PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, FI-28100 PORI, FINLAND
Avoinna ti-su 11-18, ke 11-20. Vapaa sisäänpääsy keskiviikkoisin klo 18-20.
Liput: 5 / 2,5 euroa, Perhelippu 10 euroa.


Näyttelyarkisto


 

  Valitse vuosi:

1979 1980 1981 1982
1983 1984 1985 1986
1987 1988 1989 1990
1991 1992 1993 1994
1995 1996 1997 1998
1999 2000 2001 2002
2003 2004 2005 2006
2007 2008 2009 2010
2011 2012 2013 2014
2015 2016

 

  tai
etsi hakusanalla tai sanan osalla

 

Näyttelyt vuonna 1995

 


MAALAUSSARJA, KAIKKI ON YHDENMUOTOISTA
13.01.1995 - 12.02.1995
SILJA RANTANEN


Tiedote:
Silja Rantasen maalaussarja Kaikki on yhdenmuotoista vuosilta 1993-94 kertaa hänen tuotannossaan toistuvia keskeisiä aiheita. Maalaussarjan toteuttaminen on mahdollistanut Silja Rantaselle vielä kerran kaikkien aiheidensa maalaamisen, nimeämisen ja keskinäisen sijainnin määrittelyn. Tässä mielessä sarja on retrospektiivinen, eräänlainen inventaario taiteilijalle läheisistä ja tärkeistä aiheista. Teossarja dokumentoi uudesta näkökulmasta ja aikaperspektiivistä suomalaisen nykytaiteen keskeisiin vaikuttajiin kuuluvan taidemaalarin tuotantoa.

Kaikki on yhdenmuotoista -sarjan ornamentaalisella ruusukekuviolla merkityt 20 maalausta muodostavat yhden teoksen, jossa taiteilijan eri aikoina käyttämät aiheet nivoutuvat kokonaisuudeksi. Sarjan maalauksissa voi jäljittää aiheiden alkuperää mm. arkkitehtuurin ja maalaustaiteen historiaan; Rantanen on valikoinut esimerkiksi tietyistä renessanssiajan maalauksista tai antiikin seinämaalauksista tilan perusrakenteen, jättäen figuurit ja muut yksityiskohdat pois. Hänen työskentelytapansa on vuoropuhelua kulttuurihistorian kanssa, henkilökohtaista kommentointia kuvien ja eri esitystapojen traditioon. Rantasen tuotanto kokonaisuudessaan ei pohjaudu lainauksista ja viittauksista jo olemassa olevaan. Useat hänen teoksistaan rakentuvat maalauksen peruselementeistä: värin ja muotojen itseisarvo, mahdollisuus luoda abstrakti tila, liikettä tai kuvion ja taustan toimiva suhde.

Silja Rantanen on kirjoittanut teossarjansa taustoista: ”Minulla on unelma: Katsoja on nähnyt koko tuotantoni. Kuva-aiheet rinnastuvat ja sekoittuvat hänen tajunnassaan. Näin saan ilmaistuksi credoni: ’Kaikki on yhdenmuotoista’. Olen toistanut viidentoista vuoden aikana pariakymmentä kuva-aihetta, jotka nekin ovat niin lähellä toisiaan, kuten risti ja verkko. Aiheeni liittyvät tilallisuuteen sen käsitteellisimmässä, litteässä muodossa. Mielestäni tila on abstrakteimmillaan juuri maalauksessa. Siksi kuvaan projektioita enkä tee veistoksia tai todellisia tiloja. Aika ajoin luetteloin kuva-aiheeni järjestystä luodakseni. Kaksi peiliä –piirustussarja (1985) oli ensimmäinen aiheluetteloni. Nepalin matkalla vuonna 1988 piirsin kaikki siihenastiset aiheeni. /…/ Värityskirja (1993) on kolmas aiheluetteloni. Norjalainen Kaare Berntsen oivalsi toistavan työtapani ja tilasi vuonna 1993 kahdenkymmenen maalauksen sarjan, aiheluettelon, joka nyt on esillä näyttelynä.”

