PORIN TAIDEMUSEO

Eteläranta, FI-28100 PORI, FINLAND
Avoinna ti-su 11-18, ke 11-20. Pääsymaksut 8 / 3 / 4 EUR. Vapaa sisäänpääsy keskiviikkoisin klo 18-20.
Kahden päivän yhteislippu Porin taidemuseoon ja Satakunnan Museon toimipisteisiin 17 / 5 / 8,50 EUR.
Porin taidemuseossa käyvät Edenred-virikeseteli, Edenred-kortit, MyEdenred-sovellus, Smartum liikunta- ja kulttuuriseteli, Smartum Pay-mobiilimaksu ja Museokortti.
Porin taidemuseo ja Poriginal galleria ovat suljettuina Porin kaupungin koronarajoitusten mukaisesti. Rajoitukset ovat tällä hetkellä voimassa toistaiseksi.

Näyttelyarkisto


 

Näyttelyt vuonna 1993

 


AND THE MIND GREW FINGERS, TEOKSIA VUOSILTA 1967-1991
24.01.1993 - 14.03.1993
DENNIS OPPENHEIM


Tiedote:
Porin taidemuseo 24.1.-14.3.1993
Oulun taidemuseo 22.1.- 14.3.1993

Dennis Oppenheim (s.1938) on ers keskeisimmist amerikkalaisen nykytaiteen uudistajista 1960- luvulta lhtien. Hnen monipuolisesta tuotannosta koostuva retrospektiivinen nyttely on jaettu Suomessa kahteen osaan. Sek Porissa ett Oulussa on esill Oppenheimin vanhempaa ja uudempaa tuotantoa.

Oppenheim kuuluu mm. Robert Smithsonin, Walter De Marian ja Michael Heizerin ohella maataiteen pioneereihin. Minimalismin jlkeen maataide vapautti taideteoksen perinteisen nyttelyesineen tehtvst; maataide tuli yleislle tutuksi enimmkseen dokumenttien kautta.

Siirtyminen maataiteesta kehotaiteeseen tapahtui Oppenheimilla luontevasti. Siirtym oli osittain mittakaavallinen, makrokosmoksesta mikrokosmokseen. Mukana oli mys taideteoksen problematisoinnista lhtev uutta taiteilijan lsnolon vaatimusta, joka johti yleisesti ja mys Oppenheimilla edelleen performansseihin.

Myhemmin Oppenheimin teokset muuttuivat monimutkaisiksi rakennelmiksi samanaikaisesti kuin Vito Acconcin ja Alice Aycockin teokset. Rakennelmat muistuttivat koneita, mutta ne toimivat pikemminkin ajattelun metaforana. Marcel Duchampin vaikutus thn kone-estetiikkaan on hyvin ilmeist. Oppenheimin veistokset, installaatiot ja julkiset teokset ovat tynn lyllist huumoria; elinfiguurien ja lelujen avulla teoksista lyt viitteit pop-taiteeseen ja readymaden ideaan. Oppenheimia on luonnehdittu shamaaniksi, joka rikkoo taiteen ja elmn vlisi rajoja siten, ett nm kaksi nennisen erillist todellisuutta yhdistyvt ja vaikuttavat toisiinsa.

Nyttelyn on jrjestnyt New Yorkin Institute for Contemporary Art, P.S.1 Museum. Kuraattori ja nyttelyjulkaisun toimittaja on Alanna Heiss. Nyttely ovat tukeneet Yhdysvalloissa The Booth Ferris Foundation ja The National Endowment for the Arts sek Suomessa Opetusministeri ja America Center. Nyttely tulee Eurooppaan Suomen kautta ja jatkaa tlt Puolaan ja Ranskaan.


CORRESPONDANCES VASTAAVUUKSIA
27.03.1993 - 25.04.1993
PHILIPPE CAZAL


Tiedote:
Ranskalaisen taiteilijan Philippe Cazalin (s.1948) Porin taidemuseoon toteuttama tilateos COORESPONDANCES (Vastaavuuksia) tutkii taiteen olemusta ja merkityst mediakulttuurin maailmassa. Cazalin teokset johdattelevat katsojan taiteeseen saman strategian avulla jota nerokas mainostoimisto voisi kytt mink tahansa laadukkaan tuotteen markkinoimiseksi. Vetoamalla tyylikkyyteen, hienostuneeseen graafiseen ilmeeseen, ylellisyyteen ja tydellisyyteen. Cazal luo ympristn, joka viittaa suurkaupunkikulttuurin todellisuuteen ja etenkin sen varaan rakentuneen taidemaailman keinoihin.

