PORIN TAIDEMUSEO

Eteläranta, FI-28100 PORI, FINLAND
Avoinna ti-su 11-18, ke 11-20. Pääsymaksut 8 / 3 / 4 EUR. Vapaa sisäänpääsy keskiviikkoisin klo 18-20.
Kahden päivän yhteislippu Porin taidemuseoon ja Satakunnan Museon toimipisteisiin 17 / 5 / 8,50 EUR.
Porin taidemuseossa käyvät Edenred-virikeseteli, Edenred-kortit, MyEdenred-sovellus, Smartum liikunta- ja kulttuuriseteli, Smartum Pay-mobiilimaksu ja Museokortti.
Porin taidemuseo ja Poriginal galleria ovat suljettuina Porin kaupungin koronarajoitusten mukaisesti. Rajoitukset ovat tällä hetkellä voimassa toistaiseksi.

Näyttelyarkisto


 

Näyttelyt vuonna 1990

 


PERUSKOKOELMIA
31.01.1990 - 18.02.1990





VIDEOTIE
17.02.1990 - 01.04.1990
KJELL BJRGEENGEN


Tiedote:
Norjalaisen Kjell Bjrgeengenin VIDEOTIE on monitasoisista kokemuksista ja ideoista koostuva videoveistos, joka tutkii liikett, aikaa ja kommunikaatiota. Taiteilija Peer Bode kirjoittaa nyttelyjulkaisussa: Kohtaamme kivisen polun, digitaalikivi, ikivanhan kvelytien, ajotien, kommunikointivlineen, kytnnllisen mosaiikkiristikon, tienrakennustit, lineaarisia kivipaneeleja, litten, maahan sidotun veistoksellisen muodon museon seinien sisll. Vliin on merkeiksi asetettu videomonitoreja, elektronisia nyttruutuja ja vrillisi valosuorakulmioita, jotka hehkuvat ja liikkuvat sisisesti. Monitoreissa esitetn mm. sillanrakennustiss kytettvi kuljetusvlineit ja junamatkoja maanalaisella. Nit on muunneltu shkisen kuvanksittelyn keinoin taltioimalla digitaalisesti tila- ja aikaelementtej ja esittmll ne reaaliajassa tai jatkuvassa ajassa.

Teos on raskas, tonneittain kivi, ja vanha, hitaassa geologisessa ajassa. Se on mys kevyt, nykyisess hetkellisyydess, elektronisessa kybertilassa. Tm on teoksen ulkoinen puoli. On olemassa mys sisinen puoli, katsojassa, yleisss. Tuo sisinen puoli on havainnon, muistin ja mielikuvituksen aluetta.

Kjell Bjrgeengen on lytnyt keinon pst metaforan ja assosiaation tuolle puolen aiheuttamalla assosiaatiokatkoksen, yhteyksien katkon luodakseen uusia assosiaatioita, uusia yhteyksi varsinaisen kohteen ja kuvan ymprille. Tll tavalla hn on saanut mukaan havainnot havainnoista, jotka koskevat mielikuvituksen, muistin ja tiedon koko kirjoa. VIDEOTIE on topologia sisisest ja ulkoisesta; sisinen on havaintoa, kokemusta ja ajatusta, ulkoinen materiaalista kive ja elektronista tapahtumaa.

Mik on tm elektroninen tapahtuma? Nykyajan magiaa tai shamanismia? Modernin/ postmodernin voiman spektaakkeli? Tieteen ja analyysin voimaa? Laskelma, kaava, malli? Tallennusta ja tyst? lykkyyden, nkemisen ja olemisen keinotekoisuutta/ kyberneettisyytt/ automaattisuutta? Keinotekoista ja vr aikaa? Epvarmuustekij, puolittaista sattumaa?---

VIDEOTIESS on kaksi rataa: kivinen polku ja shkisen kuvan polku, jotka lvistvt ja merkitsevt toinen toisensa. Tunnemme olomme kotoisaksi kivien seurassa. Me tunnemme ne. Me luotamme niihin. Miten on sen kuvan laita, jota kontrolloimme signaalina ja joka on elektronisuutta? Onko se ikkuna? Peili? Stpyt? Informaatiotaulukko? Verkoston muoto? Tai ehk ei ollenkaan kuva vaan viivoja, vain viivoja merkitsemss ja rajaamassa aikaa?