Maalaussarja Kaikki on yhdenmuotoista esiteltiin Venäläisessä museossa Pietarissa vuodenvaihteessa 1994-95. Kesällä 1995 se on kutsunäyttelynä esillä Saksassa, Mönchengladbachin taidemuseossa. 1990-luvun aikana Silja Rantasen teoksia on muutenkin esitelty laajoina kokonaisuuksina, mm. vuonna 1993 Vuoden taiteilija –näyttelyssä Helsingin taidehallissa sekä retrospektiivisessä näyttelyssä, joka oli esillä Norjassa 1993 ja Ruotsissa 1994. Vuonna 1994 Rantaselle annettiin merkittävä ruotsalaisen Edstrandin säätiön palkinto.

Näyttelyn toteutumista ovat tukeneet Näyttelynvaihtokeskus Frame ja Suomen Pietarin instituutti. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan luettelo, johon tekstin on kirjoittanut Venäläisen museon nykytaiteen osaston johtaja Aleksandr Borovski.


MAALAUKSIA
17.02.1995 - 26.03.1995
JOHAN SCOTT


Tiedote:
Johan Scottin näyttely esittelee taiteilijan tuotantoa vuosilta 1990-1994. Scottin näyttely jatkaa ja tukee mielenkiintoisella tavalla Porin taidemuseon edellistä näyttelyä, joka esitteli Silja Rantasen maalauksia. Molempia näyttelyjä yhdistävänä teemana on maalauksen rooli ja merkitys nykytaiteen monimuotoisessa kentässä, sekä erityisesti oman aikamme taiteilijan suhde modernismin perintöön.

Scott on värimaalarina kuvanrakentaja, joka hyödyntää värien materiaaliset ja aistilliset ominaisuudet. Maalauspohjana Scott käyttää usein perinteisen kankaan sijaan ohutta metallilevyä tai muovikalvoa, jonka sileän pinnan hän peittää hehkuvalla värimassalla. Dynaamisten siveltimenvetojen muodostaman verkoston alta kuultaa kuparin tai lehtihopean hohtava pinta. Maalauksissa tapahtuvan levon ja liikkeen rytmittely luo vaikutelman prosessista, joka viittaa muodon tai tilan hahmottumiseen.

Johan Scott on kirjoittanut maalauksistaan: ”Maalaaminen on minulle yksi tapa levittää väriä pinnalle. Värin täytyy motivoida itse itsensä, missä se onkin. Kaiken kuvassa tulee olla välttämätöntä, silloin ei tarvita anteeksipyyntöjä eikä ulkopuolisia selityksiä, illuusiovaikutelmaa tai anekdootteja tulkinnan avuksi. Maalaus ei sisällä merkityksiä tai tulkintoja.”

Maarianhaminassa vuonna 1953 syntynyt Johan Scott on saanut taidekoulutuksensa Tukholmassa (1976-81 Konsthögskolan) ja New Yorkissa (1982-83 P.S. 1 Institute for Urban Research). Hän asuu ja työskentelee Tukholmassa ja Ahvenanmaalla.

Johan Scott on kansainvälisesti tunnetuimpia pohjoismaalaisia taiteilijoita, joka tuli suomalaisyleisölle erityisen hyvin tunnetuksi vuonna 1992, jolloin hänelle myönnettiin Ars Fennica –palkinto. Porin taidemuseossa Scottin teoksia on ollut esillä ensimmäistä kertaa vuonna 1986, ryhmänäyttelyssä Contacts/ Contrasts sekä myöhemmin useiden kokoelmanäyttelyiden yhteydessä.

Näyttely on toteutettu kolmen pohjoismaisen taidemuseon – Sundvalls Museum, Porin taidemuseo ja Ålands Konstmuseum – yhteistyönä Nordisk Kulturfonden tuella. Näyttelyyn liittyy julkaisu, johon tekstin on kirjoittanut kriitikko Getrud Sandqvist.

Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-43-X
Johan Scott Porin taidemuseo 10.2.19.3.1995

Suomennos: Jari-Pekka Vanhala
Painohäme Oy, Ylöjärvi 1995


PERFORMANSSI ONLY FOR THE MONEY
25.03.1995 - 25.03.1995
IRMA OPTIMISTI


Tiedote:
Irma Optimisti esittää performancen Only for the Money lauantaina 25.3.1995 klo15.00 Porin taidemuseossa, keskiviikkona 29.3. klo 19.00 Turun taidemuseossa ja syksyllä Nykytaiteen museossa, Helsingissä.