Muutaman peruselementit, jotka viittaavat taiteilijan rooliin helposti tunnistettavien, samaa tyyli noudattavien tuotteiden tekijn, toistuvat Cazalin teoksissa. Ers nist Cazalin usein kyttmist motiiveista on ylellisyyden ja arvokkuuden symbolina toimiva samppanjalasi ja samppanjapullon kullattu korkinsuojus. Cazal ksittelee teoksissaan kysymyst taiteen mahdollisuudesta ja statuksesta maailmassa, jossa tydellisi tuotteita markkinoidaan tarjoamalla samaistumismalleja vain harvojen ulottuvilla olevaan todellisuuteen. Taidokas mielikuvatehtailu on tehnyt taideteoksistakin ylellisyysesineit, joita voi kytt Rolex kellojen ja muun huippudesignin ohella yhteiskunnallisen aseman, menestyksen ja onnistumisen merkkein.

Philippe Cazal kuuluu mm. Philippe Thomasn readymades belong to everyone- tavaramerkin ja Information Fiction Publicit (IFP)- ryhmn ohella ranskalaiseen 1980-luvun ksitetaiteen suuntaukseen, joka tutkii mainosten, tavaramerkkien ja muiden aikamme mediailmiiden suhdetta todellisuuteen. Nit taiteilijoita yhdist kiinnostus taiteeseen ilmin; taiteen tuottamiseen, kuluttamiseen ja markkinointiin liittyvien arvojen ja mekanismien tutkiminen. He ovat luoneet fiktiivisen todellisuuden, usein omaksuen kuvitteellisen roolin tai tavaramerkin, jonka kautta he testaavat kulttuurimme luomia ksityksi taiteesta ja sen suhteesta muihin informaatiota, mielikuvia ja rsykkeit tuottaviin medioihin.

Cazal on esineellistnyt mys oman persoonallisuutensa kyttmll nimestn pariisilaisen mainostoimiston suunnittelemaa logoa, joka toimii sek teosten signeerauksena ett tavaramerkkin. Vuodesta 1985 lhtien Cazal on merkinnyt teoksiaan mys iskulauseella LARTISTE DANS SON MILIEU (Taiteilija ympristssn), joka osuvalla tavalla visuaalisena ja semanttisena merkkin viittaa taiteilijan ammatin erityisluonteeseen kosmopoliittisena tuotesuunnittelijana, joka toimii erikoistuneen kulttuuribisneksen mekanismien ja logiikan mukaisesti.

Nyttely on tukenut Association Francaise dAction Artistique ( AFAA) Ministrs des Affaires Etrangres, Pariisi.


FERMATN TEOREEMAN TODISTUS
02.04.1993 - 30.04.1993
ANDREI JAHNIN


Tiedote:
Pierre de Fermat oli ranskalainen matemaatikko, filosofi ja runoilija, joka eli noin neljsataa vuotta sitten. Hn ei jttnyt jlkeens laajoja tutkielmia, vaan ainoastaan ne muutamat teoreemat, jotka todisti kirjeissn tuttavilleen, ystvilleen ja sukulaisilleen. Kahden teoreeman perusteet hvisivt tulipalossa lhes kokonaan. Yhden niist todisti Eiler 150 vuotta myhemmin, mutta tavalla jota Fermatkaan ei olisi voinut kuvitella. Fermatn teoreemaksi kutsuttua, ei kukaan ole osannut varsinaisesti todistaa. Se on kuitenkin perustana nykyaikaiselle lukujrjestelmlle ja siten analoginen ikiliikkujan kanssa.

