PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, FI-28100 PORI, FINLAND
Avoinna ti-su 11-18, ke 11-20. Vapaa sisäänpääsy keskiviikkoisin klo 18-20.
Liput: 5 / 2,5 euroa, Perhelippu 10 euroa.


Näyttelyarkisto


 

  Valitse vuosi:

1979 1980 1981 1982
1983 1984 1985 1986
1987 1988 1989 1990
1991 1992 1993 1994
1995 1996 1997 1998
1999 2000 2001 2002
2003 2004 2005 2006
2007 2008 2009 2010
2011 2012 2013 2014
2015 2016

 

  tai
etsi hakusanalla tai sanan osalla

 

Näyttelyt vuonna 2001

 


FRANTISEK KUPKA
14.01.2001 - 18.03.2001
FRANTISEK KUPKA

Jan ja Meda Mládekin kokoelmista koottu laaja näyttely esittelee tsekkiläistaiteilija Frantisek Kupkan (1871-1957). Kupka kuuluu Vassily Kandinskyn, Kasimir Malevitsin ja Piet Mondrianin rinnalla abstraktin maalaustaiteen ensimmäisiin edustajiin ja modernin taiteen merkittäviin uranuurtajiin Euroopassa.
Näyttely toteutettiin yhteistyössä The Czech Museum of Fine Arts -museon kanssa.
Tiedote >>

Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-67-7
František Kupka: Jan ja Meda Mládekin kokoelma/ Jan and Meda Mládek Collection
Porin taidemuseo 14.1.-18.3.2001
Julkaisija: České muzeum výtvarných uměni/ The Czech Museum of Fine Arts, Porin taidemuseo
Kirjoittaja: Meda Mládkova
Julkaisu: Meda Mládkova sekä Richard Drury, Claudine Končinská, Jan Sekera, Aneta B. Shine, Vlad´ka Mazačova, Jarmila Ditrichová
Suomenkielisen laitoksen toimitus: Hannele Kolsio, Esko Nummelin, Petr Rehor
Kääntäjät: Anna Čermákova, Richard Drury, Päivi Sihvonen, Seppo Siuro
Graafinen suunnittelu: Petr Štěpán, Sami Kortemäki
Päällys, juliste, kutsukortit: Sami Kortemäki
Valokuvat: Štěpán Aussenberg
Julkaisun ja näyttelyn tukijat: Tšekin tasavallan suurlähetystö, Helkama-Auto Oy,
ČSA Czech Airlines
Paino: K.P.R. Praha


OTTO GUTFREUND
14.01.2001 - 18.03.2001
OTTO GUTFREUND

Frantisek Kupkan näyttelyyn liittyen Porin taidemuseo esittelee tsekkiläisen Otto Gutfreundin (1889-1927), jonka on katsottu edustavan kuvanveiston piirissä sitä, mitä Kupka oli maalaustaiteessa. Hän kuului ensimmäisiin taiteilijoihin, jotka sovelsivat kubismin ajatustapoja veistotaiteeseen.
Tiedote >>

Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-69-3 Otto Gutfreund: Jan ja Meda Mládekin kokoelmasta/ From Jan and Meda Mládek Collection
Porin taidemuseo 14.1.-18.3.2001
Julkaisija: The Czech Museum of Fine Arts, Porin taidemuseo
Julkaisu: Mada Mládkova, Richard Drury, Claudine Končinská, Jan Sekera, Aneta B. Shine, Vlad´ka Mazačova, Jarmila Ditrihová
Suomenkielisen laitoksen toimitus: Esko Nummelin, Petr Rehor, Hannele Kolsio
Kääntäjät: Hanu Ylilehto, Seppo Siuro
Graafinen suunnittelu: Esko Nummelin
Valokuvat: Štěpán Aussenberg
Julkaisun ja näyttelyn tukijat: Tšekin tasavallan suurlähetystö
Painohhäme Oy, Ylöjärvi 2001


