MUSEO
Fluxus-kokoelma



PORIN TAIDEMUSEO - NYKYTAITEEN MUSEO
----------------------------------
Rakennus
----------------------------------
Maire
----------------------------------
Kokoelmat
----------------------------------
Fluxus-kokoelma ja -arkisto
----------------------------------
Kirjasto
----------------------------------
Arkistot
----------------------------------
Tutkimus
----------------------------------
Visuaalisen kulttuurin
tallennus

----------------------------------

 


Kokoelmapoliittinen ohjelma
----------------------------------

 

 

 

 

Fluxus-kokoelma ja -arkisto



“From my perspective, the placement of Fluxus holdings in museums remains an important goal. The disappearance of all this work into private collections takes it out of the arena of public dialogue which is so central to Fluxus.”

Ken Friedman 3.11.1989

Ken Friedman: A Grammatical Atlas, 1987


Yhteensä 131 yksikköä paperipohjaisia teoksia ja arkistoaineistoa sisältävä kokonaisuus sai alkunsa, kun yhdysvaltalainen taiteilija Ken Friedman saapui Helsinkiin Arabian kutsumana kesällä 1987. Friedmanin toimeksiantona oli uudistaa Arabian käyttöesineiden muotoilua. Samalla hän pyrki verkostoitumaan muun muassa perustamalla Pohjois-Eurooppaan Fluxus-taidetta keräävän ja esittelevän taidemuseoiden konsortion. Porin ohella verkoston jäsenistä mainittakoon Henie-Onstad -museo Oslossa ja Kjarvalsstadir Reykjavikissa. Valtaosa Porin taidemuseon Fluxus-kokoelmasta ja -arkistosta syntyi vuosina 1987–1990, jolloin Friedman työskenteli aktiivisesti pohjoismaissa.

Ken Friedmanin ja Porin taidemuseon johtajan Marketta Seppälän keskustelun pohjalta kokoelman painopisteeksi valittiin paperiteokset (painotuotteet, vesivärityöt, piirustukset ja valokuvat). Teosten valikoimiseen osallistui Henie Onstad -museon intendentti Per Hovdenakk, lisäksi Friedman ja Seppälä ottivat kirjeitse yhteyttä taiteilijoihin pyytäen heiltä lahjoituksia. Teoksiaan antoivat mm. Christo, Don Boyd, Dick Higgins, Alice Hutchins, Jack Ox, Jean Dupuy ja Philip Corner. Friedmanin omiin lahjoituksiin sisältyi mm. syksyllä 1987 Arabialla valmistuneita vesiväriluonnoksia. Kokoelman keräämisen yhteydessä käytyyn kirjeenvaihtoon on tallentunut kokoelman karttumisen historia. Kirjeenvaihto sekä lahjoitetut teokset ja painotuotteet on luetteloitu yhdeksi kokonaisuudeksi.

Ken Friedmanin kirjeistä välittyy syvällinen ymmärrys museoiden kokoelmatoiminnan ulottuvuuksia kohtaan. Julkisissa kokoelmissa olevat teokset ovat tutkijoiden ja yleisön saavutettavissa täysin toisella tavalla kuin yksityiskokoelmissa. Toisaalta lahjoitukset julkisiin kokoelmiin olivat tapoja solmia kontakteja, jotka mahdollistivat näyttely-yhteistyön kehittämisen. Friedmanin kirjeistä välittyykin vahvoja odotuksia näyttely-yhteistyötä kohtaan. Lahjoituskokonaisuus muodostikin pohjan, jonka tukemana Porin taidemuseon näyttelyprofiiliin nousi 1990-luvulla Fluxus-taide mm. Yoko Onon, Geoffrey Hendricksin ja Dick Higginsin tuotantojen esittelyjen muodossa.

Linkit:


FLUXUS_kokoelma_ja_arkisto_listaus_20160516.pdf
Fluxus-arkiston_syntyhistoria_20151125.pdf