Tietmyksestmme ja kokemuksestamme huolimatta emme ole varmoja. Mutta tiedmme, havaitsemme, ett aika, viivat, informaatio, kuva ja kivet virtaavat. Ne liikkuvat, ne matkaavat, ne vaeltavat tilassa ja ajassa. VIDEOTIE on maisemaa maisemassa, katkos tiedossa ja havainnossa sek samalla niiden aluetta.

Kjell Bjrgeengen kytt teknologiaa voittaakseen sen teknologisen nkemyksen elmst, ett kaikkea, mys itsemme, pit hydynt mahdollisimman tehokkaasti. VIDEOTIE ei ole tehokkuutta, vaan hidasta paljastamista ja aukaisemista, aivan kuin matkalla moninaisen havainnoinnin ja ajattelun avaruudessa.

Kjell Bjrgeengen on syntynyt Norjassa 1951. Hn on opiskellut sosiologiaa, psykologiaa ja filosofiaa Oslon yliopistossa 1973-76. Valokuvauksen parissa hn on tyskennellyt vuodesta 1969 lhtien. Alkuvaiheessa hn tyskenteli ilman kameraa suoraan valokuvauspaperille kytten lmp- ja kemikaaliksittelyj. Vuodesta 1979 lhtien hn toteutti etupss fotogrammeja. Videon parissa Bjrgeengen on tyskennellyt vuodesta 1981 lhtien. Hn opiskellut alaa etupss Yhdysvalloissa (Portable Channel, Rochester, New York; Downtown Community Television, New York City; The Experimental Television Center, Owego; New York).

VIDEOTIE toteutetaan vuoden 1990 aikana kolmessa eri tilassa, kolmen pohjoismaisen museon yhteistyn; Porin taidemuseossa, Randers Kunstmuseumissa (Tanska) ja hiljattain avatussa Oslon nykytaiteen museossa. VIDEOTIE on saanut tukea Pohjoismaiselta kulttuurirahastolta, Norjan kulttuurineuvostolta ja Vederlagfondetilta.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-25-1 Kjell Bjrgeengen: Videotie
Porin taidemuseo 1990
Toimitus: Jari-Pekka Vanhala
Artikkeli: Peer Bode, New York
Knnkset: Ritva Pivmaa (artikkeli), Virpi Vainikainen
Kuvat: Fin Serck-Hanssen, Esko Nummelin, Jalo Porkkala
Lay-out: Hilkka Kuusijrvi
100PRINT, Pori 1990


EINO RUUTSALO, KINEETTISI RUNOJA, KUVIA JA MAALAUKSIA
24.02.1990 - 21.03.1990
EINO RUUTSALO

Tiedote:
Nyttelyni materiaali koostuu pasiallisesti 60-luvun teoksistani. Tyni ovat aikajaksolta, jolloin perinteinen maalaaminen oli jnyt sivummalle ja rupesin tavoittelemaan vljemp ilmaisua vapain materiaalivalinnoin. Halusin laajentaa henkist rekisterini, yhdist elokuvieni materiaalin maalariuraani, tavoittaa spontaanimman ilmaisukielen, kolmiulotteisuuden ja erilaisia liikkeen tulkintaa tavoittelevia toteutuksia. Tm tapahtui kohdallani ennen konkreettisen kineettisen liikkeen lytymist.

Niden pyrkimysteni myt kuin itsestn trmsin mys kirjaimeen, tekstiin, kirjainkuvaan, kuvarunoon; moniulotteiseen kirjainilmaisuun, monikerroksiseen luettavuuteen. Katson tmn ilmaisutavan kohdallani kuuluvan enemmn kuvan kuin sanallisen ilmaisun piiriin. Minulle kysymys oli pelkstn kuvataiteellinen.

Asiat miellyttivt minua kahdesta syyst. Ensinnkin; halusin tekemiseni liikkuvan kuvan alueella vaikka kytinkin kirjainta. Toiseksi; suppeaan kielialueeseen lukeutuvana katsoin, etteivt omalla kielellni kirjoitetut viestit tarvinneet knnst.

