Kuvailutulkkaus
Sakari Alanen, Lumien sulamisaikaan, teos vuodelta 1983

Kuvailutulkkaus ja lukija Anu Aaltonen
Kuvailutulkkauskonsultti Jarkko Lauri

Alasen maisemateos on tehty sekatekniikalla käyttämällä pastelliliituja ja guassimaalausta kovalevylle. Teos on vaakasuuntainen, sen leveys on 124 cm ja korkeus 83 cm. Työssä on kapeat, hopealla maalatut puukehykset, ja teoksen päällä on kirkas lasi.

Maisemateos kuvaa kallioisen saaren kärkeä auringon paisteessa. Teoksessa on voimakas valon vaikutelma, joka syntyy paitsi kirkkaasti säkenöivästä keltaisesta auringosta, myös pastelliliidun paikoitellen hyvin kevyestä jäljestä, joka jättää valkoista taustaa näkyviin. Valkoinen tausta ikään kuin loistaa pastelliliidun jäljen alta ja väleistä.

Teokseen on kuvattu saaren jyrkkä kallionseinämä sekä sen loiveneva rinne. Jyrkkä seinämä on maalauksen vasemman reunan keskellä. Teoksen oikeaa reunaa lähestyttäessä kalliorinne loivenee laskeutuen mereen ja sen kärjessä erottuu vain matalia rantakiviä tai luotoja.

Kun teosta tarkastelee läheltä, erottuu vaalean pohjamaalin vaakasuorat, pitkät siveltimenvedot selvästi. Pohjamaalin päälle levitetty pastelliliitu korostaa pohjamaaliin jääneitä kohoilevia siveltimen jälkiä. Liitu ei ole ulottunut värjäämään pohjamaalin uria ja painaumia, jolloin teokseen on jäänyt esiin pohjan valkoista väriä. Sitä on erityisesti kallioisessa rinteessä sekä teoksen alaosassa.

Kun teosta katsoo kauempaa, siinä olevat pastelliliidun jäljet eivät enää erotu, vaan väripinnat näyttävät yhtenäisiltä. Kallioisessa rinteessä oleva vaalea kohta alkaa vaikuttaa lumi- tai jääläikältä ja teoksen vaalea alaosa vaikuttaa valkoisen jään peittämältä mereltä.

Teoksen oikeassa sivussa, aivan sen keskellä, on viuhkamaisesti maalattuja keltaisia auringonsäteitä. Ne vaikuttavat heijastuvan kalliota ympäröivän meren jäästä.

Kallion yllä on sinistä taivasta. Kallion päällä on keltaisia, vihreitä ja sinisiä värialueita, ja niiden päällä punaisia kukkulamaisia muotoja. Kallion alapuolella, aivan rannan tuntumassa, on pieni sininen värialue, ikään kuin siitä olisi jo jää sulanut.

Kun katsotaan taas lähempää, teoksessa erottuu selvästi pastelliliidun vetojen suunnat. Kallion jyrkänteen kohdalla vedot ovat pystysuoria, taivaalla vedot ovat vaakasuoria, ja auringon säteissä vedot ovat voimakkaita ja säteiden suuntaisia. Vasemmassa yläkulmassa, taivaalla, liidun jälkeä on häivytetty hankaamalla tai pyyhkimällä, jolloin vaikutelma on sumuinen ja utuinen, ikään kuin taivas olisi menossa pilveen. Kalliolla olevasta lumi- tai jääläikästä lähtee valonsäde, joka on tehty pyyhkäisemällä teoksen pintaa, ehkä kämmensyrjällä tai kankaalla.