Performance toimii kuvitteellisena museotilana, jonka esittelee museo-opas Irma Optimisti. Esittelyssä yhdistyy matemaattinen symboliikka kohteiden toiminnan ja esillepanon small talkiin.

Museon kokoelmista tutustutaan seuraaviin kohteisiin – Sweet Salt Puse, Soft Moving Camp, Smile Relics of Flashes, Fashion Show, Optimist’s Europe Guide, Adventures of Finland sekä Game of Contacts.

Naisoptimistista elämäntyyliä heijastaen Irma Optimisti esittelee myös privaatin esineitä ja apuvälineitä, joiden lumous on salatun hyväilyn kosketuksessa.

Tavoitteena on dynaamisen tilan toteutuminen staattisen mieskatseen pelikentällä. Miesdynamiikan vaihtoarvo täsmennetään. Rohkaisevat viestit vaikuttavat kurssi-informaatioon. Irma Optimisti analysoi muutokset laatimallaan persons’ stock market tietokoneohjelmalla. Ruumis mitataan arvossa ja arvostuksessa. Myös empiirisessä testissä testautuvat miehiset riman ylitykset ja alitukset. Pelissä on mukana miehiset työvälineet ja naiselliset reaktiot ja päinvastoin. Olennaista on pelitapahtumien mukainen palkitseminen. Naissijoituksen epälineaarinen logiikka luo puhtaan kaaoksen.



RETROSPEKTIIVI
07.04.1995 - 14.05.1995
DICK HIGGINS


Tiedote:
Amerikkalaisen taiteilijan Dick Higginsin (s.1938) näyttely jatkaa Porin taidemuseon Fluxus-näyttelyiden sarjaa, jossa on aiemmin esitelty mm. Yoko Onon ja Geoffrey Hendricksin tuotantoa. Dick Higgins kuuluu Fluxus-taiteen pioneereihin, joka osallistui 1950-luvun lopulla ensimmäisiin happeningeihin ja oli mukana perustamassa Fluxus-liikettä 1960-luvun alussa.

Keskeinen Higginsin luoma käsite on , joka määrittelee 1960-luvun alussa esiin nousseita taiteen uusia ilmaisumuotoja. Tuon ajan kuvataiteen, kirjallisuuden, musiikin ja tanssin avantgarde loi uusia kokeellisia muotoja, joita ei voitu määritellä perinteisten taiteen lajityyppien mukaan. Intermedian käsite konkretisoituu Dick Higginsin omassa tuotannossa, joka käsittää mm. sävellyksiä, kirjallisuutta, manifesteja, aktioita, esinekoosteita, elokuvia ja maalauksia. Porin taidemuseon näyttely esittelee valikoiman Higginsin teoksista vuosilta 1959-1990.

1950-luvun lopussa Higgins osallistui John Cagen kokeellisen säveltämisen tunneille New School for Social Researchissa New Yorkissa. Cagen tavoin Higgins on toteittanut sattumanvaraisuuteen perustuvia sävellyksiä. Näyttelyssä on esillä mm. teoksia vuonna 1968 aloitetusta ja yhä jatkuvasta sävellyssarjasta Tuhat sinfoniaa. Musiikin käsitystä Higgins on uudistanut myös teoksessaan Mekaanista musiikkia (1959), jossa hän on korvannut soittimet erilaistenkotitalouskoneiden tuottamilla äänillä.

Tärkeä osa Dick Higginsin elämäntyötä on Something Else Press – kustantamo, joka julkaisi ja teki tunnetuksi 1960- ja 1970-luvun kokeilevaa taidetta, mm. happeningeja, performansseja, konkreettista runoutta, musiikkia ja taideteoriaa. Näyttelyssä on esillä kustantamon julkaisuja, mm. Dick Higginsin partituureja ja kirjoja sekä myös muiden Fluxus-taiteilijoiden julkaistuja teoksia. 1980-luvulta lähtien Higgins on keskittynyt maalaamiseen. Maalausten aiheena ovat mm. kosmologiset ja astrologiset symbolit.