Kyseiseen tyskentelyjaksoon lukeutui runo- ja kirjainkuvien lisksi mys kirjainreliefej, yksittisi neonvalokirjaimia, muovilaatikoita kolmiulotteisine kirjainkollaaseineen ja kirjainten kytt elokuvissa.

Tuohon tyjaksoon lukeutuivat mys maalaukset filminegatiiville, filmiruutujen manipulointi kuviksi, kokeiluelokuvat, dia-maalaukset, naulaboxit, jtemateriaalikollaasit ja kuvamontaasit. ninauhat olivat mys osa tila-ajattelua. 60-luvun tyskentelyni keskeisi teemoja olivat siis kirjaimen, numeron ja kuvan tystminen ja kehittely eri tavoin.


Eino Ruutsalo


BABY-RETROSPEKTIO
31.03.1990 - 29.04.1990
JAN-ERIK ANDERSSON

Tiedote:
Porin taidemuseossa avataan lauantaina 31.3.1990 turkulaisen taiteilijan Jan-Erik Anderssonin (s.1954) Baby- Retrospektio, joka viett taiteilijan kuvataiteellisen toiminnan kymmenvuotisjuhlaa. Hnen tavaramerkkins, klassisen modernismin perusmuodot, kolmio, ympyr ja neli ilmestyivt kuvaan mukaan opiskeluvaiheessa 1980-luvun alussa. Siit lhtien ne ovat uskollisesti seuranneet mukana hauskassa leikiss, ernlaisessa peliss, jota taiteilija on pelannut tavallaan outsiderina, mutta tavallaan mys tiiviisti osallisena suomalaisen taidemaailman snnstiss.

Lhes koko vuosikymmenen ajan Jan-Erik Andersson on kynyt vuoropuhelua itselleen trkeiden taiteilijoiden kanssa joskus jo klassikoiksi korotettujen, mutta useimmiten lhimenneisyytemme tai aivan oman aikamme mestareiden kanssa. Taidehistorialliset viitteet yhtyvt vahvaan omaelmkerrallisuuteen tavalla, jolla katsoja joutuu kyseenalaistamaan totutut pyht arvot ja opitut hyvn maun kriteerit. Tss kokonaisvaltaisessa prosessissa monet maailmantaiteen sankarit ovat joutuneet astumaan areenalle tasa-arvoiseen ja suoraan keskusteluun.

Samoin kuin Jan- Erik Anderssonin taide itsessn on jatkuvaa kommentointia, samoin mys hnen nyttelyns kommentoi erst kansainvlisen taide-elmn ajankohtaista ilmit, myytti nuoresta nerosta, taiteilijasankarista. Viimeinen vuosikymmen on osoittanut, miten trkeksi taiteilija mieluiten juuri nuori lupaus voi kohota ylikuumentuneiden taidemarkkinoiden koneistossa. Kokonainen nuori taiteilijapolvi siirtyi ennennkemttmn varhaisessa vaiheessa museotaiteilijoiksi. Kritiikki kiitti ja arvostuksen myt hinnat kohosivat. Seurauksena oli vaatimus entist tehokkaammasta tuottamisesta, myynnist ja menestyksest taidemaailman mekanismien snnllisen ruuansulatuksen turvaamiseksi. Jan- Erik Anderssonin nyttely tuntuukin itseironisesti kysyvn: too much too soon?.

Nyttelyn yhteydess julkaistaan suomen-, ruotsin- ja englanninkielinen Baby- Retrospective Catalogue runsaasti kuvitettuna. Tss yhteydess julkaistaan mm. bo Akademin taidehistorian professorin Sixten Ringbomin artikkeli Taide JRKJESTELMN sisll ja kuvataidekriitikko Leena- Maija Rossin artikkeli Silmn ilo ja naurun asia saako taide pit hauskaa tosissaan?