Tuo lhes kokonaan palaneen kirjeen marginaaliin kirjoitettu teoreeman todistus on pitkn kiinnostanut Andrei Jahninia, intuition ja rimmisten tunteiden tulkitsijaa. Matemaattisesti lahjattomana hn valitsi vlineikseen ljyvrin, siveltimen ja kankaan. Kuukauden intensiivisen opiskelun ja kankaan rell istumisen jlkeen syntyi tunne, ett teoreema oli kuin olikin todistettu. Sillkin riskill ett leimautuisi hulluksi, hn kutsui kaksi tunnettua matemaatikkoa apuun. He eivt voineet todistaa toteutuksessa mitn virhett., mutta eivt kuitenkaan uskoneet Jahninin kyenneen ongelman ratkaisuun. Sit mit suuret matemaatikot eivt olleet viimeisen vuosisadan aikana todistamaan, ei todistettaisi maalamalla. Tilanne oli erittin vaikea.

Andrei Jahninin, nuoren moskovalaistaiteilijan 7 maalausta, joissa on kuvattu Fermatn teoreeman ongelman ratkaisu, on nyt kuitenkin esill Porin taidemuseon pieness nyttelysalissa huhtikuussa, samanaikaisesti ranskalaisen Philippe Cazalin laajan CORRESPONDANCES- tilateoksen kanssa. Niin Jahnin kuin Cazalkin tutkivat toisaalta rimmilleen viedyn tsmllisyyden, toisaalta intuition ja sattuman kautta taiteen perimmist olemusta. Ksitetaiteen erilaiset menetelmt kohtaavat kahden hyvin erilaisista kulttuuripiireist tulevan taiteilijan vlityksell.

Andrei Jahnin ( s. 1966 Moskovassa) on aiemmin esiintynyt Suomessa Porin taidemuseossa jrjestetyss moskovalaisen MAAILMANMESTARIT- ryhmn nyttelyss vuonna 1991. Tuolloin Konstantin Zvezdotshetov totesi ryhmn motiiveja tulkitessaan: Mit dramaattisempi on tilanne sit enemmn riemuitsee persoona jnnittessn hengenvoimiaan.

Venetsian biennalessa 1990 Andrei Jahnin todisti Sonaatti-installaatiossaan tosin sattumanvaraisesti tuolloinkin musiikin perimmisi lhtkohtia kuvataiteen keinoin. Nyt Porissa nhtvn nyttelyn aikana Fermatn teoreeman uusinta ratkaisuyrityst tullaan testaamaan Pariisin tiedeakatemiaa sek Cambridgen ja Harvardin yliopistoja myten.

Pierre de Fermat ( 1601-65) keksi samaan aikaan kuin Descartes keinon esitt yhtl kyrll. Pascalin vaikutuksesta Fermat ryhtyi tutkimaan todennkisyyslaskentoa. Hn oivalsi selkesti differentiaali- ja integraalilaskennan perusksitteet ja kytti niit mm. tangentin riviivojen laskemiseen ja todennkisyyslaskennassa. Fermatn lukuteoreettiset tutkimukset ovat suuriarvoiset: hn esitti joukon vittmi, joihin hnelt ei kuitenkaan jnyt suoranaisia todistuksia. Sellainen oli esimerkiksi ns. Fermatn suuri teoreema: n:n ollessa pos. kokonaisluku ja suurempi kuin 2 eivt mitkn pos. kokonaisluvut x, y , ja z tyydyt yhtl x^n + y^n = z . Fermatn todistusta thn vittmn ei ole lydetty eik sille ole viel keksitty uutta, vaikka ongelma on herttnyt suurta mielenkiintoa. Gttingenin tiedeseurassa on luvassa huomattava palkinto sille, joka vittmn todistaa.


ARKIPIVN SYYHY, PERFORMANCE-ESITYS
23.04.1993 - 23.04.1993
TAITEILIJASEURA NYTE JA THE WORLD MNKERI ORCHESTRA ETNOPOJAT


Tiedote:
Arkipivn syyhy kertoo ihmisist, meist, jotka haluamme parantua syyhyst, ja voimasta joka est parantumisen. Se kertoo halustamme srismpn elmn pois arkipivn syyhyst ja liiasta keveydest: Haluamme viett omaa karnevaalia, koettaa unohtaa syyhyn, mutta elm on liian lyhyt jotta oppisimme unohtamaan. Inhimillinen halumme miellytt, vastata oletettuihin ja todellisiin odotuksiin vie meit. Oma karnevaali saattaa jd lyhyeksi. On helppo tehd kuten toisetkin, kyselemtt, helppo noudattaa kskyj, kyselemtt.