Näyttelyn on koonnut kuraattori Ina Blom ja se on toteutettu yhteistyössä norjalaisen Henie-Onstad taidekeskuksen kanssa.

Dick Higgins saapuu Poriin tiistaina 18. huhtikuuta, jolloin hän esittää Porin taidemuseossa osia sävellyssarjastaan Piano Album. Tilaisuus alkaa klo 18.00 ja siihen on vapaa pääsy.

Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-44-8
Dick Higgins Porin taidemuseo 7.4.-14.5.1995

Suomennosliite näyttelyluetteloon Dick Higgins
Jacques Donguy: An Interview with Dick Higgins
Dick Higgins: Boredom and dancer
Käännös: Matti Velhonoja
Painohäme Oy, Ylöjärvi 1995



LUONNONTUNTEMUS
19.05.1995 - 11.06.1995


Tiedote:
Luonto on ollut tavalla tai toisella läsnä kuvallisessa ilmaisussa esihistorialliselta ajalta lähtien. Joskus tämä on ollut selkeää ja yksikäsitteistä, kuten esittävän taiteen ihanteiden vallitessa, mutta useimmiten peitettyä ja moniulotteista. Tunnettuahan on esimerkiksi, että klassisessa taiteessa luonto esiintyy usein kreikkalaisen mytologian hahmoina. Nykytaiteessa luonto elää tavattoman monien rinnakkaisten ja toisiinsa limittyneiden esitystapojen kautta. Luonnontuntemus –näyttelyn tavoitteena on esitellä tätä moninaisuutta. Mukana on seuraavien taiteilijoiden töitä Porin taidemuseon kokoelmasta:

Martti Aiha, Lauri Anttila, Jan-Erik Andersson, Per Barclay (Norja), José Bedia (Kuuba), Harry Callahan (USA), Flavio Garciandia (Kuuba), Sigurdur Gudmundsson (Islanti), Timo Heino, Geoffrey Hendricks (USA), Marianne Heske (Norja), Andrei Jahnin (Venäjä), Ulla Jokisalo, Jussi Kivi, Kaisu Koivisto, Markus Konttinen, Leonhard Lapin (Viro), Maija Lavonen, Henrietta Lehtonen, Sarmite Malina (Latvia), Arno Rafael Minkkinen (USA), Mox Mäkelä, Esko Männikkö, Jussi Niva, Aulikki Nukala, Jüri Okas (Viro), Yoko Ono (USA), Dennis Oppenheim (USA), Marta Maria Perez (Kuuba), Teemu Saukkonen, Veijo Setälä, Jyrki Siukonen, George Steinmann (Sveitsi), Pasi Tammi ja Timo Vartiainen.

Näyttelyjulkaisun esseen Luonnontuntemuksen tiet on kirjoittanut dosentti Yrjö Haila, joka työskentelee Suomen Akatemian tutkijana Satakunnan ympäristötutkimuskeskuksessa.

Näyttely on koottu juhlistamaan Euroopan Neuvoston Luonnonsuojeluvuotta 1995 ja osaksi Porissa 8.-10.6.1995 järjestettävää Vihervuoden valtakunnallisen pääjuhlan tilaisuussarjaa.

Sarjaan liittyy mm. Porin taidemuseossa 8.6.1995 kello 14.00 järjestettävä, yleisölle avoin Ministeritapaaminen, jossa sekä nykyinen ympäristöministeri että hänen edeltäjänsä arvioivat omia kausiaan. Ministeritapaamisen päätteeksi käynnistyy Jan-Erik Andersonin, Kari Juutilaisen ja Pertti Toikkasen ruokailutapahtuma Porkkanaooppera kello 16.00


DIASPORA YHTEYKSISSÄÄN: KOHTAAMISIA PIRSTOUTUNEESSA MAAILMASSA
18.06.1995 - 20.08.1995
IMANTS TILLERS


Tiedote:
DIASPORA YHTEYKSISSÄÄN
Kohtaamisia pirstoutuneessa maailmassa
Imants Tillers rakentaa kuvan lähteinään

George Baselitz, Joseph Beuys, Bernhard Blume, Carlo Carra, Giorgio de Chirico, Mike Kelley, Vytautas Landsbergis, Colin McCahon, Arnulf Rainer, Nicholas Roerich ja Isidore Tillers.