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-26-X Jan-Erik Andersson: The Baby Retrospective 1980-1990
Toimitus: Marketta Seppl
Knnkset: Karen Kimball, Virpi Vainikainen, Kari Vhpassi
Valokuvat: Henry Edman, Antonin Halas, Esko Nummelin, Yrj Rikkl, Juhani Niiranen
Graafinen suunnittelu: Manno Kalliomki
Grafia, Turku 1990


NO MAN IS AN ISLAND NUORTA TAIDETTA KUUBASTA
06.05.1990 - 17.06.1990



Tiedote:
Yksikn ihminen ei ole saari, tydellinen itsestn ; jokainen on osa mannermaata, kokonaisuuden osa ; jos meri huuhtaisee mukaansa maakimpaleen, niin Eurooppa pienenee vastaavasti, samoin kuin pienenee niemimaa ja mys maatila, joka kuuluu sinun ystvillesi ja sinulle itsellesi; jokaisen ihmisen kuolema vhent minua, sill min sisllyn ihmiskuntaan; lk sen vuoksi konsanaan lhet kysymn kenelle kellot soivat; ne soivat sinulle.

John Donne (1572-1631), runo Ernest Hemingwayn romaanissa Kenelle kellot soivat?.


Kuuban nuori taide nostaa tn pivn erityisen mielenkiintoisesta ja tuoreesta nkkulmasta esille ajankohtaiset kysymykset kansainvlisyyden ja kansallisen tai keskustan ja periferian suhteista.

Kuubalainen kulttuuri- osana karibialaista kulttuuria on synteesi monien rotujen ja kulttuurien vuorovaikutuksesta. Karibialainen kulttuuri on ernlainen aikakone, joka on yhdistnyt sosiaalihistoriallisenkehityksen eri asteita edustavia ihmisi eri puolista maailmaa, toteaa kuubalainen kirjailija ja kriitikko Gerardo Mosguera, ja jatkaa: kuulumme yhtlailla itmaiseen ja ei- lnsimaiseen kulttuuriin ja olemmekin etuoikeutetussa asemassa mit tulee sek vaikutteiden omaksumiseen ett synteesiin.

Karibialla kukin on tuonut mukanaan niin rotunsa ja omaan etnokulttuuriseen identiteettiins kuuluvan moraalisnnstns kuin mys historialliseen vaiheeseensa kuuluvan sisisen tietoisuudenkin. Tmn vuoksi esim. ajattelun erilaisten mytologisten muotojen olemassaolo on luonnollista muotojen, jotka elvt arkipivn kytnniss ja yhtyvt siihen lntiseen pragmaattiseen rationaalisuuteen, jonka Mosguera nime (maailmanlaajuisesti) vhemmistn pakkolahjaksi enemmistlle.

Tuo monimuotoinen yhdistelm ilmenee tmn pivn kuubalaisessa kuvataiteessa ernlaisena visuaalisena vastineena sille latinalaisamerikkalaiselle, marquezmaiselle maagiselle realismille, jota leimaa niin sisistetty oman kulttuuritradition kuin lheisen, arkipivisen populaarikulttuurin hydyntminenkin. Kyse ei kuitenkaan ole nostalgisesta kaipuusta omille juurille tai pitytymisest folkloristiikkaan. Kansainvlisen taiteen ajankohtaisemmatkin ilmit hydynnetn yhtlailla kyttkelpoisina menetelmin taiteen tekemisen prosesseissa , joissa kulttuurinen vuorovaikutus on itsestn selv lhtkohta. Originaalisuuden ongelmaa ei sanan lntisess merkityksess yksinkertaisesti ole olemassa. Sen sijaan estoton oikeus lainoihin ja omimiseen synnytt sen kuubalaisen taiteen paradoksaalisen omaperisyyden, joka heijastuu nyt nhtvst nyttelyst.

