PORIN TAIDEMUSEO

Eteläranta, FI-28100 PORI, FINLAND
Avoinna ti-su 11-18, ke 11-20. Pääsymaksut 8 / 3 / 4 EUR. Vapaa sisäänpääsy keskiviikkoisin klo 18-20.
Kahden päivän yhteislippu Porin taidemuseoon ja Satakunnan Museon toimipisteisiin 17 / 5 / 8,50 EUR.
Porin taidemuseossa käyvät Edenred-virikeseteli, Edenred-kortit, MyEdenred-sovellus, Smartum liikunta- ja kulttuuriseteli, Smartum Pay-mobiilimaksu ja Museokortti.
Porin taidemuseo ja Poriginal galleria ovat suljettuina Porin kaupungin koronarajoitusten mukaisesti. Rajoitukset ovat tällä hetkellä voimassa toistaiseksi.

Näyttelyarkisto


 

Näyttelyt vuonna 1989

 


JAN GROTH, SEINVAATTEITA JA PIIRUSTUKSIA
13.01.1989 - 19.02.1989
JAN GROTH


Tiedote:
Jan Grothin taidetta leimaa askeettinen voima. Ilmaisukeinojen pelkistminen rimmilleen synnytt teoksista muistiin lokeroituvia, abstrakteja, konkreettisesti lsnolevia merkkej.

Nyttelyn runko muodostuu 11 seinvaatteesta, jotka on toteutettu vuosien 1981-88 aikana yhteistyss Benedikte Grothin kanssa. Tm osa nyttelyst on toteutettu yhteistyss tanskalaisen Randers Kunstmuseumin kanssa, miss nyttely on ollut esill vuodenvaihteen aikana. Nyttelyyn liittyy mys julkaisu, jossa on kattavasti esitelty Grothin seinvaatetuotanto kyseisilt vuosilta.

Koska Suomessa Jan Grothin tuotantoa on esitelty vain 1979 Pohjoismaisen tiedekeskuksen jrjestmiss nyttelyiss Helsingiss ja Tampereella, nyt Porissa jrjestettvn nyttelyyn on liitetty Grothin taiteen toinen trke puoli, piirustukset. Mukana on 15 tyt niinikn 1980-luvulta. Piirustukset ovat itsenisi, seinvaateille mielenkiintoisen vastakohdan luovia tit, jotka siten olennaisella tavalla tydentvt kuvaa Jan Grothin viimeaikaisista teemoista ja sarjallisesta tyskentelyst.

Jan Groth on syntynyt Stavangerissa, Norjassa 1938. Hn asuu ja tyskentelee edelleenkin osittain Norjassa, mutta mys New Yorkissa, miss hn toimii mys opettajana School of Visual Art`ssa. Hn on 1960-luvulta lhtien luonut huomattavan kansainvlisen uran Yhdysvalloissa ja Euroopassa niin suurikokoisten seinvaatteiden kuin niiden rinnalla kulkevan piirustustuotantonsakin avulla.


STRUKTUURI / METAFYSIIKKA, NKKULMA VIROLAISEEN NYKYTAITEESEEN
28.02.1989 - 02.04.1989



Tiedote:
Porin taidemuseossa avataan 28.2.1989 STRUKTUURI/METAFYSIIKKA nyttely, joka 19 taiteilijan vlityksell valottaa virolaisen taiteen tilannetta 1970-luvun lopulta lhtien. Nyttelyss ovat mukana seuraavat taiteilijat: Siim-Tannel Annus ( performance), Jri Arrak, Jaak Arro, Mati Karmin, Eve Kask, Jri Kask, Ene Kull, Kaarel Kurismaa, Meari Kurismaa, Raoul Kurvits (performance), Vilen Knnapu, Leonhard Lapin, Raul Meel, Jri Okas, Priit Prn (lyhytelokuva), Raul Rajangu, Lembit Sarapuu, Andres Tolts ja Tnis Vint.

Kulttuuripiirien raja-alueella virolainen kulttuuri on olemassaolonsa ajna tottunut sulattamaan itseens vaikutteita niin idst kuin lnnestkin, pohjoisesta ja etelst. Mutta samalla virolaiset pienen etnisen vhemmistn ennen kaikkea kielan ja siihen liittyvien kulttuuristen ainesten varassa ovat mys tottuneet kehittmn omat kulttuuriset suojamekanisminsa.

