PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, FI-28100 PORI, FINLAND
Avoinna ti-su 11-18, ke 11-20. Vapaa sisäänpääsy keskiviikkoisin klo 18-20.
Liput: 5 / 2,5 euroa, Perhelippu 10 euroa.


Näyttelyarkisto


 

  Valitse vuosi:

1979 1980 1981 1982
1983 1984 1985 1986
1987 1988 1989 1990
1991 1992 1993 1994
1995 1996 1997 1998
1999 2000 2001 2002
2003 2004 2005 2006
2007 2008 2009 2010
2011 2012 2013 2014
2015 2016

 

  tai
etsi hakusanalla tai sanan osalla

 

Näyttelyt vuonna 2002

 


KUVIOITA: OBJEKTIN JA ARABESKIN VÄLISSÄ
12.01.2002 - 10.03.2002


Näyttely esitteli maalaustaidetta, jossa kuviot ovat voimakkaasti läsnä pintaa ja muotoa rakentavina tekijöinä - dekoratiivisina elementteinä, ornamentteina tai tiukan geometrisina rakenteina. Mukana mm. Franz Ackerman, Polly Apfelbaum, Poul Gernes, Jim Hodges, Valerie Jaudon, Joyce Kozloff, Robert Kushner, Jonathan Lasker, Agnes Martin, Lisa Milroy, Robert Rauschenberg, Fred Tomaselli. Näyttelyn on koonnut Kunshallen Brandts Klaedefabrik, Odense.
Tiedote >>

Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-74-X
Kuvioita: Objektin ja arabeskin välissä/ Patterns: Between objects and
arabesque
Porin taidemuseo 12.2.-10.3.2002
Suomennosliite näyttelyluetteloon
Käännökset: Tomi Snellman
Porin taidemuseon julkaisuja 56 / Pori Art Museum Publications 56


DEUS PROTECTOR NOSTER
01.02.2002 - 10.03.2002
ANNE KOSKINEN

Anne Koskinen käyttää perinteistä pronssivalutekniikkaa ikuistaessaan autojen uhreiksi joutuneita eläimiä. Näyttelyn veistokset tutkivat läsnäolon ja poissaolon kysymyksiä. Koskisen käyttämä työskentelymetodi, pronssivalu, on osa näyttelyn sisäistä jännitettä.
Tiedote >>


PLAY & CONTROL
22.03.2002 - 02.06.2002


Nuorta eurooppalaista nykytaidetta teemana leikki ja luovuus. Näyttelyn taiteilijat tutkivat luovan prosessin ja sitä muokkaavan esittämisen konventioiden välistä jännitettä. Kantavana ajatuksena on purkaa sosiaalistumisen myötä kontrollin omaksunut ´leikkivä ihminen´ ja rakentaa näyttely pelikentäksi, joka on jatkuvassa muutoksessa. Vierailevana kuraattorina belgialainen Koen Broucke. Näyttely on osa Germinations europen nuorten taiteilijoiden projektia.

TIEDOTE:

PLAY&CONTROL
PORIN TAIDEMUSEO 22.3. - 2.6.2002

Porin taidemuseossa avautuva näyttely Play & Control tutkii luovan prosessin ja sitä muokkaavan esittämisen kontrollin välistä jännitettä. Näyttelyn lähtökohtana on vapaan ilmaisun (leikki) sekä välttämättömyyden löytää hyväksytty muoto (kontrolli) välillä oleva jännite. Näyttely esittelee kahdeksan nuorta taiteilijaa, jotka teoksissaan käsittelevät peliä ja leikkiä sekä kyseenalaistavat perinteisiä taideteokselle asetettuja ennakko-odotuksia. Taiteilijoiden lähtökohtana on ilmaisun ja muodon tutkiminen lapsen leikin kautta. Luova prosessi itsessään on hyvin lähellä lapsen vapaata, suunnittelematonta leikkiä. Antamalla lapselle määrätty muoto leikille annetaan rakenne, joka muokkaa leikkiä tiettyyn suuntaan. Kuinka pitkälle taidemaailman kirjoittamattomat säännöt ja säädökset muokkaavat taiteilijan työskentelyä? Kuinka pitkälle taiteilijan on oltava valmis kompromisseihin?

