ARKISTO
Tutkimus ja artikkelit



Näyttelyarkisto
-----------------------------------
Näyttely- ja
  tapahtumajulisteet

-----------------------------------
Museo- ja
  yleisötapahtumien listaus

-----------------------------------
Kausiohjelmat -
  Ohjelmahaitarit

-----------------------------------
Luentosarjat
-----------------------------------
Tapahtumien videotaltioinnit
-----------------------------------
Mediajulkisuus
-----------------------------------
Kokoelmapoliittinen
  ohjelma

-----------------------------------
Tutkimus - Artikkelit
-----------------------------------
Vuosikertomukset
-----------------------------------
Performanssiarkisto D-ark
-----------------------------------

 

 

 

PORIN TAIDEMUSEO
TUTKIMUS - ARTIKKELIT

2014


PORIN RAATIHUONE. Sinkkiveistokset,
Jumalatar ja kaksi sotilasta. Otto Meyer & Komp
Stockholm, 1891. Veistosten kunnostus 2013-2014

Toimitus Esko Nummelin
ISBN 978-952-5648-48-5
Porin taidemuseon julkaisuja 129
41 sivua, 113 valokuvaa. Verkkojulkaisu
[Raatihuoneen_sinkkiveistosten_korjaus.pdf]

2013

Saisto, Anni
Otso Karpakan lasimaalaus sai uuden elämän

Pankko. Suomen pankin henkilöstölehti 1/2013, s.34-35.
[pankko_1_2013.pdf]

Matkasimme edellisessä numerossa 50 vuoden taakse aikaan, jolloin turkulainen taidemaalari Otso Karpakka (1914–2005) sai Suomen Pankilta tilauksen toteuttaa lasimaalaus Porin aluekonttoriin. Kesällä 2012 teos haluttiin siirtää pois koska sen kohdalle oli suunniteltu rakennettavaksi lasinen, viereiseen rakennukseen johtava yhdystunneli. Siten ympäristöviraston ja rakennusvalvonnan toimitilojen välille saataisiin rakennettua sujuva yhteys.

2012

Saisto, Anni
Aikamatka 50 vuoden taakse
Otso Karpakan lasimaalauksen syntyhistoriaa jäljittämässä

Pankko. Suomen pankin henkilöstölehti 4/2012, s.26-29.
[pankko_4_2012.pdf]

Porin aluekonttori myytiin vuonna 1994, ja samalla Suomen Pankin taidekokoelmasta poistui konttorin aulassa sijaitseva, vuonna 1960 valmistunut Otso Karpakan (1914–2005) nimetön lasimaalaus. Rakennuksen uuden omistajan, Porin kaupungin myötä teoksesta tuli osa kaupungin taidekokoelmaa. Lasimaalauksen historia nousi
ajankohtaiseksi viime kesänä, kun se piti toiminnallisten muutosten takia siirtää uuteen sijoituspaikkaan.