Kuluvan vuosikymmenen taiteen sisltmt ideat ja symbolit, arkkityyppiset merkit tai monimerkityksellinen paikallinen rituaalisuus ovat tavallaan uusi ilmi, joka omaperisell tavalla liitt virolaisen taiteen aikaamme kuuluvaan laajempaan yhteyteen. Virolainen regionalismi nykyisess mieless kynnistyi 1970- luvun loppupuolella eri taiteenaloilla kirjallisuudessa, runoudessa, musiikissa, kuvataiteessa. Se on ollut olennainen osa sit vastareaktiota, joka on kommentoinut identiteetin katoamisen uhkaa viime vuosikymmenten yhteiskunnallisessa tilanteessa. Nyttely pyrkii tuomaan ern nkkulman siihen keskusteluun, joka ksittelee kansallisen/kansainvlisen, individualismin/ yhteisllisen, periferian/ keskuksen kysymyspareja.

Nyttely jrjestetn Suomessa kevn ja kesn 1989 aikana Porin lisksi mys Helsingin taidehallissa ( 15.4.-7.5.1989) ja Rovaniemen taidemuseossa (12.5.-25.6.1989). Elo-syyskuussa 1989 se on esill Kielin Stadtgaleriessa Saksan Liittotasavallassa.

Porin taidemuseon julkaisusarjassa ilmestyy nyttelyyn liittyv julkaisu virolais-suomalaisesta yhteistyn. Artikkeleiden kirjoittajina ovat mm. esseisti ja runoilija Jaan Kaplinski, Kunst- lehden ptoimittaja Sirje Helme ja taidehistorioitsija Eha Komissarov.

Nyttelyn tiedostustilaisuus jrjestetn Porin taidemuseossa tiistaina 28.2.1989 kello13.00. Tilaisuudessa ovat lsn mm. nyttelyn installaatioiden toteuttajat Jri Okas ja Leonhard Lapin, performance-taiteilijat Siim-Tanel Annus ja Raoul Kurvits sek taidehistorioitsijat Sirja Helme, Eha Komissarov ja Harry Liivrand.

Nyttelyn avajaistilaisuus on saman pivn iltana 28.2.1989 kello 19.00 alkaen. Ohjelmaan sisltyvt Siim- Tannel Annusin performance Porin Nyrkkilnpuistossa klo. 19.00 ja Raoul Kurvitsin performance taidemuseossa nyttelyn varsinaisen avauksen yhteydess.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-21-9 Struktuuri/Metafysiikka Nkkulmia virolaiseen nykytaiteeseen
Porin taidemuseo 28.2.-2.4.1989
Toimitus: Marketta Seppl
Lay-out: Jorma Hautala
Knnkset: Gisbert Jnicke, Jaan Kaplinski, Kari Levola, Eva Lille, Viive Taro
Valokuvat: Siim-Tanel Annus, Seppo Hilpo, M. Kaljuste, Borits Memets, Georg Poslawski, Vesa Oja, Jri Okas, Toomas Tiivel
Julkaisija: Porin taidemuseo
Kansi: Jri Okas Nimetn, 1979
Satakunnan Kirjateollisuus Oy, Pori 1989


MARTHA MARIA PREZ, VALOKUVIA
04.04.1989 - 07.05.1989
MARTHA MARIA PREZ


Tiedote:
Karibialaisessa kulttuurien synteesiss erilaiset uskomukset ja myytit, niiden synnyttm rituaalisuus ja yhteiskunnallis-kulttuuriset sanktiot ovat osa jokapivist elm suurelle osalle ihmisi. Erilaisista historiallisista ja yhteiskunnallisista taustoista persin olevat rodut ja kulttuurit ovat muodostaneet monimuotoisen myyttimaailman, joka ruokki it erilaisimpia kansanuskoon pohjautuvia ajattelutapoja.

Tuo henkinen maailma on nuoren kuubalaisen Martha Maria Prezin taiteen raaka-aineena. Porin taidemuseossa jrjestettvss nyttelyss hn hydynt valokuvan tarjoamaa moniselitteisyytt toisaalta kuubalaisen kansanuskon antropologisena dokumentoijana, toisaalta tabun rikkomisen tahallisena kuvituksena. Taiteilijan teema, naisena oleminen ja ennen kaikkea itiys, toimii samalla ironisena psyykkis-omaelmkerrallisena kuvauksena sivistyneen itiyden kitshimisist piirteist.