MAAILMOISTA PARHAIN
23.03.2001 - 03.06.2001
PETER JOHANSSON FEATURING NIKE KARLSSON

Peter Johanssonin (s. 1964) näyttelyssä Maailmoista parhain ruotsalaisen kansankodin ikonit ja kansallisromanttiset aiheet saavat uuden elämän. Johansson ironisoi ja purkaa huumorin avulla kansallista kulttuuri-identiteettiä ja sen muodostumisprosesseja. Näyttelyn keskeinen teos on kymmenmetrinen kirkko, joka rakennetaan taidemuseon läheisyyteen jokirantaan lähelle paikkaa, jossa 1600-luvulla sijaitsi Porin ensimmäinen kirkko. Näyttely on toteutettu yhteistyössä Boråsin ja Odensen taidemuseoiden kanssa.
Tiedote >>

Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-66-9 Peter Johansson feat. Nike Karlsson: Maailmoista parhain/ In The Best of All Possible Worlds
Porin taidemuseo 23.3.-3.6.2001/24.3.-27.5.2001
Toimitus: Peter Johansson, Lene Burkard, Elisabeth Haglund, Hannele Kolsio
Teksti: Tom Sandqvist. Intro: Lene Burkard, Karsten Ohrt, Elisabeth Haglund,
Hannele Kolsio
Valokuvaajat: Tord Lund, Peter Johansson, Lars Tunbjörk, Lutfi Özkök,Olof Thiel
Graafinen suunnittelu: Grete Hvam
Käännökset: William Jewsom (English), Hans Chr. Fink (Danish), Bianca Gräsbäck (Finnish)
Repro: Litograferne i KnowHouse ApS, Odense
Paino: Strandberg, Tanska
Borås Konstmuseum, Kunsthallen Brandts Klædefabrik, Porin taidemuseo, Peter Johansson


EMPATIA: YLI HORISONTIN
16.06.2001 - 16.09.2001


Käsitteellinen tutkimusmatka inhimilliseen tietoisuuteen ja ihmisen itseymmärrykseen. Näyttely esittelee 18 kansainvälistä ja kotimaista taiteilijaa mm. Yhdysvalloista, Meksikosta, Australiasta, Iso-Britanniasta ja Sveitsistä. Näyttelyn ovat koonneet australialainen taiteilija Imants Tillers ja Marketta Seppälä ja se toteutetaan yhteistyössä näyttelyvaihtokeskus FRAMEn kanssa.

Tiedote >>

Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-81-2
EMPATHY: Beyond the Horizon
Porin taidemuseo 2001
Toimittaja: Marketta Seppälä
Graafinen suunnittelu: Patrik Söderlund
Valokuvaajat: Erkki Valli-Jaakola, Porin taidemuseo, Veli Granö, George Steinmann, subREAL, Paul Green
Käännös: Jyri Kokkonen (Otso Kantokorven ja Ulla Vihannan esseet)
Kopio toimittaja: Jennifer Slatyer
Grafia, Turku 2003


AUTOJA - CARS
22.09.2001 - 02.12.2001
KARI CAVÈN

Taidemaalarina uransa aloittanut Kari Cavén (s. 1954) siirtyi eri tyyppisten materiaalikokeilujen jälkeen kolmiulotteiseen ilmaisuun. Perinteisen kuvanveiston sijaan hänet tunnetaan tavasta hyödyntää jo kertaalleen käytettyjä materiaaleja. Cavén on kiinnostunut arjesta, jota hän käsittelee hienovaraisesti ja oivaltaen. Porin taidemuseoon hän toteuttaa installaation Autoja, joka koostuu yli 70 uudellenmuokatusta autosta.
Tiedote >>


MARIA FRIBERG
22.09.2001 - 25.11.2001


Ruotsalainen Maria Friberg työskentelee laaja-alaisesti valokuvan, videon ja performanssien parissa. Hän lavastaa taitavasti aiheita ja kuvaelmia, jotka toistuvat sarjallisesti pienin muutoksin. Hänen teostensa sisältö on moninaista; teoksien rikas sisäinen elämä luo useita tulkintamahdollisuuksia ja käsitesisältöjä.