Esitystmme varten tutkimme kansanperinteit, tapoja, tottumuksia ja uskomuksia, kuten karhunpeijaisia, reikvedell parantamista, kirkkomaan vke ja lasten loruleikkej, joista vanhimmat saattavat olla muinaisia uskonnollisia riittej.

Esityksess on mukana 12 nytelist ja Etnopojat.
Kesto noin 25 minuuttia.

Reikvesi = Kun vett kaatoi jonkin reillisen esineen esim. elimen kurkkutorven lvitse, vesi sai parantavia ominaisuuksia.
Kirkkomaan vki = Vainajia, jotka hautausmaan lhistll kuljeksivat keskenn supattaen. Kirkkomaan vke saattoi esim. pyyt kymn vihamiehens kimppuun.

ETNOPOJAT on vuonna 1984 perustettu improvisointiin ja omaehtoiseen musiikin tekemiseen uskova vapaapurkuorkesteri. Omatekoisen soittimistonsa perusteella Etnopojat olisi helppo luokitella vaikkapa kansanmusiikkiyhtyeeksi tai world music ensembleksi. Orkesteri nimittin hallitsee ainoana maailmassa, lhes unohdetut, suomalaiset kansanpuhaltimet kuten Liru, Mnkeri, Mntyhuilu, Lvikk etc.

Etnopojat
Heikki Syrjnen: puhaltimet
Pekka Westerholm: puhaltimet ja kanteleet
Olli Penttil: basso ja juohikot
Jussi Mansikka: nitekniikka
Pertti Hannus: lymsoittimet
Markku Penttil: lymsoittimet
Janne Kankaanp: laulu ja harmetti

1980-luvun lopulla perustettu porilainen taiteilijaseura NYTE tunnetaan suurista ryhmproduktioistaan. Porin taidemuseossa 1991 nhty Juhlatanssi sek useilla eri paikkakunnilla kotimaassa ja mm. Unkarissa toteutetut PORU AKTIOt ovat esimerkkej produktioista, jotka yhdistvt eri tyyppisi ilmaisumuotoja ehjksi, dynaamiseksi kokonaisuudeksi. Vuodesta 1989 Nyte on yllpitnyt Porissa mys omaa 1h+k galleriaansa.


TARINOITA ORGIOIDEN JLKEEN
02.05.1993 - 13.06.1993
JARI AALTO-SETL, MUSIIKKI JOUNI KESTI


Tiedote:
Stories After the Orgy on syntynyt halusta tarkastella tarinoiden kertomiseen ja vastaanottamiseen liittyvi tottumuksia. Koska aihetta ksitelln taidemuseossa, on painopiste visuaalisessa kerronnassa. Tll alueella merkittvin rooli on mainoksilla, musiikkivideoilla ja perinteisell narratiivisella elokuvalla. Kaikkia edell mainittuja kerronnan lajeja yhdist kolmen ilmaisumuodon nen, tekstin ja kuvan samanaikaisuus; niin mys esill olevaa teosta.

Stories After the Orgy on neljn Grimmin sadun (Punahilkka, Hannu ja Kerttu, Lumikki sek Hiisi ja hnen kolme kultaista hiuskarvaansa) tulkinnoista kasvanut videoinstallaatio. Se koostuu viidesttoista temppelist, joiden vlill katsojat voivat vapaasti kulkea tarinasta toiseen.

Teos puhuu kerronnan tyyleist, muistin ja katseen liitosta, nen, kuvan ja tekstin kamppailusta katsojan huomiosta ja siit, mihin lineaarisen tarinan pilkkominen johtaa.
Mutta enimmkseen se kertoo nelj tarinaa, jotka sisltvt moraliteetin.


MAIRE INTERAKTIIVINEN MULTIMEDIATEOS
02.05.1993 - 13.06.1993
MARITA LIULIA, TEKNINEN TOTEUTUS JORMA KALLELA


Tiedote:
Mediataiteilija Marita Liulia on syntynyt 1957 keskelle suomalaista tysmodernismia. Maire teoksen n.500 kuva-tekstimanipulaatiota kattavat tysmodernismin visiot taiteesta taideteollisuuteen, arkkitehtuurista pilakuviin, kotien sisustuksista utopioihin kokonaisesta marimaailmasta. Teoksessa puhuvat aikalaistaiteilijat tuotteineen ja eri aikojen teoreetikot.