Martha Maria Prez kytt teoksissaan omaa ruumistaan uhmatakseen Santerian, afro-kuubalaisen kansanuskon voimaa. Santeria edellytt, ett raskaana oleva nainen ei lastaan suojellakseen saa esimerkiksi nhd elimi tapettavan, kytt veist, vyt tai kaulakorua. Kuvatessaan omaa alastonta raskauttaan sit teurastajan veitsell uhaten tai sen vyll ympriden taiteilija samalla sek uhmaa uskomuksia ett voimistaa niiden merkityst omalla tietoisella ekshibitionismillaan.

Martha Maria Prezin teossarja Raskauden vuoksi vuosilta 1986-1987 oli shokki kuubalaisessa ympristss. Vastaavan shokin synnytti sarja Muistojen albumi, jonka taiteilija toteutti kaksostyttriens syntymn jlkeen vuosina 1987-1988. Sarja paljastaa nuoreen itiyteen sisltyvt vastakohtaisuudet: valvomisen ja unen vuorottelun, voiman ja heikkouden tunteet, avoimen seksuaalisuuden ja synnytyksen fyysisen vkivaltaisuuden jttmt jljet, uhrauksen ja kauneuden. Huoli lapsista luopumisesta tai suojautuminen alitajuista myytteihin perustuvaa ensimmisen lapsen valitsemisen pakkoa vastaan heijastuvat pakkomieltenomaisista kuvista, jossa pienet nukkekaksoset hmhkkien tavoin tarrautuvat idin silmiin ja ruumiiseen.

Taiteilijan omakuvat eivt kirjaa tai todista tapahtunutta. Hnen menetelmnn on kuvien tekeminen, oman todellisuutensa luominen. Olennaista on teoksen ajatus ja sen toteuttaminen sill, kuka laukaisinta viime kdess painaa, ei ole merkityst. Valitessaan rajauksen ja asettuessaan kameran eteen Martha Maria Prez lavastaa monimerkityksisen subjektivisuuden leikin, jossa valokuva oletetun todenmukaisuutensa vlityksell luo teoksiin voimakkaan jnnitteen.

Martha Maria Prez on syntynyt Havannassa 1959 ja opiskellut 1976-79 Escuela de artes plasticas San Alejandrossa sek 1979-84 Instituto Superior de Artessa. Hn kuuluu siihen nuoreen 1980-luvulla esiinnousseeseen kuubalaiseen taiteilijapolveen, joka omasta ympriststn ammentaen, hyvin tietoisena kansainvlisist virtauksista luo voimakkaasti omaa identiteettin. Martha Maria Prezin pienimuotoinen 20 valokuvan nyttely antaa viitteen laajemmasta kuubalaisen 1980-luvun nuoren taiteen nyttelyst, jota valmistellaan Porin taidemuseoon vuodenvaihteeseen 1989-90.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-22-7 Martha Maria Perez
Porin taidemuseo 6.4.-7.5.1989
Luettelon toimitus: Porin taidemuseo
Kirjoittajat: Maria E. Haya valokuvaaja, Kuuban valokuva-arkiston johtaja
Osvaldo Snchez kirjailija, Taidekorkeakoulun apulaisprofessori
Knns: Pivi Sihvonen-Hautecoeur
Taitto: Hilkka Kuusijrvi
100PRINT, Pori 1989


HAGALDOM
08.04.1989 - 14.05.1989
GEORGE STEINMANN


Tiedote:
Voi miten somasti ihmiset edistyvtkn, tekisip tosiaan mieli pist pni tuhannen vuoden kuluttua taas thn hassun maailmaan Hyv Jumala, millaisia edistysaskelia onkaan tuhannen vuoden kuluttua tehty kaikissa tieteiss, kun nyt olemme jo nin pitkll; silloin varmaan tarvitaan luonnonkorjaajia yht usein kuin nyt kellonkorjaajia
(Achte Nachtwache des Bonaventura, 1805)