Oman kulttuurin tunnistaminen ja sen mahdollisuuksien oivaltaminen on synnyttnyt varsinaisen kuubalaisen nuoren taiteen renessanssin. Vaikka tuon renessanssin mielenkiinto kaikkea myyttist kohtaan tulkittaisiinkin kuubalaisen runoilijan ja kriitikon Osvaldo Sanchezin sanoin tarpeeksi korvata retorinen (teenninen) rituaalisella ( transkendentaalilla), se ei kuitenkaan tyydy sopeutujan tai sopeuttajan rooleihin. Pinvastoin, se on ottanut oikeuden kysymysten ja vaihtoehtojen esittmiseen, kokeiluun ja uuden luomiseen. Ja mik trkeint, tuosta renessanssista heijastuu se myyttien ja magian, kitshin ja ironian, etiikan ja kriittisyyden kiehtova sekoitus, joka kyseenalaistaa itsestn selvn pidetyn yhtlismerkin lnsimaisen ja nykyaikaisuuden vlill.

Nyttely todistaa, kuinka kuubalainen nuori taide voi omista lhtkohdistaan, omalla itsetietoisella ennakkoluulottomuudellaan puolustaa taiteen uuden, tasa-arvoiseen vuorovaikutukseen perustuvan monikeskisenkansainvlisyyden vaatimusta. Se vaatii itselleenkin oikeutta vaikuttaa tuossa kansainvlisyydess ja muokata sit, mutta samalla Mosqueran tavoin rauhoittelevan :teidn ei tarvitse pelt, olen varma ettei tulos muistuttaisi tmn pivn lntist kulttuuria.

***
NO MAN IS AN ISLAND - Kuuban nuorta taidetta nyttely esittelee neljtoista taiteilijaa, jotka ovat iltn 26-37 vuotiaita. Mukana ovat Alejandro Aquilera, Jos Benia Valds, Adriano Buergos, Magdalena Combos, Consuelo Castaneda, Tomas Esson, Antonio Eligio(Tonel), Flavio Gaciandia, Rogelio Lpez Marin ( Gory), Glexis Novoa, Marta Maria Prez, Segundo Planes, Ciro Quintana ja Carlos Rodriquez Cardenas.

Nyttely on toteutettu Suomen ja Kuuban vlisen kulttuurivaihto-ohjelman puitteissa Suomen opetusministerin ja Kuuban kulttuuriministerin tuella.
Nyttelyn jrjestjin ovat Centro de Desarrollo de las Artes Visuales Havannassa, Porin taidemuseo ja Suomen taiteilijaseura.

Nyttelyyn on kuvitettu julkaisu, jossa on suomen- ,espanjan-, ja englanninkielisen julkaistu mm. Gerardo Mosqueran, Osvaldo Sanchezin ja Antonio Eligion (Tonelin) artikkelit.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-27-8 No Man Is an Island, Kuuban nuori taide
Porin Taidemuseo 6.5.-17.6.1990
Toimitus: Marketta Seppl
Graafinen suunnittelu: Hilkka Kuusijrvi
Knnkset: Pivi Sihvonen-Hautecoeur, Santiago de la Torre Moral, Sari-Hanna Hnninen, Roger Luke, Alan West
Valokuvat: Ramn Martinez Grandel
100PRINT, Pori 1990


PERUSKOKOELMIA
22.06.1990 - 16.09.1990





KANKAANPN TAIDEKOULU 25-VUOTISJUHLANYTTELY
23.09.1990 - 21.10.1990


Tiedote:
Kankaanpn Taidekoulun toiminnan alkamisesta on tn syksyn kulunut 25 vuotta. Yltipiselt tuntunut ajatus maaseudulle asettuvasta taideoppilaitoksesta on osoittanut elinkelpoisuutensa. Koulun perustajien kuvanveistj, sittemmin professori Kauko Rikkeen sek taidemaalari Juhani Tarnan ty ei ole jhmettynyt paikoilleen uran aukaisijoiden vistytty tai jttydytty taustalle. Koulu on jatkuvasti kyennyt uusiutumaan, vastaamaan ajan haasteisiin.

Kahdeksankymmentluvun loppupuoli on ollut koulun kehityksen kannalta monella tavalla merkittv. Kankaanpn taidekoulu siirtyi kolme vuotta sitten, 1.8.1987 alkaen, ammattikasvatushallituksen alaisuuteen kuvataiteen keskiasteen oppilaitokseksi. Alusta asti taidekoulua yllpitnyt ja toiminnasta vastannut Kankaanpn Taideyhdistys r.y. luovutti vetovuoronsa Kankaanpn kaupungille pari vuotta myhemmin, 1.8.1989. Samalla pivmrll kuvataideoppilaitoksista annettu asetus vahvisti lopullisesti Kankaanpn Taidekoulun aseman valtakunnallisena taideoppilaitoksena.