Fribergin taiteen teemat ovat liikkuneet seksuaali-identiteettiä ja ihmisten välisiä sosiaalisia suhteita käsittelevien aiheiden parissa. Ihmisten identiteetti sosiaalisena konstruktiona on ollut viime vuosikymmenten tärkeä teema ennen kaikkea Amerikassa, 70-luvun loppupuolella kehittyneessä feministisessä taiteessa, jossa esim. Cindy Shermanin valokuvissa naissubjektia käsitellään sosiaalisten stereotyyppien ja koodien summana. Nyt on tullut aika soveltaa samaa käsittelytapaa miehiin.

Parin vuoden aikana Maria Friberg on kaivautunut modernismiin kohteenaan mustiin pukuihin pukeutuneet miehet - miehet, jotka ovat nykyajan lipunkantajia. Puku on äärimmäinen symboli hyvin järjestäytyneelle yhteiskunnalle, missä rationaalisuus, rakenne ja tehokkuus vallitsevat. Yhteiskuntaa ohjaavat voimat materialisoituvat mustassa puvussa.

Taiteilija, joka ei aikaisemmin tuntenut ainuttakaan liikemiestä, lähestyi heitä aidolla uteliaisuudella. Useiden viikkojen ajan Friberg istui ravintolassa, keskellä Tukholman IT-keskusta, katseli ja dokumentoi havaintonsa systemaattisesti sekä keskusteli ohi kulkevien bisnesihmisten kanssa. Eräät niistä nuorista IT-miehistä, joihin hän tutustui, tulivat malleiksi hänen kuviinsa. Teoksissaan Friberg on sijoittanut heidät pöydän viereen, autoon, uima-altaaseen, tyynylle, hiekkaan ja vesipyörteisiiin.

Maria Fribergin näyttely on nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Porin taidemuseossa nähdään valokuvasarja AAlmost there@, videoteokset Blown Out, No Time to Fall, Somewhere Else ja Monika Larsen Dennisin kanssa tehty Driven sekä avajaisissa esitettävä performanssi ADream Mile@.

Maria Friberg on syntynyt 1966 Malmössa. Tällä hetkellä hän asuu ja työskentelee New Yorkissa. Hän on opiskellut taidehistoriaa Göteborgissa, taidetta Pohjoismaisessa taidekoulussa Kokkolassa sekä Reykjavikissa ja valmistunut vuonna 1995 taiteilijaksi Tukholman Kuninkaallisesta taidekorkeakoulusta (Kungliga Konsthögskolan). Hän on osallistunut kansainvälisiin näyttelyihin Skandinaviassa, Saksassa ja San Franciscossa, sekä pitänyt yksityisnäyttelyitä Ruotsissa, Saksassa, Hollannissa ja Itävallassa.


BLICK: UUTTA POHJOISMAISTA VIDEOTA
07.12.2001 - 27.01.2002


BLICK -videosarja esittelee uutta pohjoismaista videotaidetta 40 taiteilijalta. Esitykset projektihuoneessa keskiviikkoisin, torstaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin. Videosarjan ovat toteuttaneet NIFCA yhteistyösssä Moderna Museetin kanssa.
Tiedote >>


LASTRADA
07.12.2001 - 27.01.2002
JAN EERALA

Porilaisen valokuvaajan Jan Eeralan matkakuvia maakunnasta. Lintujentarkkailuretkillä 1960-luvulla otettuja kuvia täydentävät uudet kuvat samoilta seuduilta.Valokuvat tuovat esiin kappaleen kadonnutta maisemaa 40 vuoden takaa sekä dokumentoivat osaltaan ympäristön nopeaa muutosprosessia.

Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-72-3
Jan Eerala, Pertti Kalinainen: La Strada
Ulkoasu: KAROTTI STUDIO YYTERI, Kati Kunnas-Holmström
Paino: Newprint Oy, 2001



SUUNTAVIIVOJA
07.12.2001 - 07.01.2002


SUUNTAVIIVOJA -näyttely kartoittaa viimeisen kahden vuosikymmenen kuvataiteen linjauksia Porin taidemuseon kokoelmista.