George Steinmannin nyttelyn nimi Hagaldom geomanttisena ksitteen ilmaisee hnen ajatteluaan, vaatimustaan kokonaisvaltaisuudesta. Hn on syntynyt 1950 Berniss ja opiskellut Bernin taideteollisessa oppilaitoksessa grafiikkaa ja maalausta. Vuosina 1978 80 hn opiskeli Art Insitute of San Franciscossa mm. maalausta, musiikkia, ja afro- amerikkalaista historiaa. Vuodesta 1966 lhtien hn on toiminut muusikkona, ennen kaikkea bluesin ja kokeellisten musiikin alueella, ja 1970-luvun lopulta lhtien monipuolisena kuvataiteilijana ns. esteettisten tutkimusprojektien kynnistjn. Suomessa George Steinmann on tyskennellyt lhinn muusikkona viiden vuoden ajan 1970-luvun alussa. Kokonaisvaltaisuuden ajatus heijastuu hnen taiteessaan, joka luontevasti niveltyy osaksi elmntapaa ja joka ilman hierarkioita, luonnonmateriaaleja kytten yhdistelee ajatuksia ja asioita.

Steinmannin taiteen lhtkohtana on ihmisen ja luonnon suhde tn pivn, erityisesti se syv tiedostamisen kriisi, jossa vanhat jrjestelmt ovat menneet sekaisin. Tuo kriisi, yksisilminen usko materiaaliseen, laskettavaan ja mitattavaan todellisuuteen manifestoituu kaikilla inhimillisen elmn alueilla. Milloin todistamme ihmiskunnan mittavinta sotilaallista varustautumista, milloin miljoonien ihmisten nlkkuolemaa. Omassa ympristssmme jatkuva saastuminen ja myrkyttminen, eptarkoituksenmukainen suunnitteluja yh useammin totaaliset ekologiset katastrofit ovat arkipiv.

Olosuhteiden kyynisyytt taiteilija ei kohtaa kyynisen vlinpitmttmn. Hnen taiteensa ei ole luonnon, kaupunkien tai elinyhteisjen yl- tai alapuolella vaan niiden sisll ja niiden kanssa. Hnen mallinaan on luonnon kiertokulku: vuosimiljoonaisessa prosessissa on soiden syvyyksiss syntynyt fossiilisia polttoaineita, jotka me nyt lyhyess ajassa kytmme loppuun oman teknokraattisen maailmamme kyttaineena. Taiteen kyetkseen vlittmn ihmiselle sanomansa on irtauduttava markkinoinnin mrmst nopeasta hydyntmiskierteestn , jotta henkinen energia voisi synty siin.

Keski-Euroopan niityt ja Alpit, Lapin tundrat, Nevadan autiomaan hiekka, Karjalan suot, San Franciscon kuivat seudut tai Floridan mangrovesuot ovat vuosien mittaan olleet George Steinmannin pyshdyspaikkoja. Keskittyneen, avoimena vastaanottamaan uusia havaintoja ja nennisen satunnaisia tapahtumia taiteilija on kierrellyt valitsemillaan luonnonalueilla eri puolilla maailmaa. Siden armoilla kulkien hn on jttnyt merkkej luontoon ja dokumentoinut eri vlinein luonnossa nkemin elinten, ihmisten ja kasvien jlki. Hnen tarkastelutapansa on tietoisen subjektiivista ja intuitiivista: oman kokemuksensa vlityksell hn haluaa todistaa, ett ihmisen on viel mahdollista ymmrt oma pakkansa luonnossa.

George Steinmannin nyttelyn yhteydess on julkaistu Kurt Salchi Verlagin vlityksell taiteilijaa esittv julkaisu, johon liittyy mys Steinmannin kolmihenkisen yhtyeen, TERRITORIESin uusi nilevy.
Nyttely jrjestetn Porin taidemuseossa Sveitsin kulttuuristin PRO HELVETIAN tuella. Nyttelyn avaa Sveitsin suurlhettils Marianne von Grynigen 8.4. 1989 kello 15.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-24-3 George Steinmann: Dokumentoiva julkaisu HAGALDOM- nyttelyst
Porin taidemuseossa 8.4.-14.5.1989
Toimitus: Marketta Seppl, George Steinmann
Artikkeli: Yrj Haila
Knns: Ritva Pivmaa
Kuvat: Porin taidemuseo
Lay-out: George Steinmann
Painopaikka: Stmpfli + Cie AG, Bern