Porin taidemuseossa sunnuntaina 23.9.1990 kello15.00 avattava Kankaanpn Taidekoulun 25-vuotisjuhlanyttely esittelee 19 taidekoulusta valmistunutta nuorta taiteilijaa. Mukana ovat Anne Alho, Tuomo Blomqvist, Pirkko Holm, Ensio Hrknen, Pekka Kaikkonen, Markku Kivinen, Kaisu Koivisto, Assi Madekivi, Pekka Mattila, Irmeli Mkil, Pertti Mkinen, Jaakko Niemel, Reijo Paavilainen, Antti Raitala, Jukka Remes, Teemu Saukkonen, Marjo Suikkanen, Kari Tykkylinen ja Riitta Uusitalo. Kokonaisuus esittelee joukon selkesti tiedostavia, kansainvlist taiteen kehityst hyvin tuntevia nuoria taiteilijoita, joiden kautta Kankaanpn Taidekoulusta vlittyy kuva aikaansa seuraavana, monipuolisena oppilaitoksena.

Kankaanpn Taideyhdistys julkaisee nyttelyn yhteydess laajan, toimittaja Raimo Liljan kirjoittaman historiikin Kankaanpn Taidekoulusta vuosina 1965-1990. Nyttelyn keskittyess kartoittamaan taidekoulun kasvattien mielenkiintoista nykypiv valottaa historiikki 25 vuoden aikana tapahtunutta kehityst, kirjaa tapahtumia ja esittelee erit taideyhdistyksen ja koulun toiminnan vaikuttajia.

Kankaanpn Taidekoulun 25-vuotisnyttelyn lehdisttilaisuus jrjestetn Porin taidemuseossa 21.9.1990 kello 11.30 alkaen. Tilaisuudessa ovat paikalla Kankaanpn taidekoulun pitkaikainen kuvanveiston opettaja, vuosina 1974-74 ja 1980-82 rehtorina toiminut Ossi Somma ja taidekoulun oma kasvatti, maalauksen opettaja, rehtorina vuosina 1986, 1988-89 ja 1990 toiminut Pekka Mattila sek historiikin toimittaja ja kirjoittaja Raimo Lilja.


JEAN-CHARLES BLAIS, MAALAUKSIA JA PIIRUSTUKSIA
03.11.1990 - 09.12.1990
JEAN-CHARLES BLAIS

Tiedote:
Porin taidemuseossa avataan perjantaina 2.11. kello18.00 ranskalaisen taiteilijan Jean-Charles Blaisn (s.1956 Nantes) nyttely, joka esittelee hnen uusinta tuotantoaan vuosilta 1987-1990.

Jean-Charles Blais aloitti taiteellisen toimintansa 1970-luvun lopulla toteuttamalla mm. installaatioita, joissa oli mahdollista yhdistell erilaisia materiaaleja ja kuva-aiheita. Tuo materiaalien yllttv yhdistely ja uudenlaiset sovellutukset ovat seuranneet mukana hnen 1980-luvun maalauksiinsa. Blaislle tyypillisin ratkaisu on maalata irtirevittyjen julisteiden tai niiden palasista koottujen yhdistelmien muodostamille maalauspohjille, joita elvittvt muotojen sattumanvaraisuus ja materiaalien karheus.

Blaisn maalaukset luovat mielikuvan fragmenteista; ne voisivat olla osia suurista seinmaalauksista. Niiden maailma on tynn latausta, joka syntyy voimakkaiden ja elvien vripintojen sek usein tummin voimakkain vedoin luonnostellun anonyymin figuurin lsnolosta. Maalausten figuuritkin ovat luonteeltaan fragmentaarisia: nkyviss voi olla vain valtava jalka tai pt vaille oleva ruumis, jotka ovat syntyneet intuitiivisen tyskentelyprosessin tuloksena, niit ei ole etukteen harkittu tai luonnosteltu.

