PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, FI-28100 PORI, FINLAND
Avoinna ti-su 11-18, ke 11-20. Vapaa sisäänpääsy keskiviikkoisin klo 18-20.
Liput: 5 / 2,5 euroa, Perhelippu 10 euroa.


 



Tiger PHASED (2015)
Thomas Hawranke
04.04.2017 - 04.06.2017 RAPPU

 

Tiger PHASED (tiikeri jumissa tai pihalla, tai tilanteessa/vaiheessa) tarkastelee sit kuinka villi (luontoa) standardisoidaan videopeleiss. Nemme kolme sataa tiikeri taistelemassa reviirin herruudesta pelieditorin digitaalisessa kaukaisuuteen jatkuvassa nkymss. niraitana kuullaan kaksi 12-svelen jaksoa joissa on sama nenkorkeus, mutta jotka kuullaan soitettuna hieman erilaisilla nopeuksilla. Tst trmyksest syntyy uusia melodioita ja ne synnyttvt transsinkaltaisen kokemuksen vuorovaikutuksessa kuvan kanssa: tiikerien liikkeen, niiden turkeilla heijastuvan valon ja kuoleman hetken sek musiikin kautta pelimoottori* tulee esiin esteettisesti koettavaksi. Teos riisuu esiin sen miten villin luonnon simulointi tuottaa samaan aikaan sen standardisointia

 

Thomas Hawranke tutkii teoksissaan teknologian vaikutusta yhteiskuntaan sek sit kuinka sosiaaliset kytnnt heijastuvat teknisiin jrjestelmiin. Hn toteuttaa interventioita jotka liikkuvat nkyvn tapahtuman ja sen taustalla toimivan systeemin rajapinnoilla, ja ksittelee laskentajrjestelmien reuna-alueita. Niden rajapintojen ennakoimattomista tapahtumista voi synty jotain uutta tai hupaisaa. Hawranke astuu teoksissaan videopelien hikiseviin kuvamaailmoihin, manipuloidakseen tietojrjestelm ja ujuttaakseen kyttjrjestelmn omia aiheitaan. Taiteilijan ksityksen mukaan videopelin tila on visuaalisesti viettelev pinta, jonka (koodin) voi avata. Hn asettaa kysymyksi jotka eivt perustu ainoastaan teknologiaan kohdistuvaan mediakriittiseen nkkulmaan, vaan pikemminkin hn tutkii pelin maailmassa pelin ulkopuolisen yhteiskunnan ilmiit. Minklaisia roolimalleja ja sosiaalisia suhteita niihin on kirjautunut? Kuinka taloudelliset, sosiaaliset ja vuorovaikutteiset tilat limittyvt, kerrostuvat? Minklaisia valtasuhteita voidaan havaita ja minklaisia taiteellisia strategioita on mahdollista hydynt?

 

Thomas Hawranke ei ne taiteellista tyskentelyn irrallisena kommentaarina, vaan enemmnkin yrityksen puuttua vallitseviin valtarakenteisiin synnyttkseen niit koskevaa dialogia. Hn kyttmns materiaalit on valikoitu laajasta kokoelmasta joka perustuu pelimaaliman syvlliseen tuntemukseen ja johon lukeutuu vaikutteita alakulttuureista kuten keskustelupalstoilta, blogeista, ja ihmisten erilaisille foorumeille lataamista asioista. Teoksissaan Hawranke yhdist alakulttuurien tuntemuksen tieteeseen ja kokeellisia tutkimusmenetelmi henkilkohtaisiin kerronnan keinoihin. Thomas Hawranke on Klniss, Saksassa asuva taiteilija ja tutkija. Hn on suorittanut mediataiteen tutkinnon Mediataiteen akatemiassa Klniss ja viimeistelee parhaillaan vitskirjaansa Bauhaus-yliopistossa Weimarissa. Hnen vitskirjansa ksittelee videopelien muokkaamista taiteellisen tutkimuksen muotona.

 

*Pelimoottori (engl. game engine, usein vain engine) on videopelin ohjelmistokehys, jonka plle pelinkehittjt voivat rakentaa pelej pelikonsoleille, mobiililaitteille ja henkilkohtaisille tietokoneille. Tavallisesti pelimoottori sislt muun muassa renderointimoottorin 2D- ja 3D-grafiikalle, fysiikkamoottorin tai trmyksen tunnistuksen, net, komentosarjakielen, animoinnin, teklyn ja lokalisointituen.
Lhde: Wikipedia

 

 

 

 

 

 

Tiedote >

 

                 

Yhteystiedot


PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, 28100 PORI, FINLAND
p. +358 44 701 1080
taidemuseo@pori.fi

 


©  Pori Art Museum | Porin taidemuseo