Näyttelyn lähtökohtana on australialaisen Imants Tillersin tuotanto, erityisesti hänen panoraamanomainen Diaspora –maalauksensa vuodelta 1992, joka itsessään on käsitteellinen puheenvuoro yhteyksien ja vaikutteiden mekanismeista yhdentyvässä – ja samalla fragmentoituvassa – jälkimodernissa maailmassa. Imants Tillersin taiteessa informaation ja energian lähteenä on koko maailman taide: esimerkiksi Diaspora (305 x 914 cm) koostuu 288 erillisestä paneelista, jonka ’lähteinä’ on runsaat 20 teosta yhdeltätoista eri taiteilijalta eri puolilta maailmaa.

Imants Tillers on syntynyt vuonna 1950 Sydneyssä. Hänen latvialaiset vanhempansa olivat muuttaneet Australiaan 1940-luvun lopussa sotienjälkeisen muuttoliikkeen yhteydessä. Osin Australian ’syrjäisen’ sijainnin johdosta, osin latvialaisen vähemmistökulttuurin johdosta Imants Tillers tunnistaa marginaalisuuden painon monella tasolla. Se on itse asiassa eräs hänen työskentelynsä lähtökohdista. Taiteilijana hän käsittelee kansallisuuden ja identiteetin, provinsiaalisuuden ja paikallisuuden kysymyksiä käyttämällä ’omaksumista’ tietoisena taiteellisena menetelmänään. Käyttämällä toisten taiteilijoiden teoksia, ja ennen kaikkea lainaamalla niitä sekundaarilähteistä – taidelehdistä ja julkaisuista – Imants Tillers asettaa kysymykset ’aidosta’ ja ’alkuperäisyydestä’ uuteen valoon.

Imants Tillersiä kiinnostaa taiteen kokonaisvaltainen ja avoin luonne. Taide on osa kokonaisuutta jossa myös jokainen taideteos on suhteessa muihin teoksiin. Kuvien, tekstien ja informaation lähteinä on kulttuurinen vuorovaikutus ja moninaisten kulttuuripiirteiden limittyminen, mikä synnyttää 1990-luvun maailmankulttuurin. Postmodernin aikamme mekanismit, joilla arvot ja mallit siirtyvät keskuksista periferiaan tai korkeakulttuurista populaarikulttuuriin, tai joilla marginaalin asema viime kädessä määrittyy, ovat Imants Tillersin analysoinnin kohteina.

Porissa taidemuseon järjestämä näyttely tulee Suomen jälkeen olemaan esillä myös Museum of Contemporary Artissa Sydneyssä ja Museum Of New Zealandissa, Wellingtonissa.

Näyttelyn teokset kootaan lukuisista eri kokoelmista Euroopasta, Australiasta, Uudesta-Seelannista ja Yhdysvalloista.
Näyttelyn suomen- ja englanninkielinen julkaisu toteutetaan Suomen opetusministeriön tuella Porin taidemuseon julkaisusarjassa. Julkaisun kirjoittajina ovat australialaiset atidehistorioitsijat Graham Coulter-Smith, Bernice Murphy ja Jennifer Slatyer, australialainen kirjailija David Malouf, ranskalainen kriitikko Pierre Restany, kuubalainen taidehistorioitsija ja kriitikko Gerardo Mosquera, tanskalainen taiteilija Henning Christiansen sekä museonjohtaja Marketta Seppälä.

Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-45-6
Diaspora yhteyksissään

Toimittaja: Marketta Seppälä
Suunnittelu: Esko Nummelin
Painohäme Oy, Ylöjärvi 1995


THIS IS MY STORY BOTH HUMBLE AND TRUE,
GRAFIIKKAA VUOSILTA 1968-1979

08.07.1995 - 27.08.1995
JOHN LENNON


Tiedote:
John Lennonin (1940-1980) grafiikkaa esittelevä näyttely antaa uuden näkökulman legendaarisen musiikintekijän henkilökuvaan. Lennon opiskeli kuvataidetta Liverpoolin taideinstituutissa vuosina 1957-60 ja myöhemmin yhteistyö Yoko Onon kanssa toi hänet lähelle kansainvälistä Fluxus-liikettä. 1970-luvulla Lennon oli mukana useissa liikkeen piirissä järjestetyissä tapahtumissa ja hän esiintyi myös Yoko Onon kokeellisissa filmeissä. 1960-luvulla Lennon julkaisi kolme kirjaa ”In His Own Write”, ”A Spaniard In The Works” ja ”Skywriting By The Word Of The Mouth”, jotka sisältävät kertomuksia ja piirustuksia.

John Lennon oli kiinnostunut ensisijaisesti piirtämisestä. Hän piirsi impulsiivisesti luonnosmaisia tilannekuvauksia, joiden aiheet liittyivät usein Lennonin jokapäiväiseen elämään vaimonsa Yoko Onon ja poikansa Seanin kanssa. Omaelämänkerrallisten aiheiden ohella teokset liittyvät Lennonille tärkeän rauhan ja rakkauden sanomaan. Näyttelyssä esillä olevat teossarjat This Is My Story Both Humble And True, Dakota Days ja Karuizawa Series ovat postuumisti Lennonin piirustuksista vedostettuja litografioita ja serigrafioita.

Näyttely esittelee myös Lennonin Yoko Onolle häälahjaksi tekemän litografiasalkun The Bag One vuodelta 1969. Se sisältää erilaisia tilannekuvauksia mm. hääseremoniasta Gibraltanilla sekä aikanaan runsaasti julkisuutta saaneesta Bed In- tapahtumasta, jonka Lennon ja Ono järjestivät maailman rauhan puolesta Amsterdamissa vuonna 1969. Teossarja oli esillä ensimmäistä kertaa vuonna 1970 Lontoossa, jolloin Scotland Yard kuitenkin sulki näyttelyn sarjaan sisältyvien eroottisten vedosten vuoksi. Nykyisin The Bag One- litografiasalkku kuuluu mm. New Yorkin Modernin taiteen museon kokoelmaan.

Näyttelyn ja siihen liittyvän julkaisun on toteuttanut Bag One Arts Inc. New Yorkista. Näyttely on esillä 1994-95 Budapestin Ludwig Museumissa, Reykjavikin taidemuseossa, Henie-Onstad Kunstcentretissä Oslossa sekä Porin taidemuseossa.


MANRESA-SISU-POWER
20.08.1995 - 20.08.1995
HENNING CHRISTIANSENIN JA BJØRN NØRGAARDIN PERFORMANSSI


Tiedote:
MANRESA-SISU-POWER –performanssi pohjautuu Joseph Beuysin (1921-1986) Düsseldorfissa vuonna 1966 toteuttamaan Manresa-aktioon, johon myös tanskalaiset taiteilijat Henning Christiansen (s.1932) ja Bjørn Nørgaard (s.1947) osallistuivat. Useita vuosia Beuysin kanssa läheisessä yhteistyössä toimineet taiteilijat ovat jatkaneet Manresa- aktion esittämistä; ensimmäisen kerran marraskuussa 1994 katalonialaisessa Manresan kylässä, jonka mukaan Beuys aikanaan nimesi aktionsa. Beuysin aktiot – tai demonstraatiot, kuten hän itse niitä kutsui - olivat tärkeä osa hänen toimintaansa. Taiteensa avulla hän pyrki hahmottamaan kokonaisvaltaisen näkemyksen taiteilijan ja yhteiskunnan, ihmisen ja luonnon sekä hengen ja materian välisestä suhteesta: kokonaistaideteoksesta, johon liittyy Beuysin tunnettu teesi ”jokainen ihminen on taiteilija”.

