Porin taidemuseon sivuille
Nykytaiteen lyhyt oppimäärä
1. TAPAAMINEN, Taiteen määritelmä ja taiteen synty
2. TAPAAMINEN, Intertekstuaalisuus ja dekonstruktio
3. TAPAAMINEN, Museoesine, nimilappu ja kokoelma
4. TAPAAMINEN, Phenomena-näyttely ja oman nykytaideteoksen tekeminen




1. tapaaminen
TAITEEN TEORIA
Taiteen määritelmä ja taiteen synty

Miten määrittelet taiteen?
Kirjoita lyhyt taiteen määritelmä. Määritelmät puretaan ja niistä käydään yhteenvetokeskustelu. Lopputuloksena syntyy ryhmän yhteinen taidemääritelmä. Samalla voitte keskustella, mitä kaikkea taide tänä päivänä voi olla.

Erilaisia taiteen määritelmiä
Platon ajatteli, että taide vain jäljittelee jo olemassa olevia esineitä. Esimerkiksi tehdessään tuolia puuseppä jäljittelee tuolin ideaa, kun taas tuolia maalaava taidemaalari jäljittelee jäljitelmää, missä Platonin mukaan ei ole järkeä.

Immanuel Kant muistuttaa, ettei ihminen voi saada tietoa ympäristön todellisesta olemuksesta, vaan ympäröivä maailma ilmentyy havainnoissamme sellaisena, kuin aistimme ne hahmottavat. Taide ei siis myöskään kerro mitään tarkasteltavasta esineestä itsestään, vaan tarkastelijan tunnepohjaisesta suhtautumisesta esineen mielikuvaan.

Yleisesti ajatellaan, että taide on yksi kulttuurin peruselementeistä. Se koostuu ihmisen luomista teoksista, jotka saavat hänessä aikaan erilaisia kokemuksia. Taide on ilmaisun, viestinnän, kannanoton ja mielihyvän tuottamisen väline. Taiteessa pyritään yleensä kauneuteen; silti taidetta voi olla myös sellainen, mikä aiheuttaa kokijassaan muitakin kuin kauneuden tunteita. Se, onko jokin teos taidetta, riippuu tarkastelijan omaksumasta taidekäsityksestä.

Miten taide sai alkunsa?
Minkälainen oli ensimmäinen taideteos? Kuinka se syntyi? Toteutetaan oma näkemys ensimmäisestä taideteoksesta. Näkemyksen toteuttamisessa voi käyttää sekä kuvia että sanoja.

Teoriaa ja tarinoita taiteen synnystä
Varhaisimmat löydetyt merkit ihmisen taiteellisesta ajattelusta ovat 250 000 vuoden takaa. Nykyään ajatellaan, että tuon ajan taidetta ei voi erottaa omaksi alueekseen vaan se oli sekoitus taidetta, leikkiä ja rituaalia. Sen tarkoitus oli tehdä näkymätön maailma näkyväksi ja ilmaista yhteisön tärkeitä asioita. Taide oli asioiden erityiseksi tekemistä.

Antiikin Kreikasta löytyy myytti, jossa nuori mies ja hänen rakastettunsa viettävät viimeistä yhteistä iltaa ennen kuin miehen täytyy lähteä seuraavana aamuna sotaan. Tyttö piirtää hiilellä miehen varjosiluetin kuvan seinään: ensimmäinen maalaus oli syntynyt. Ortodoksit pitävät ensimmäisenä ikonina Kristuksen käärinliinoja, joihin on painautunut Jeesuksen kuva. Heille tämä kuva, jota he kutsuvat Kristus Käsittätehty -ikoniksi, on ensimmäinen maalaus.

Esimerkkitaiteilijoita
Marcel Duchamp, Jackson Pollock, Joseph Beuys, luolamaalaukset.

Kotitehtävä seuraavalle kerralle
Tuo ensi kerralla mukanasi jokin lyhyt teksti ja jokin mielestäsi kiinnostava kuva.


 

 

 

Kurssilaisten taiteen määritelmiä

Väinölän ja Cygnaeuksen koulun oppilaat määrittelivät taiteen ajatusten maailmaksi, tunteiksi, maailmankuvaksi, luovuudeksi, väreiksi ja muodoiksi. Toisaalta taide on kuvitusta, joka piirretään paperille. Sen ei pidä esittää juuri mitään, mutta se voi esittää, esimerkiksi Leonardo da Vincin Mona Lisa esittää istuvaa naista.

Taide on tietysti kauneutta ja muotojen antamista tunteille. Joillekin taide on mieltä rauhoittava asia, mutta myös sekavien värien teos on taidetta. Vaikka taide ei aina näytä omasta mielestä taiteelta, niin se silti saattaa olla erikoista, kuuluisaa taidetta. Toisaalta oltiin sitä mieltä, että taidetta voi kuka vain tehdä, kukaan ei ole yksinoikeutettu.

Vaikka mikä tahansa saattaa olla taidetta, taiteen tekminen on hyvin vaativaa. Samoin taiteen tarkoitus on saada näkijä ajattelemaan. Taide voi olla myös sellaista, mitä voi ymmmärtää, vaikkei osaisi lukea tai kirjoittaa tai puhuisi eri kieltä kuin teoksen tekijä. Taiteella voi kertoa mielipiteitään ja tunteitaan sanomatta sanaakaan. Taide on kaikkia varten. Kaikki osaavat piirtää, maalata, laulaa, soittaa, tanssia ja värittää maailmaa omalla tavallaan.

* * *

Kurssilaisten ajatuksia taiteen synnystä

Useimmat kurssilaisista sijoittivat taiteen synnyn luolamiesten maailmaan. Ensimmäiset taideteokset palvelivat maagisia juhlamenoja tai ne toimivat tarkkuusammunnan harjoitusmaaleina. Oli myös toisenlaisia käsityksiä: taivaallinen lohikäärme puhalsi taivaalle sydämen ja tämä oli ensimmäinen taideteos, tai tuuli heilutti puun oksaa, joka samalla maalasi taideteoksen, tai että taide on syntynyt vahingossa: mehua tai mutaa on läikkynyt seinälle ja on huomattu että tämähän on ihan kuin... Mutta taide on voinut saada alkunsa myös siitä, ettei ole enää mitään tekemistä: joutilaisuudesta.


Kurssilaisten näkemyksiä taiteen synnystä

    Kuva /10

Takaisin ylös