SUOMEN TAIDEMAALARILIITTO 60 VUOTTA
19.05.1989 - 14.06.1989
HEIKKI ALITALO, NIILO HYTTINEN, PERTTI KEKARAINEN, MARKUS KONTTINEN, PENTTI KOSKINEN, MOX MKEL, ANNE TOMPURI, HEIKKI TUOMELA, HANNU VISNEN

Tiedote:
Taidemaalariliitto esitt 60-vuotisjuhlansa kunniaksi valikoiman suomalaista nykytaidetta Pohjoismaisessa Taidekeskuksessa ( 16.5.- 11.6.89) ja Porin taidemuseossa (19.5.-14.6.89). Mukaan on kutsuttu kuusitoista eri alueita edustavaa kuvataiteilijaa. Kumpikin nyttely on tarkoitettu sisllltn samanarvoiseksi, useamman sukupolven kuvataiteilijoiden kohtaamiseksi.

Nyttely nuorille taiteilijoille, joilla ei viel ole suhdetta vallitsevaan taidekenttn, on haluttu antaa tyskentelymahdollisuus. Nyttelyill on pyritty saamaan aikaan keskustelua eri taidesuuntausten vlille ja valottamaan oman aikamme ilmiit, joita kukin taiteilija ilment teoksissaan omalla tavallaan.

(Julkaisusta Taidemaalariliitto 60 vuotta ! esipuhe)


A. R. PENCK, PUUPIIRROKSIA JA VEISTOKSIA
18.06.1989 - 16.07.1989
A. R. PENCK

Tiedote:
A.R. Penckin tehokkaaksi merkkivalikoimaksi tiivistyv, vlitnt ja universaalia
kommunikaatiota tavoitteleva ilmaisutapa on pitkaikaisen kehittelyn tulos. Jo 1960-luvulla hn kehitteli systeemimaalauksen muodon, jossa moninaisten merkkien yhdistelmt ja voimakkain siveltimenvedoin maalatut, usein hiomattomilta vaikuttavat muodot tarjosivat runsaita mielleyhtymi ja toimivat vlittjin monimutkaisille viesteille.

Tutkimalla yleisi tieteen ja toiminnan malleja Penck on kehittnyt oman kommunikaatioteoriansa, jonka avainksitteeksi muodostuu standart. Standartin avulla hn mrittelee aikamme informaatiotuotteet, ajatteluamme ja kyttytymistmme stelevt mekanismit. Standartin kautta voidaan harjaantua keinotekoisen merkkiympristn hallintaan. Penckin taiteen kalligrafinen kirjaamistapa ja tilan dynaaminen, musiikillisen rytminen jsentminen ilmaisevat hnen tavoitteensa kokonaisvaltaisesta hahmottamisesta, kulttuurisesta tiedottamisesta.

Penck haluaa osoittaa, kuinka muodon kautta pstn suoraan ja tehokkaasti kiinni merkitykseen. Hnen kiinnostuksensa alkuperisyyteen, lyllisen toiminnan perimmisiin, esi- verbaaleihin asteisiin ilmenee hnelle tunnusomaisista tulitikkufiguureista tai yleens primitiivist taidetta muistuttavasta ilmaisusta. Tuo primitiivisyys on hnelle tarkoituksellinen keino analysoida ajatteluamme hallitsevaa merkkimaailmaa: ymprillmme on kulttuurin visuaalisuuden lisntyess yh enemmn kuva-aiheita, jotka puhuvat jo itsessn. Penck omii nuo merkit ja niihin sisltyvt signaalit kntkseen nurin niiden vaikutukset. Kyseenalaistamalla opitut ja totutut ajatuskonventiot taiteilija haluaa palauttaa edellytykset vapaudelle. Penckille todellinen vapaus alkaa siit, mist ihminen tiedostaa ne elmns hallitsevat pakotteet, joihin hnen on alistuttava.

Taiteilija tavoittelee mahdollisimman pitklle menev, ideologioista vapaata yleistyksen ja abstraktion tasoa. Samalla hnen taiteensa tiedostamisen myt syntyvn vapauden tavoitteessaan on yhteiskunnallista. Hn on hylnnyt perinteiset, vallassa olevat esteettiset arvot : hnelle taide ei ole pelkstn esteettisen mielihyvn vline eik taideteos itseens rajoittuva, katsottava esine. Saavuttaakseen alkuperisen merkityksens taiteen on kyettv toimimaan, luomaan vastaanottajansa kanssa todellinen merkityssuhde.