Näyttelyn taiteilijat: Marie Belenotti-Bellot=n (Ranska) teokset käyttävät useita pelille ja leikille tyypillisiä ominaisuuksia. Tapahtuman hidastaminen sekä sattuma ovat hänen videoinstallaatioidensa keskeisiä elementtejä. Alice Bourceaun (Ranska) tapahtumaluonteiset teokset operoivat arkipäivässä. Ne toimivat ensivaikutelmalta näkymättöminä, kuitenkin haastaen katsojan yllättävällä tavalla. Elisa Coissardilta (Berliini/Ranska) on näyttelyssä esillä valokuvasarja. Coissardin teokset tekevät näkyväksi katsomistapahtuman valtasuhteita. Julien Collieux=in (Berliini/Ranska) isokokoisessa marionetti-installaatiossa katsojat osallistuvat jatkuvasti muuttuvan teoksen tekemiseen. Installaatio leikittelee taiteilijan kädenjäljen autenttisuuden myytillä. Joseph Jessenin (Saksa) installaatio on sekä konkreettinen että käsitteellinen pelilauta, joka sekoittaa taiteen tekijän ja kokijan rooleja. Nadia Naveaun (Belgia) monumentaalisten veistosten lähteenä ovat sotaleikit ja tinasotilaat. Naveaun leikkikenttä ravistelee toimintaamme ohjaavia sosiaalisen kanssakäymisen sääntöjä. Tanja Rau (Tanska) muokkaa tilaa maalausinstallaatioissaan. Tereza Velikovan (Tsekki) installaation inspiraation lähteenä on lapsuuden muisto.

Näyttelyn on koonnut Koen Broucke (Belgia). Näyttely on osa Germinations Europen projektia nuorille taiteilijoille, jonka puitteissa eri kuraattoreiden näyttelykonsepteista on vuosien 2001-2002 aikana järjestetty neljä näyttelyä eri puolilla Eurooppaa.

Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-75-8
Play & Control
Porin taidemuseo 22.3.-2.6.2002
Teksti: Koen Broucke, Antonio Domènech, Juha-Heikki Tihinen, Alice Bourcereau, Marie Belenotti-Bellot, Elisa Coissard, Julien Collieux, Joseph Jessen, Tanja Rau, Tereza Velikova, Volker Rattemeyer
Kuvat: Tomas Rasl (p. 10,11,15,28-31,33-35,41-44,47,58,61,62,64); Petra Stein (p. 53); Alice Bourcereau (p. 12-14); Marie Belenotti-Bellot (p. 16-21,59); Elisa Coissard (p. 22-27, 60); Julien Collieux (p. 32); Joseph Jenssen (p. 36-39); Tanja Rau (p. 46, 48-50); Tereza Velikova (p. 52,54-57,65)
Design: Lies Schrevens
Käännös: Jean Ramsay (p. 3,5-7,12-13,17-19,24-25,29-31,35-37,42-43,48-49,54-55)
Teija Lammi (p. 2,4,47,53)
Paino: Halewijn n.v.
Fontti: A Garamond, Gill Sans, The Sans
Paperi: Satimat, Challenger recycle
© 2002, kirjoittajat, taiteilijat, valokuvaajat ja Stiching germinations Europe
Porin taidemuseon julkaisuja 57 / Pori Art Museum Publications 57
Laajuus: 68 s


WIM DELVOYE
08.06.2002 - 01.09.2002
WIM DELVOYE

Belgialainen taiteilija Wim Delvoye (s.1965) tunnetaan ironisesta ja kekseliäästä tavastaan käsitellä kulttuurisia teemoja. Delvoyen teoksille on usein ominaista yltiöpäinen koristeellisuus ja esineiden alkuperäisen käyttötarkoituksen muuntaminen. Näyttely esittelee Delvoyen tuotantoa 1990-luvulta, sekä hänen uusimpia, näyttelyä varten toteutettuja teoksiaan. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Düsseldorfin museum kunst palastin ja Lyonin Musée d´Art Contemporainin kanssa.

Tiedote >>

Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-71-5
Wim Delvoye: Skatalog
Porin taidemuseo 8.6.-1.9.2002
Suomennosliite näyttelyluetteloon
Porin taidemuseon julkaisuja 53


TRANSFORMER
18.09.2002 - 10.11.2002


Porin taidemuseon kokoama Transformer kartoittaa tilaa mentaalina projektiona. Näyttelyprojektit käsittelevät mm. näkyvän ja koetun rakenteita, muistia, todellisuuden ja fantasian sulautumista ja mielen voimia. Mukana Mark Bain (USA/Hollanti), Gilles Barbier (Ranska), Ansuya Blom (Hollanti), Leif Elggren (Ruotsi), Adrianne Gallinari (Brasilia), Anna Gaskell (USA), Robert Gober (USA), Rodney Graham (Kanada), Iconoclast (Suomi), Matt Mullican (USA).