Blais on eri vaiheissaan kynyt vuoropuhelu modernin taiteen lukuisten traditioiden vlill. Hn ei ole tehnyt sit niinkn harkittuna eleen, vaan hydynten, sovittaen ja muuntaen omaa kulttuuriperintn, pmrnn aina persoonallinen synteesi, joka luo aivan omat, riippumattomat traditionsa. Esim. 1980-luvun alussa hnen lhtkohtanaan oli Malevitsin fauvistiset maalaukset ja niiden jttilismiset ja kmpelt figuurit, jotka nyttvt rakentuvan kartiomaisista kappaleista. Sittemmin monet muutkin modernin taiteen mestarit ovat saaneet antaa oman osuutensa Blaisn maalauksiin samaa uudelleenkierrtyksen menetelm noudattaen, jolla vanhat julisteet tai mik muu tahansa materiaali ovat ptyneet maalausten elementeiksi.

Vaikka raskastekoiset figuurit tai niiden osat ovat toistuvat aihe Blaisn maalauksissa, hn itse pit jokaista teostaan itsenisen ja yksinisen, jota ei voi liitt mihinkn sarjaan tai ennalta suunniteltuun teemaan. Vastaavasti hiilell tai pastellilla toteutetut piirustukset, jotka ovat olennainen osa taiteilijan tuotantoa, ovat itsenisi tit. Ne eivt muodosta sarjoja eivtk ole luonnoksia maalauksiin. Piirustuksilla on oma luonteensa, niiden vlityksell voi kertoa aivan erilaisia tarinoita kuin maalaamalla.

Jean-Charles Blaisn nyttelyyn liittyy julkaisu, jonka on toimittanut Nizzan Matisse -museon
johtaja , taidekriitikko Xavier Girard. Julkaisu tuo nyttelylle taustaa esittelemll taiteilijan tuotantoa Rennesn Ecole des Beaux Artsn opiskeluvuosilta thn hetkeen asti.

Porin jlkeen nyttelyyn kuuluvista piirustuksista kootaan nyttelykokonaisuus Tallinaan Eesti Riiklike Kunstmuuseumiin tammi-helmikuulle 1991. Maalis-toukokuussa nyttely tulee olemaan esill Tanskassa, Nordjyllands kunstmuseumissa Aalborgissa.

Nyttelyn jrjestelyj ovat tukeneet Association Francaise dAction Artistique ja Sampo-yhtit.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-29-4 Jean-Charles Blais
Julkaisun toteuttanut: Atelier d`ditions Deux Trois Faons
Graafinen suunnittelu ja toteutus: Grgoire Gardette ja Xavier Girard
Tekstin yhteydess julkaistut kuvat: Andr Morin, Franois Fernandez, Jacques Hoepffner, Konstantinos Ignatiadis
Kansi: Xavier Girard
Porin taidemuseon julkaisuja 12 / Pori Art Museum Publications 12


PERUSKOKOELMIA
13.12.1990 - 27.12.1990





PERUSKOKOELMIA
13.12.1990 - 10.01.1991





 

 

 

Kokoelmat & Arkisto

Taidekokoelmat

Arkistot

Kokoelmapoliittinen ohjelma

Tutkimus - Artikkelit - TUTKA-sarja

Performanssiarkisto D-ark



Vuosikertomukset

Verkkojulkaisut



Näyttelyarkisto

Kausiohjelmat (Haitarit)

Luentosarjat

YouTube-videokanava

 

 

 

 
   Google Maps    Saavutettavuus-sivulle    Facebook    Instagram    Youtube

 

 

 

 

 

Yhteystiedot


PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, 28100 PORI, FINLAND
p. +358 44 701 1080
taidemuseo@pori.fi

Porin taidemuseo toimii Sivistystoimialan Kulttuuriyksikön alaisuudessa osana Porin kaupunkia. Porin kaupungin rekisteriselosteet-sivustolla on lomake, jolla voi tehdä tietopyynnön rekisteriin tallennetuista tiedoista.

Turvallisuusohjeet koronaviruksen aikana
Saavutettavuusseloste

 

 

©  Pori Art Museum | Porin taidemuseo