Teoksen kriittinen tapa lhesty modernismia kulttuurisena ilmin rinnastaa toisiinsa erilasia nkemyksi ja tuotoksia. Keskeisen toimijana on katsoja, joka tietokoneen avulla jsent omaa ksitystn modernismista.

Mairessa voi kulkea useita polkuja; modernismin hilpelt kirpputorilta voi siirty teorian tai aikalaiskritiikin heitteikille. Taiteilijoiden puheiden jlkeen voi katsoa millaista taidetta he tuottivat. Oma valikkonsa on Maire Gullichsenilla, joka toimii teoksen nkkulmahenkiln, modernistin prototyyppin.

Teos on toistaiseksi esill Porin taidemuseossa. Kaksoiskappale on esill Galerie Artekissa 15.5.-23.5. ja Wienin modernin taiteen museossa kes-elokuun ajan.


BONK 100
18.06.1993 - 22.08.1993



Tiedote:
100-vuotias BONK BUSINESS INC, yksi maamme vanhimmista ja arvovaltaisimmista teollisuusyrityksist, esittytyy Porin taidemuseossa tn kesn modernisti, avoimesti ja helppolukuisesti. Suomalaisen elmnmuodon nostalgisia muistoja tulviva nyttely valottaa teollisuushistoriamme vaiheita vuodesta 1893 lhtien ptyen BONK -yhtymn viimeaikaisiin huipputeknologian saavutuksiin. Komeimpiin kohokohtiin kuuluvat niin kansalliseksi omaisuudeksi luonnehdittavat vuosisadan vaihteen BONK- koneet kuin nyt jo klassikoiksi muuttuneet sotienjlkeisen kautemme merkittvimmt keksinntkin.

Nyttelyyn kootut aarteet on lainattu lukuisien eri museoiden ktkist. Mutta esill ei ole ainoastaan museoihin pelastettuja, asiantuntijoiden etevimpin muotoilun saavutuksina pitmin mestariteoksia, vaan mukaan on valittu mys huolella kunnostettuja eri vuosikymmenten yleisn suosikkeja. Nin nyttely parhaalla tavalla vlitt sen identiteettimme rakentavan suomalaisuuden perusytimen, jolta aidon BONK- klassikon tavoin voimme ponnistaa tmn pivn kansainvlisyyteen.

Porin taidemuseo ottaa BONK- ilmin haasteena. Nyttelyst uumoillaan sellaista sponsoreita ja suurta yleis miellyttv jttimenestyst, joka osoittaa kuinka Suomen oloissakin museonyttely voi saada ihmiset jonottamaan, tukkimaan kadut ja kytvt; sanalla sanoen, se on meganyttely, joka tuo kesn aikana Poriin kansainvlisen mittaluokan suuryleisn, lhes 300.000 maksanutta katsojaa. BONK- koneesta katsoja ymmrt heti mit se esitt. Sit ei ole tarkoitettu vain ns. asiantuntijoiden kapealle eliittiryhmlle, vaan tavalliselle ihmiselle. Mys taidemuseossa esiteltvilt nyttelyilt voi odottaa huipputason ammattitaitoa, kvaliteettia ja kauneutta.

Nyttelyyn liittyy lukuisia oheistuotteita ja tapahtumia, ja museokyntiin voi yhdist mys monia muitakin Porissa tapahtuvia kulttuuririentoja aina Porin 28. kansainvlisten jazz-juhlien monipuolisista konserteista lhtien. Jo ennakkovarausten perusteella nyttelyn voi uskoa tyttvn sille asetetut tavoitteet.

Yht vhn kuin BONKia ei tt katselmustakaan olisi voinut synty ilman luovaa ja saumatonta yhteistyt. Pr Bonk oli vuosisadan vaihteessa lytretkeilij ja innovaattori, jonka rikas elmnty oin esimerkki parhaiden voimien yhdistmisest pyyteettmn teknologisen kehityksen hyvksi, ja sit on mys Alvar Gullichsen, Bonk Business Inc:n tuotekehittelypllikk. Alvar Gullichsen on 1980-luvulta lhtien menestyksellisesti johtanut yhtymn defunktionalisointiprosessin loppuvaihetta, jonka tuloksena nyttelyss on nyt ensimmist kertaa nhdn rimmilleen defunktionalisoitu Raba Hiff Eggstream. Merkittvn osan muodostavat mys Magnus Weckstrmin Bonk-arkistoista kokoamat valokuvat ja muu dokumentointiaineisto.

