Porin taidemuseon sivuille



Lasten töiden lähtökohtana olleet Maire Gullichsenin taidesäätiön kokoelman teokset


 

 



Cygnaeuksen koulun 4B, esillä 3.10. - 15.11.2009


Porin suomalaisen yhteislyseon koulun  7B, esillä 17.11.2009 – 20.12.2009
Porin suomalaisen yhteislyseon koulun 9B, 22.12.2009 – 31.01.2010



     


NÄYTTELYN KUTSUKORTTI >>

 

   
Porin taidemuseon intendentti
  Inkamaija Iitiä kirjoittaa
  näyttelystä

Matkalla kaupungin yössä
-pedagoginen näyttely Maire Gullichsen ja modernismi sarjassa


Matkalla kaupungin yössä
-näyttely toteutettiin yhdessä porilaisten kuvataideluokkien kanssa. Näyttelyn lähtökohtana oli Maire Gullichsenin taidesäätiön kokoelma, josta poimittuja teoksia tulkitsemaan ja kommentoimaan kutsuttiin kolme porilaista kuvataideluokkaa.  Kokoelman teokset muodostavat näyttelyn kehyskertomuksen, joka rakentuu kaupungille ja sen reunamille suuntautuvan yöllisen kävelyretken ympärille. Teoksia yhdistävä teema on valon vaihtuminen iltahämärästä yön pimeyteen.  Carl-Gustav Liliuksen veistos Linnunsiipinen nainen edustaa yön ja myyttien unimaailmaa. Matka kaupungin halki on arvoituksellinen. Laskeutuva ilta-aurinko oranssin, punaisen ja tummenevan sinisen sävyineen, vaihtuu yössä valaiseviin sähkö- ja mainosvaloihin. Lasten maalauksissa kaupungin yö näyttäytyy surrealistisena, mystisenä fantasiamaailmana, jännittävänä ja unenomaisena, mutta myös realismiin pyrkivinä tulkintoina.

Työskentely aloitettiin tutustumalla teoksiin, ja jokainen oppilas sai valita itseään eniten puhuttelevan teoksen tai teokset oman työnsä lähtökohdaksi. Aitojen teosten näkeminen on tärkeää, jotta  ymmärrys teoksen luonteesta, väreistä, mittasuhteista ja tekotavasta muodostuu. Teosten tarkastelemisen yhteydessä tehtiin luonnokset omaa maalausta varten ja oppilaita rohkaistiin vapaaseen tulkintaan ja persoonalliseen lähestymistapaan. Yhtä tärkeää kuin tarkastella ammattitaiteilijoiden teoksia, onkin irrottautua lähtökohdasta ja tavoittaa oma ilmaisu. Työpajat ovat olleet pitkäjänteinen oppimisprosessi sillä maalaukset ovat syntyneet työpajoissa useamman maalauskerran aikana.  Näyttelyn toteuttamiseen osallistuneilla oppilailla on ollut hieno ja innostunut ote työskentelyyn, mikä näkyy maalauksista persoonallisena ja viimeisteltynä ilmaisuna.  Monelle oppilaalle uuden välineen, akryylimaalauksen, haltuunotto on ollut osa oppimisprosessia. Projektin myötä on päästy mukaan taidenäyttelyn syntymiseen teosideasta teoksen maalaamiseen ja valmiiden töiden nimeämiseen ja ripustamiseen asti. Samalla on opittu siitä, miten taidemuseot toimivat. Lähtökohtana oleviin teoksiin tutustumisen jälkeen 7B luokka on työskennellyt omalla koululla, muut luokat työskentelivät taidemuseolla.

Matkalla kaupungin yössä tuo esiin lapsen kuvallisen maailman ja ilmaisun kehittymistä. Neljäsluokkalaisten töissä valloittaa lapsen spontaani ote ja väri-ilmaisu. Seitsemäsluokkalaisten maalauksissa alkaa näkyä kehittyvä käsitys mittasuhteista, perspektiivistä ja sommittelusta. Yhdeksännen luokan oppilaiden töissä fantasiamaailma tekee paluun rikkaina epätodellisina näkyinä, mielenmaisemina. Jokaisessa ikäryhmässä on myös kiinnostusta abstrakteihin väreihin ja muotoihin perustuviin sommitelmakokeiluihin, sekä esittävien ja abstraktien elementtien yhdistelemiseen. Oppilaiden töistä löytää viitteitä lähtökohtana olleisiin teoksiin, mutta jokainen maalauksista on täysin itsenäinen taideteos. Näin lasten työt voidaan nähdä tasavertaisena osana nykytaiteen maailmaa, jossa keskeinen keino taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin kommentoimiseen on sitaattien ja viittausten käyttö. Lasten töiden kautta avautuu uusia ennakkoluulottomia näkökulmia myös Maire Gullichsenin taidesäätiön kokoelman teoksiin.

Mukana projektissa olivat Jarmo Välimäen luokka 4B Cygnaeuksen koulusta, sekä Porin suomalaisen yhteislyseon koulusta 7B ja 9B luokat. 7B luokka on jaettu kahteen ryhmään, joiden opettajina toimivat  Ritva Taipale sekä Maria Vahteristo, joka opettaa myös 9B luokkaa. Kaikkien työpajoihin osallistuneiden oppilaiden työt tulevat esille näyttelyyn. Työt ripustetaan kolmessa eri jaksossa, ja näyttelyn aloittaa 4B-luokka. Seuraavana on vuorossa 7B ja viimeisenä 9B.

Porin taidemuseo haluaa kiittää kaikkia projektiin osallistuneita oppilaita ja opettajia!

 

Anni Venäläinen

vs. museolehtori

 

PRESSIKUVAT
LEHDISTÖTIEDOT


   

 
Takaisin ylös