A.R. Penck tunnetaan erityisesti maalarina, mutta samanaikaisesti hn on mys piirtj ja graafikko, kuvanveistj , jazz- ja rockmuusikko. Hn on syntynyt Dresdeniss 1939 ( alkuperinen nimi Ralf Winkler) , mutta muutti Saksan Liittotasavaltaan vuonna 1980. Hn asuu ja tyskentelee Dublinissa, Lontoossa, Dsseldorfissa ja Klniss.

Porin taidemuseossa esill oleva nyttely ksitt A. R. Penckin puupiirrostuotantoa vuosilta 1966-87 sek pronssiveistoksia vuodesta 1985 lhtien. Grafiikka muodostuu nyttelykokonaisuudesta, joka on toteutettu yhteistyss mnchenilisen Maximilian Verlag Sabine Knustin ja bremenilisen Gerhard Marcks museon toimesta. Veistokset on lainattu Galerie Michael Wernerilt Klnist ja Stdtisches Museumista Bonnista.

Nyttely Porin taidemuseossa avataan sunnuntaina 18.6.89 kello 19.00 alkaen konsertilla, jossa esiintyvt A. R. Penck (rummut), Frank Wright (saksofoni) ja Frank Wollny (kitara).


KOKOELMIA
18.07.1989 - 14.09.1989





TURUN JA PORIN LNIN JA AHVENANMAAN ALUENYTTELY
23.09.1989 - 22.10.1989



Tiedote:
Alueellisten nyttelyiden jrjestelm luotiin vuonna 1974. Alun perin tarkoituksena oli antaa mahdollisuus uusille kyvyille saada titn nytteille ja jopa murtautua taideyleisn tietoisuuteen. Kahtena ensimmisen vuonna kaikki tarjotut teokset psivt nyttelyyn mukaan. Valtavat teosmrt ylittivt kuitenkin nyttelytilojen mahdollisuudet ja kyttn oli otettava arvostelulautakunnat.

Turun ja Porin Lnin ja Ahvenanmaan alueella kiinnostus aluenyttely kohtaan oli vuonna 1989 jlleen suuri: 258 taiteilijaa tai taiteilijaryhm tarjosi nyttelyyn kaikkiaan 742 teosta. Jury valitsi nyttelyyn 95 tyt 35 taiteilijalta tai taiteilijaryhmlt. Juryyn kuuluivat taidemaalari Pekka Nevalainen, taidegraafikko Kirsi Tiittanen, kuvanveistj Airi Salosmaa ja intendentti Janne Koski.

Nyttelyss on tit seuraavilta taiteilijoilta:
Laura Beloff, Jouni Boucht, Bror-Erik Elfsberg, Yrjn Ermala, Saija Hairo, Simo Helenius, Stig-Olof Jokinen, Manno Kalliomki, Kaisu Koivisto, Taina Kuusikoski, Hilkka Knnen, Rolf Lehtinen, Jarmo Lepist, Seelapetra Miettinen, Eila Minkkinen, Heli Mki-Arvela, NYTE- ryhm (Kaisu Koivisto, Rolf Lehtinen, Henry Merimaa, Veijo Setl, Sinikka Santikko), Hannu Nikander, Irene Nyholm, Kimmo Ojaniemi, Hanna Othman, Reijo Paavilainen, Sinikka Palonen, Esko Railo, SALONG 3+ -ryhm (Anna-Maija Aarras, Sussi Henrikson, Ann Sundholm), Erik Salvesen, Sinikka Santikko, Veijo Setl, Kaj Stenvall, Terttu Suominen, Juhani Tarna, Ola Tukiainen, Anu Tuomi, Sirpa-Helena Viljanen ja Ari Virtanen.

Nyttelyn ovat jrjestneet Turun ja Porin lnin taidetoimikunta ja Porin taidemuseo.