Nyttelyn asiantuntijatyryhmn vuosikausia kestneen mittaamattoman arvokkaan typanoksen ansiosta ja lukuisien sponsoreiden tuella voimme nyt esitell huikaisevan kertomuksen siit, kuinka viime vuosisadan loppupuolella melko vaatimattomista lhtkohdista on edetty tmn pivn BONK- konsernin kansainvliselle tasolle. Porin taidemuseo on ylpe voidessaan tarjota tilansa, museon kaikki salit ja jopa upean ulkopihan, tlle spektaakkelille koko kesn ajaksi.

Bonk Business Inc ja Porin taidemuseo haluavat lmpimsti kiitt sponsoreitaan ja kaikkia lukuisia tukijoitaan, ketn erikseen mainitsematta mutta ketn myskn unohtamatta, tmn katselmuksen toteutumisesta.

Nyttelyn asiantuntijatyryhm:
Alvar Gullichsen, Bonk-koneiden ja tuotteiden suunnittelu
Magnus Weckstrm, valokuvat
Henrik Helpi, Bonk-koneiden kunnostustiden suunnittelu ja toteutus
Jyrki Yl-Outinen, nyttelyarkkitehtuuri
Richard Stanley, historioitsija ja ksikirjoitus
Sigurd Gustavsson, historioitsija


THE HOUSE PROJECT
28.08.1993 - 02.09.1993



Tiedote:
Porin Etelrannassa toteutetaan 28.8.-2.9.1993 hollantilaisen arkkitehdin Ger C. Boutin suunnittelema projekti, jonka kohteena on suomalainen puutalo. Projektin aikana pieni lautarakenteinen talo puretaan ja osat kuljetetaan rakennuspaikalle, jossa niist kootaan ilman piirustuksia tai etukteissuunnitelmaa veistosmainen rakennelma. Talo silyy tunnistettavissa materiaaliensa kautta: ikkunapuitteet, ovet ja seinlaudoituksen osat viittaavat rakennelman talomaisuuteen, mutta eivt en muodosta arkkitehtonista, tilaa luovaa rakennetta.

Ern olennaisimpana arkkitehtuurin kohteena on luoda asuttavaksi tarkoitettuja tiloja, inhimillisen toiminnan ympristj. Ger C. Bout on kiinnostunut knteisen menetelmn kytst, ts. mahdollisuudesta dekonstruointiin, kytnnllisten ja hydyllisten rakenteiden purkamisesta sek kokeilevien tymenetelmien kytst.

Tyskentely ryhmss on olennainen osa projektia, se on tapa korostaa inhimillisen ja yhteisllisen panoksen merkityst meidn kaikkien ympristn vaikuttavien rakenteiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Tyryhmn kuuluvat Ger C. Boutin ohella mm. Marius Voogt, Kaisu Koivisto, Jere Kuusinen ja Anna Teponoja sek Porin taidemuseon edustajana Jari-Pekka Vanhala. Projektissa kytetyn puurakennuksen on lahjoittanut ryhmn kyttn Valtion Rautateiden Porin varikkoalue.

Projektista tullaan julkaisemaan typivkirja, johon sisltyy mm. hollantilaisen kriitikon Philip Petersin artikkeli.


TAIDEHISTORIA, POLITIIKKA, SCIENCE FICTION
28.08.1993 - 03.10.1993
ERRO


Tiedote:
Err (Gudmundur Gudmundsson, s.1932) on islantilaissyntyinen, kansainvlisen uran luonut taiteilija, joka on asunut Pariisissa vuodesta 1958 lhtien. Varsinainen knnekohta Errn tuotannossa tapahtui 1960-luvun alussa, jolloin hn alkoi hydynt maalauksissaan ajankohtaisen pop-taiteen hengess massakulttuurin kuvatarjontaa. Errn maalaukset syntyvt kerillen, valikoiden, yhdistellen ja jljenten jo olemassa olevia kuvia: sarjakuvat, lehtikuvat, mainoskuvat ja taidehistorian mestariteokset ylipns kulttuurimme koko kuvavarasto muodostavat Errn taiteen perusaineiston.