Porissa nähtävä MANRESA-SISU-POWER- esitys rakentuu useista elementeistä ja materiaaleista: mm. energian eri muodoista – alkaen esityksen näyttämönä toimivasta virtaavasta vedestä -, luonnonäänistä ja ihmisen tuottamista äänistä sekä inhimillisestä toiminnasta ja sen kestosta. Myös Porissa esityksen keskeisenä symbolina toimii halkaistu risti, joka viittaa Beuysin näkemykseen ihmisen kahtia jakautuneesta todellisuudesta: henkisestä ja aineellisesta, näkyvästä ja näkymättömästä.

MANRESA-SISU-POWER esitetään Porin taidemuseon edustalle Kokemäenjokeen sijoitetulla lautalla ja yleisö voi seurata esitystä rannalta käsin. Esitykseen on vapaa pääsy. Porin taidemuseo on sunnuntaina 20.8. poikkeuksellisesti avoinna klo 11-22, joten ennen esitystä tai vielä sen jälkeenkin taidemuseossa voi tutustua Imants Tillersin näyttelyyn Diaspora – Yhteydet pirstoutuvassa maailmassa. Tillers on käyttänyt maalauksissaan tärkeänä lähdemateriaalina Manresa-aktion partituurissa toistuvia lauseita. Näyttely sisältää myös teksti-, kuva- ja äänimateriaalia vuoden 1966 Manresa-aktiosta sekä videotaltioinnin, valokuvia ja piirustuksia Christiansenin ja Nørgaardin esityksestä vuodelta 1994.


KERROSTUMIA
07.09.1995 - 29.10.1995
ALAN SONFIST


Tiedote:
Amerikkalaisen ympäristötaiteilijan Alan Sonfistin (s.1946) taideprojekti Kerrostumia käsittelee ekologisia ja kulttuurisia kerrostumia porilaisessa kaupunkiympäristössä. Näyttely havainnollistaa Porin kaupungin luonnon sekä rakennetun ympäristön historiaa alueelta kerätyn esineistön ja kasvillisuuden avulla. Näyttelyssä rinnastuvat luonto ja inhimillinen kulttuuri sekä eri aikakaudet esineiden ja artefaktien, kasvillisuus- ja maaperänäytteiden sekä erilaisen tutkimus- ja dokumenttiaineiston välityksellä. Kaupungin kasvillisuusvaiheita on näyttelyssä rekonstruoitu Satakunnan ympäristötutkimuskeskuksen suorittaman siemenpankkitutkimuksen avulla ja nyky-ympäristöä on kartoitettu kasvillisuusinvestoinnein.

Alan Sonfist – jolla on sekä luonnontieteilijän että taiteilijan koulutus – on 1960-luvun puolivälistä alkaen toteuttanut ympäristötaideprojekteja, joiden teemana on ollut luonnon palauttaminen sen alkuperäiseen, saasteettomaan ja pilaantumattomaan tilaansa, useimmiten juuri kaupunkiympäristöissä. Hänen tunnetuimpiin projekteihinsa kuuluu 1960- luvun puolivälissä New Yorkin keskustaan toteutettu Time Landscape (Aikamaisema), jossa keskelle Manhattania kasvatettu metsä paljastaa alkuperäispuiden ja muun kasvillisuuden välityksellä suurkaupungin luonnonhistoriallista perustaa. Tämä teos, samoin kuin Geenipankkisarja 1970-luvulta, ovat olleet pohjana Sonfistin monille myöhemmille luonnon puolesta puhuville teoksille. Taiteilijan uusia projekteja valmistellaan parhaillaan Dallasissa ja Pariisissa.

Kerrostumia –näyttelyn työryhmään kuuluvat taiteilijan lisäksi tutkija Heli Jutila Satakunnan ympäristöntutkimuskeskuksesta, taideopiskelijat Pia Hovi, Tero Liljamo sekä Mirja Ramstedt, arkkitehtiopiskelija Mikko Nurminen sekä valokuvaaja Erkki Valli-Jaakola.

Näyttelyyn liittyvä julkaisu sisältää Porissa kesäkuussa 1995 järjestetyn Vihervuoden valtakunnallisen pääjuhlan yhteydessä järjestetyn seminaarin esitelmät sekä dokumentointia Alan Sonfistin Kerrostumia valmistusvaiheista ja toteutuksesta.

Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-48-0
Luonnon ja kulttuurin KERROSTUMIA/ LAYERS of Nature and Culture (esseekokoelma, Alan Sonfist & työryhmä, Porin kerrostumia)

Toimittaja: Marketta Seppälä
Artikkelit: Juha Hiedanpää
Kuvat: Erkki Valli-Jaakola
Suunnittelu: Esko Nummelin
Painohäme Oy, Ylöjärvi 1995


TEOKSIA VUOSILTA 1982-1994
03.11.1995 - 03.12.1995
MAXIM KANTOR


Tiedote:
Venäläisen taiteilijan Maxim Kantorin näyttely Porin taidemuseossa esittelee Hänen maalauksiaan ja etsauksiaan vuosilta 1982-1994. Kantorin ekspressiivisten teosten pääaiheena ovat hylätyt rakennukset, raihnaiset puut ja kulmikkaat, riutuneet ihmishahmot. Maalauksissa ja etsauksissa kuvatut ihmiset sijoittuvat elämän traagisimpiin rooleihin, vallanhimon ja alistuneisuuden ääripäihin. Nämä useat apaattiset, sairaat ja alistetut hahmot sijoittuvat osaksi laajempaa viitekehystä, yhteisönsä ja ympäristönsä luomien olosuhteiden tuotteiksi.

Kantor hyödyntää teoksissaan myös raamatullisia hahmoja, jotka ovat läsnä maallistuneina, inhimillisen heikkouden ja rappion ruumiillistumina. Samoin Kantorin tyyppikategoriaan kuuluu tämän vuosisadan kehityksen tuote homo sovieticus, neuvostoihminen: kolkossa asunnossa, autiossa ruokalassa tai sairaalan odotushuoneen kalpeassa valossa paikalleen jähmettynyt nimetön olento tai niistä muodostuva toivoton ihmisryhmä. Kantorin teokset ovat kuvia epätäydellisestä maailmastamme. Ne toimivat vuoropuheluna kauneuden ja rumuuden sekä hyvyyden ja pahuuden välillä, elämän ihanteellisuuden ja arkirealismin välisen ristiriidan ilmentyminä.

Maxim Kantor on syntynyt vuonna 1957 Moskovassa. Hän opiskeli Moskovan Polyteknillisessä opistossa vuosina 1975-80. 1980- luvulla Kantor toimi aktiivisesti Moskovan underground-taidepiireissä, mm. Punainen Huone –taiteilijaryhmässä, joka järjesti useita epävirallisia, yhden päivän mittaisia näyttelyitä. Vuodesta 1987 lähtien hän on asunut ja työskennellyt Moskovan ohella eri puolilla Eurooppaa sekä Yhdysvalloissa.

Maxim Kantorin retrospektiivinen näyttely on esillä Porin lisäksi Luxemburgissa, Berliinissä, Rostockissa, Herningissä (Tanska), Lausannessa ja Lontoossa. Näyttelyn ovat järjestäneet moskovalaiset ART-MIF ja Tretjakovin Galleria. Näyttelykierroksen toteutumista ovat tukeneet Deutsche Bank, Inkombank, East-West United Bank sekä Lufthansa.

Näyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-46-4 Maxim Kantor – Alexander Yakimovich: Mysterium Cantori/ A Dialogue with the main Character: Maxim Kantor – Karl Kantor
Englannin kielestä kääntänyt Matti Velhonoja
1995



KOKOELMIA: VALIKOIMA SUOMALAISTA MODERNISMIA MAIRE GULLICHSENIN TAIDESÄÄTIÖN KOKOELMISTA
08.12.1995 - 31.12.1995





 

 

 

Kokoelmat & Arkisto

Kokoelmat

Vuosikertomukset

Näyttelyjulisteet

Museo- ja yleisötapahtumat

Näyttelyarkisto

Kausiohjelmat (Haitarit)

Luentosarjat

Mediajulkisuus

Kokoelmapoliittinen ohjelma

Tutkimus - Artikkelit

Performanssiarkisto D-ark

Videos

 

 

 

 
                 

 

 

 

 

 

Yhteystiedot


PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, 28100 PORI, FINLAND
p. +358 44 701 1080
taidemuseo@pori.fi

 

 

©  Pori Art Museum | Porin taidemuseo