Tiedote >>

Näyttelyjulkaisut:
ISBN 951-9355-78-2
Transformer
Porin taidemuseo 18.9.-10.11.2002
Valokuvat: Jyri Hakala, Erkki Valli-Jaakola, Mark Glynne
Käännökset: Nina Korimo, Sari Kuuva, Teija Lammi, Erik Miller, Margie Mounier, Seppo Siuro, Tomi Snellman, Tomas Tranæus, Kari Vähäpassi
Toimitus ja lay-out: Taija Lammi
Paino: Nykypaino Oy 2002
© 2002 Porin taidemuseo, taiteilijat, kirjoittajat ja valokuvaajat
Kansi: Yksityiskohta Adrianne Gallinarin piirrosinstallaatiosta
Porin taidemuseon julkaisuja 60 / Pori Art Museum Publications 60
Laajuus: 90 s

ISBN 951-9355-79-0
Iconoclast: Ehdotus elävien nykyhetkien monumentiksi Pori, Finland 1935- /
A Monument for Moments of the living Present
Porin taidemuseo 18.9.-10.11.2002
Sisältö ja ulkoasu © Iconoclast 2002/Patrik Söderlund & Visa Suonpää
Englannin käännös: Tomi Snellman, Seppo Siuro ja Iconoclast
Social Toolbox: Tool 3. Iconoclastin julkaisuja 3
Paino: Ai-Ri Offset ky, Pori 2002
Porin taidemuseon julkaisuja 61 / Pori Art Museum Publications 61
Laajuus: 50 s


HOTELLI ÄIDINKIELI
18.09.2002 - 10.11.2002
PEKKA NISKANEN

Pekka Niskasen uusin videosta ja installaatiosta koostuva teos ´Mother Tongue´ tutkii arkkitehtonista tilaa seksuaalisten kontrollijärjestelmien tuloksena. Näyttelyyn liittyy kuvauspaikkojen myötä olennaisena osana Alvar Aallon arkkitehtuuri.


TIEDOTE:

Pekka Niskanen
Ryokan Mother Tongue - Hotelli Äidinkieli
PROJEKTIHUONE 18.9. – 10.11.2002


Hotelli Äidinkieli on kahdesta videoprojisoinnista ja katselijoille järjestetystä esitystilanteesta muodostuva videoinstallaatio. Kaksi eri videokuvaa tarjoaa kaksi eri näkökulmaa teoksen tarinaan, tapahtumapaikkoihin ja sisäiseen aikaan. Teos rakentaa videon henkilöistä, tapahtumapaikoista sekä kerrotusta tarinasta seksuaalisuutta, pakkomielteitä ja valtaa käsittelevän kokonaisuuden.

Kuvauspaikkoina on käytetty Helsingissä sijaitsevaa rivitaloa sekä Alvar Aallon 50-luvun tuotantoa. Rivitalossa kohtaavat samanaikaisesti suomalaiset ja japanilaiset asumismuodot: talossa on suomalainen sauna, mutta myös japanilainen tatamihuone. Yksityisasunnosta muodostuu japanilaisen hotellin, ryokanin kaltainen paikka, jossa vieraanvaraisuus on osa yksilön identiteettiä määrittelevää yhteisöllistä valtaa. Rivitalon arkkitehtuuri ja sen käyttötapa toimivat myös analogiana äidinkielelle: äidinkieli sisältää samanaikaisesti tuttuja ja vieraita piirteitä. Äidinkieli vaikuttaa suhteeseemme ympäristöön, se määrittelee käsitteellisesti suhdettamme aikaan, tilaan, yhteisöön ja omaan identiteettiimme.