UUSHANKINTOJA, LAHJOITUKSIA, TALLENNUKSIA
27.10.1989 - 27.11.1989


Tiedote:
Porin taidemuseon esittelee parhaillaan nyttelyvalikoiman hankinnoistaan sek vastaanottamistaan lahjoituksista ja tallennuksista vuosilta 1982-1989. Nyttely painottuu kahden viime vuoden hankintoihin.
Useammat esill olevista teoksista on aiemmin esitelty museon oman nyttelytoiminnan puitteissa. Museon tavoitteena on ollut nivelt niin tutkimus- ja nyttelytoiminta kuin kokoelmien kartuttaminenkin toisiaan tukeviksi ja dokumentoiviksi osa-alueiksi. Tosin useat viime vuosien trkeist tapahtumista ( Leonhard Lapinin Kukkiva arkkitektoni, Richard Longin White Foot Circles, Daniel Burenin 4 couleurs pour un patio, Siim-Tanel Annusin Tilitapahtuma jne.) ainutkertaisuutensa vuoksi elvt vain muistoina tai kuvadokumentteina ja julkaisuina. Osa kokoelman installaatioista (Jan-Erik Anderssonin Yves Klein tappelee kolmioita, neliit ja ympyr vastaan, Ismo Kajanderin La vie claire ja porilaisen taiteilijaryhm NYTE:n Ers marssi) ovat parhaillaan esill aluetaidemuseon kiertonyttelyin maakunnassa.

Nyttelyss on esill teoksia seuraavilta taiteilijoilta:

Martti Aiha, Anne Alho, Jan-Erik Andersson, Harry Callahan (USA), Anthony Caro (Englanti), Kari Cawn, Radoslaw Gryta, Philippe Favier (Ranska), Jan Groth (Norja), Pivi Jokinen, Ulla Jokisalo, Kaisu Koivisto, Matti Kujasalo, Lauri Laine, Leonhard Lapin (Eestin SNTL), Maija Lavonen, Rauni Liukko, Raul Meel (Eestin SNTL), Henry Merimaa, Arno Rafael Minkkinen (USA), Mox Mkel, Jaakko Niemel, Richard Nonas (USA), Jri Okas (Eestin SNTL), Paul Osipow, Marta Maria Perez (Kuuba), Unto Pusa, Georges Rousse (Ranska), Silja Rantanen, tyryhm Salong 3+ (Anna-Maija Aarras, Ann Sundholm, Sussi Henrikson), Kimmo Sarje, Johan Scott, Veijo Setl, Ossi Somma, George Steinmann (Sveitsi) ja John Walker (Englanti).


EDVARD MUNCHIN GRAFIIKKAA 50 VUODEN AJALTA
29.11.1989 - 28.01.1990



Tiedote:
Edvard Muchin grafiikan tuotanto ksitteli paljolti samoja aihepiirej kuin hnen maalauksensakin. Kuolema, sairaus ja pelko yht lailla kuin rakkaus ja erotiikka olivat trkeit kuvauksen kohteita. Munchille taide merkitsi ihmisten vlisen kommunikaation vlinett. Hnelle oli trke, ett hnen tyns tavoittivat ihmiset, eivtk jneet lappusina ihmisten koteihin. Jo varhaisessa vaiheessa Munch muotoili taiteelleen rohkeat pmrt:

Haluamme jotain muuta kuin pelkk luonnon valokuvaamista. Emme myskn tahdo maalata sievi kuvia olohuoneisiin. Haluamme ainakin koettaa luoda perustusta sellaiselle taiteelle, jonka voi antaa ihmiselle. Taiteelle, joka syntyy tekijns sydnverest.

Edvard Munch syntyi vuonna 1863 ja sai taitelijan koulutuksen 1880-luvun Kristianissa (Oslossa) naturalismin aikakautena. Hn oli varhaiskyps taiteilija; jo 20-vuotiaana hn sai osakseen huomiota asettaessaan ensimmisi titn nytteille. Munchia hiukan vanhempi maalari Christian Krogh huomasi jo 1889 Munchin merkittvyyden: hn julisti Munchin norjalaisen taiteen ainoaksi kolmannen sukupolven edustajaksi, Munch on erilainen.