Taidemuseon pieness nyttelysalissa on esill kolme kollaasia, jotka ovat luonnoksia maalauksiin, mm. Pariisin tiedemuseoon toteutettuihin teoksiin. Niiden aiheena ovat kuuluisat insinrit ja tiedemiehet. Kollaasit kertovat mielenkiintoisella tavalla Errn suurikokoisten maalausten syntyprosessista; niden pienoismallien avulla hn tutkii kuvien toimivuutta keskenn ennen niiden siirtmist ljyvrein kankaalle. Yksi kollaaseista on luonnos nyttelyhallissa esill olevaan maalaukseen Tieteiskuvitelmamaisema.

Erityisesti tieteissarjakuvien vriks ja toimintaa tynn oleva maailma on Errn sarjakuva-aiheisten maalausten materiaalina. Eri sarjoista tutut sankarit tapaavat nyt alkuperisest yhteydestn irrotettuna samalla kankaalla, vailla sarjakuvakerronnan perinteist rytmi. Maalauksessa ei en ole kertovaa juonta, ei alkua eik loppua, vaan loputon virta mielikuvitusavaruuteen vangittuja hahmoja.

Taidehistoria- sarjaan Err on vallinnut aiheeksi hnelle mieluisimpien modernismin mestareiden maalauksia. Mm. Picasson, Legrn ja Matissen maalaukset eri ajoilta ovat Errn uudenlaisen tulkinnan kohteena. Kyseess ei ole pelkstn jljentmisprosessi, vaan tarkkaan valittujen maalausten yksityiskohtien synteesi ja rinnastus, joka toimii mys tehokkaana taidehistorian oppituntina.

Nyttelyss on esill mys kolme poliittisaiheista maalausta 1970-luvulta, joissa taiteilija on antanut oman pilapiirrosmaisen nkemyksens natsismista, Israelin politiikasta ja Chilen vallankaappauksesta. Samaan teemaan liittyy maalaus Eva Braunin unelma, jossa Err on vapaasti yhdistellyt tarinoita, mm. Hitlerin vaimon unelmia sek otteita saksalaisen tytn ja amerikkalaisen sotilaan rakkaustarinasta.

Err on lahjoittanut merkittvn osan maalauksistaan Reykjavikin ulkopuolelle perustettavan Err-museon peruskokoelmaksi. Reykjavikin taidemuseon johtaja Gunnar Kvaran on koonnut nist teoksista laajan nyttelyn Taidehistoria, Politiikka, Science Fistion, joka matkallaan Pariisista Islantiin on kuluvan vuoden aikana esill Pohjoismaissa Charlottenborgissa Kpenhaminassa, Porin taidemuseossa ja Gteborgin taidemuseossa.

Suomalaisella taideyleisll on nyttelyn vlityksell ensimmisen kerran tilaisuus tutustua Errn taiteeseen tss laajuudessa.


METODI - NYKYTAIDETTA PIETARISTA
09.10.1993 - 21.11.1993


Tiedote:
Metodi on vlttmtn ilmiiden todellisuuden lytmiseksi.
(Descartes)

Metodi -nyttely sislt neljn nuoren pietarilaisen taiteilijan maalauksia ja tilateoksia, joita yhdistvn teemana on taiteen ja tieteen vlinen vuoropuhelu.

Andrei Khlobystin (s. 1961) on rakentanut pieneen nyttelysaliin installaation, jonka aiheena on huoneen nurkat sek mikrobiologianyhteys taiteen ja elmn prosesseihin. Nurkkaukset viittaavat mm. taiteilijan henkilkohtaisiin muistoihin lapsuuden leikki- ja rangaistuspaikkoina, sek laajemmassa mittakaavassa Neuvostoliiton hajoamiseen ja tmnhetkiseen hajaannukseen ja tyhjyyden tilaan. Khlobystin on kiinnostunut mikrobiologiasta, joka hnen mukaansa sislt samanlaisia mekanismeja ja prosesseja kuin elm yleens. Taide on hnen mukaansa bakteeri, joka tarttuu ja levi aiheuttaen muutoksia.