Seksuaalisuus ja pakkomielteet liitetään teoksen toisessa osassa Aallon piirtämiin julkisiin rakennuksiin. Teosta on kuvattu Helsingissä Kulttuuritalolla, Otaniemen Teknillisessä korkeakoulussa sekä Jyväskylän Yliopistossa. Kaikki kolme rakennusta liittyvät Aallon punatiiliarkkitehtuurin kauteen. Ne ovat kuitenkin myös julkisia laitoksia, joiden rakentamista ja suunnittelua ohjaa tiettyjen mielikuvien poissaolo sekä niiden välttäminen. Teoksen henkilöiden puhe seksuaalisuudesta, sairaudesta ja pakkomielteistä täyttää arkkitehtonisen tilan ja tekee siitä samalla yksityistä. Henkilöhahmojen puhe nostaa esiin sen kulttuurisen vallan, jonka vaikutuksen alaisina muokkaudumme yksilöiksi. Teoksen keskeisenä ajatuksena on pohtia identiteetin tuottamista kertomuksen ja sen esittämisen kautta.

Teos kuuluu osana Pekka Niskasen Kuvataideakatemian taiteen tohtorin opinnäytteeseen.

Tekijät:
Käsikirjoitus, ohjaus, kuvaussuunnittelu, leikkaus: Pekka Niskanen
Äänisuunnittelija: Timo Muurinen, Musiikki: Petteri Pyyny, Timo Muurinen, Videokuvaaja: Jyri Hakala
Äänitys: Johanna Storm, Näyttelijät: Florian Roithmayr, Marja Silde, Robin Svartström, Tuottaja: Nenne Hallman, Tuotantotuki: AVEK, Alfred Kordelinin säätiö, Valtion kuvataidetoimikunta, Kuvataideakatemia
Yhteistyökumppanit: e-piste, Artek, Kiitos: Veli Granö, Liisa Immonen, Ilkka Rajala, Sari Tervaniemi,
Jyväskylän yliopisto, Kulttuuritalo, Teknillinen korkeakoulu

TIEDUSTELUT: Porin taidemuseo / Hannele Kolsio puh 02-621 1083, email hannele.kolsio@pori.fi, Pekka Niskanen email pekka.niskanen@pp.inet.fi.


MINUN GETSEMANE
20.11.2002 - 19.01.2003
KALERVO PALSA

Porin taidemuseon näyttelyssä on esillä otos Palsan laajasta tuotannosta. Valittu kokonaisuus mukailee taiteilijan tapaa työstää rinnatusten hyvin erilaisia aiheita, erilaisin tekniikoin ja tyylein toteutettuina. Palsan taiteessa väkivallan, seksuaalisuuden ja kuoleman teemat punoutuvat yhteen moninaisin säikein. Palsan ihmiskuvaus käsittää lukuisia omakuvia sekä muotokuvia hänen lähipiiristään. Ihmismielen voiman ja heikkouksien symbolisten ja usein synkkien kuvausten lisäksi tuotanto käsittää asetelmia ja maisema- kuvauksia. Toistuva aihe on myös näyttämölliset interiöörikuvat, jotka kuvaavat ’sisäistä maisemaa’, ja joiden lähtökohtana on usein hänen Getsemaneksi kutsuman kotimökkinsä sisätilat.

Tiedote >>


TULKINTOJA, PORIN TAIDEMUSEON KOKOELMISTA
20.11.2002 - 19.01.2003


Kuka tulkitsee ja mitä tai ketä? Tulkitseeko taiteilija ihmistä, elämää ympärillään, lukee, analysoi ja tekee nähtäväksi? Onko hän vain omien emootioidensa ja tuntojensa tulkki vai vievätkö hänen tietään eteenpäin taiteen kentän mieltymykset ja muodit? Mikä on sattuman ja intention välinen suhde taiteessa, kulttuurissa tai uutta etsittäessä? Miten taidemuseot tekevät omat valintansa tästä runsauden sarvesta, päättävät näyttelyistään, valitsevat teoksia kokoelmiinsa? Miten museo profiloituu ja kuka profiilista päättää? Paljon kysymyksiä, mutta löytyykö vastauksia?

Tiedote >>


 

 

 

Kokoelmat & Arkisto

Kokoelmat

Vuosikertomukset

Näyttelyjulisteet

Museo- ja yleisötapahtumat

Näyttelyarkisto

Kausiohjelmat (Haitarit)

Luentosarjat

Mediajulkisuus

Kokoelmapoliittinen ohjelma

Tutkimus - Artikkelit

Performanssiarkisto D-ark

Videos

 

 

 

 
                 

 

 

 

 

 

Yhteystiedot


PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, 28100 PORI, FINLAND
p. +358 44 701 1080
taidemuseo@pori.fi

 

 

©  Pori Art Museum | Porin taidemuseo