Tiedote:
Kokoelmien rooli taidemuseotyössä on viime vuosina ollut kasvavan kiinnostuksen kohteena. Taidekokoelman muodostamisen problematiikkaa on pohdittu sekä julkaisuissa että seminaareissa. Alan yksimielisyys on ollut vahva: kokoelmien merkitys koko museolaitokselle on ensiarvoinen; yksittäistä museota ja sen työtä profiloivana ja koko museolaitoksen keskinäistä tehtävänjakoa muodostavana se on suuri. Korkeatasoinen taidekokoelma on museolle mahdollisuus, mutta yksin se ei riitä. Sen on nivellyttävä luontevaksi osaksi museon profiilia. Tai toisin päin. Kokoelma tai kokoelmat muodostavat perustan, jonka varassa museo linjaa sekä tutkimus- että näyttelytoimintansa.

Porin taidemuseolla on peruskokoelmiensa – Maire Gullichsenin taidesäätiön kokoelman ja Porin kaupungin kokoelman rinnalla – useita merkittäviä deponointikokoelmia, jotka edustavat kotimaista ja kansainvälistä nykytaidetta. Viimeisin deponointi tapahtui kesällä 2001.

SUUNTAVIIVOJA -näyttely kartoittaa viimeisen kahden vuosikymmenen kuvataiteen linjauksia. Kotimainen taide profiloitui osaksi kansainvälistä kehitystä. Ajan hajanainen kokonaiskuva ei mahdollista yksinkertaistuksia, selkeitä kehityslinjoja ja väittämiä - eikä sellaisia ole mielekästä etsiä tai esittää. Kaleidoskoopin kuvan kaltainen maisema muuttuu jatkuvasti kuvakulmaa vaihdettaessa. Katsojalle tarjoutuu mahdollisuus etsiä omaa selitystään, hahmotella omaa tulkintaansa keskenään risteilevien suuntien ja kehityslinjojen verkostossa.

Kahdeksankymmentäluvun kuluessa toistettiin jatkuvasti väittämää, jonka mukaan Suomi siirtyi käyttämään maailmantaiteen reaaliaikaa. Taide kansainvälistyi ja rajat rikkoutuivat. Tätä, ulkoisia piirteitä korostavaa prosessia kiinnostavampaa oli kuitenkin taiteen henkisten rajojen avartuminen, vapautuminen ja uuden tyyppinen näkeminen. Monet, aiemmin marginaalissa toimineet ilmiöt, suunnat ja virtaukset astuivat rohkeasti näkyville hedelmöittäen väkevästi kokonaisuutta. Taiteen kokemisen ja kontekstuaalisuuden tiedostamisen myötä taiteen tekemisestä tuli yhä useammin ja yhä tietoisemmin hallittua leikkiä tai peliä, joka tapahtui merkeillä ja merkityksillä. Renessanssin taiteilijakuva, neromyytti hämärtyi ja kasvavassa määrin korostettiin katsojan merkitystä taideteoksen lopullisessa kokemisen prosessissa.

SUUNTAVIIVOJA -näyttelyssä ovat edustettuna mm. seuraavat taiteilijat: Juhana Blomstedt, Jimmie Durham, John Cage, Veli Granö, Alvar Gullichsen, Kyllikki Haavisto, Jussi Heikkilä, Jussi Kivi, Kaisu Koivisto, Pentti Koskinen, Rolf Lehtinen, Henrietta Lehtonen, Melek Mazici, Esko Männikkö, Yoko Ono, Kai Ruohonen, Ulrich Rückriem, Harvey Quaytman, Hannu Väisänen ja Yan Pei-Ming.


 

 

 

Kokoelmat & Arkisto

Kokoelmat

Vuosikertomukset

Näyttelyjulisteet

Museo- ja yleisötapahtumat

Näyttelyarkisto

Kausiohjelmat (Haitarit)

Luentosarjat

Mediajulkisuus

Kokoelmapoliittinen ohjelma

Tutkimus - Artikkelit

Performanssiarkisto D-ark

Videos

 

 

 

 
                 

 

 

 

 

 

Yhteystiedot


PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, 28100 PORI, FINLAND
p. +358 44 701 1080
taidemuseo@pori.fi

 

 

©  Pori Art Museum | Porin taidemuseo