taideopiskeluun houkutteleva ”taidemessuosasto”. Yhdessä työparinsa Dzamil Kamangerin kanssa toteutetuissa teoksissa yleisöä on johdateltu tiedonlähteelle mm. pizzan kulttuurihistoriasta (Pizzeria Babylon) ja erilaisten hyöty- ja koristekasvien leviämisreiteistä ja -tavoista (Immigrant Garden).

Museolehtori kiittää Kallea, Cygnaeuksen ja Väinölän koulun osallistuneita oppilaita, opettajia Marita Helavuori ja Raakkel Koskenkorva sekä Porin lastenkulttuurikeskus – Satakunnan lastenkulttuuriverkostoa saadusta tuesta.

Mirja Ramstedt-Salonen
museolehtori

   
    
Takaisin ylös