Tarkkaan ei tiedet, koska Munch aloitti kokeilunsa graafikkona, mutta ensimmiset kuivaneulakokeilunsa hnen uskotaan tehneen heti palattuaan Berliiniin Tukholman 1894 nyttelyn jlkeen. Muutamassa kuukaudessa, ilman opetusta, hn kaiversi kuparilevyille loistavia painokuvia, kuten Lohdutus, Harpyija ja Sairas lapsi. Pian hn opetteli mys etsauspohjan ja akvatintan kytn.

Talvella 1894-95 hn alkoi mys tehd kivipiirroksia. Hnen ensimminen litografiansa oli ilmeisesti Puberteetti, jonka hn varovasti piirsi rasvaliidulla suoraan kivelle. Myhemmin valmistuivat jo suurempaa varmuutta osoittavat tyt Omakuva luurankokden kanssa, Vampyyri ja Madonna, jotka toteutettiin voimakkaina, mustina litografioina.

Vuoden 1895 aikana Munch teki useita tunnetuimpia graafisia titn Berliiniss ja Oslossa. Palattuaan Pariisiin 1896 hn keskittyi pitkn aikaa grafiikkaan. Tuolloin hn opetteli vrigrafiikan teon sek kivell ett kuparilla. Tuolta ajalta on mm. Munchin tunnettu vrilitografia Sairas lapsi.

Pariisissa Munch tarttui viel kolmanteen klassiseen tekniikkaan, puupiirrokseen. Hmmstyttvn lyhyess ajassa hn lysi oman tyylins ja ilmaisumuotonsa mys tss. Uraauurtavaa tyt hn teki vripuupiirrosten kanssa. Ensimmisiin kuuluu mm. kaunis Kuutamo. Siin hn kytti kolmea levy, joista yksi oli sahattu kappaleiksi. Jokaisessa palassa saattoi kytt eri vri ja koota ne sitten taas painamista varten kuin palapelin. Nin jokaista vri varten ei tarvinnut valmistaa omaa laattaa. Paloittelun vaikutus nkyy selvsti mys tiss Yksiniset ja Kaksi naista rannalla. Munch oli ilmeisesti ensimminen, joka johdonmukaisesti kytti levyjen paloittelua puupiirroksissa. Myhemmin monet ovat seuranneet hnen esimerkkin.

Porin taidemuseoon koottu valikoima Oslon Munch-museon kokoelmasta ksitt 45 teosta vuosilta 1894-1944 ja edustaa niin ajallisesti kuin temaattisestikin kattavasti Munchin laajan graafisen tuotannon vaiheet.

Nyttelyn tiedotustilaisuus jrjestetn Porin taidemuseossa ke 29.11.89 klo 13.00. Munch- museon johtaja Alf Be on lsn tilaisuudessa.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-23-5 Edvard Munch: Grafiikkaa vuosilta 1894-1944
Porin taidemuseo 30.11.1989-28.1.1990
Esipuhe: Museonjohtaja Alf Be, Munch Museet
Artikkeli: Gerd Woll, Munch Museet
Suomennos: Virpi Vainikainen
Valokuvat: Munch Museet, Oslo
Taitto: Hilkka Kuusijrvi
100PRINT, Pori 1989


MAIRE GULLICHSENIN TAIDESTIN JA PORIN KAUPUNGIN TAIDEKOKOELMIA
30.11.1989 - 28.01.1990





 

 

 

Kokoelmat & Arkisto

Taidekokoelmat

Arkistot

Kokoelmapoliittinen ohjelma

Tutkimus - Artikkelit - TUTKA-sarja

Performanssiarkisto D-ark



Vuosikertomukset

Verkkojulkaisut



Näyttelyarkisto

Kausiohjelmat (Haitarit)

Luentosarjat

YouTube-videokanava

 

 

 

 
   Google Maps    Saavutettavuus-sivulle    Facebook    Instagram    Youtube

 

 

 

 

 

Yhteystiedot


PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, 28100 PORI, FINLAND
p. +358 44 701 1080
taidemuseo@pori.fi

Porin taidemuseo toimii Sivistystoimialan Kulttuuriyksikön alaisuudessa osana Porin kaupunkia. Porin kaupungin rekisteriselosteet-sivustolla on lomake, jolla voi tehdä tietopyynnön rekisteriin tallennetuista tiedoista.

Turvallisuusohjeet koronaviruksen aikana
Saavutettavuusseloste

 

 

©  Pori Art Museum | Porin taidemuseo