Oleg Maslov (s. 1965) Tseljuskinilais- sarjan maalausten aiheena ovat Tseljuskinin pelastusretkikunnan vaiheet. Vuonna 1934 arktisella merialueella haaksirikkoutunutta tutkimusmatkailijoiden laivaa pelastamaan rientneet lentjt olivat ensimmisi sosialistisen mytologian sankareita. Lentjien, kosmonauttien, tylisten ja sotilaiden sankarimyytist muodostui koko neuvostotaiteen ideologian perusmotiivi. Tyylitellyiss maalauksissaan Maslov on jljentnyt tsuktsitaiteilijan Vukvolin mursunhampaaseen kaivertamat kuvat. Toinen Maslovin maalaussarja esitt mekaanisia, molekyyleist rakentuvia ihmishahmoja, jotka ovat teknokulttuurin robotteja, biologisten ja mekaanisten muotojen risteytymi.

Mikhail Timofeev (s. 1968) on tuotannossaan keskittynyt toistamaan yht ainoaa muotoa ja kuvaa: risti. Hn toistaa tt yksinkertaista, mutta voimakkaan symbolisen latauksen omaavaa merkki leiman avulla eri muodostelmissa, erilaisina sarjoina.

Afrikan ( Sergei Bugaev, s.1966) installaatio Sattumanvarainen heiluri ja heijasteleva kuva-arvoitusrakennelma viittaa luonnon ja sosiaalisten prosessien sattumanvaraisuuteen. Heiluri toimii vertauskuvana kaikkien evoluutioiden ja vallankumouksien arvaamattomalle toiminnalle, sislten konkreettisesti samanlaisen vaaran ja vahingon mahdollisuuden kuin elm yleens. Heiluria ympri kuparilevyjen heijastavapintainen muuri, joita Afrika pit ikonien ja aurinkopaneelien risteytymin. Sarja maalattuja kuparilevyj sislt kuva-arvoituksia, jotka on tyylitelty venlisen kansanperinteen mukaisesti.

Nyttelyluettelossa julkaistussa tekstiss nyttelyn kuraattorit, pietarilaiset Olessia Tourkina ja Viktor Mazin, vertailevat ja luokittelevat niden neljn taiteilijan teoksia suhteessa toisiinsa, suhteessa tieteen eri nkkulmiin sek suhteessa Pietarin ominaislaatuun alueena ja kaupunkina.

Nyttely on jrjestetty Porin taidemuseon, Keravan taidemuseon ja Suomen Taiteilijaseuran yhteistyn ja se on saanut tukea Suomen Opetusministerilt.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-37-5 Metodi/ Method: Nykytaidetta Pietarista/Contemporary Art from
St. Petersburg (Andrei Khlobystin, Oleg Maslov, Mikhail Timofeev)

Porin taidemuseo 9.10.-21.11.1993
Toimitus ja taitto: Jari-Pekka Vanhala
Knnkset: Arja Pikkupeura, Vera Zakharova, Karen Kimball
Valokuvat: Taiteilijat
Painohme Oy, Yljrvi 1993
Porin taidemuseon julkaisuja 20 / Pori Art Museum Publications 20


SUOMALAISTA TAIDETTA MAIRE GULLICHSENIN TAIDESTIN JA PORIN TAIDEMUSEON KOKOELMISTA, HANKINTOJA JA LAHJOITUKSIA VUOSILTA 1981-1993
25.11.1993 - 09.01.1994





 

 

 

Kokoelmat & Arkisto

Taidekokoelmat

Arkistot

Kokoelmapoliittinen ohjelma

Tutkimus - Artikkelit - TUTKA-sarja

Performanssiarkisto D-ark



Vuosikertomukset

Verkkojulkaisut



Näyttelyarkisto

Kausiohjelmat (Haitarit)

Luentosarjat

YouTube-videokanava

 

 

 

 
   Google Maps    Saavutettavuus-sivulle    Facebook    Instagram    Youtube

 

 

 

 

 

Yhteystiedot


PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, 28100 PORI, FINLAND
p. +358 44 701 1080
taidemuseo@pori.fi

Porin taidemuseo toimii Sivistystoimialan Kulttuuriyksikön alaisuudessa osana Porin kaupunkia. Porin kaupungin rekisteriselosteet-sivustolla on lomake, jolla voi tehdä tietopyynnön rekisteriin tallennetuista tiedoista.

Turvallisuusohjeet koronaviruksen aikana
Saavutettavuusseloste

 

 

©  Pori Art Museum | Porin taidemuseo