PORIN TAIDEMUSEO

Eteläranta, FI-28100 PORI, FINLAND
Avoinna ti-su 11-18, ke 11-20. Pääsymaksut 8 / 3 / 4 EUR. Vapaa sisäänpääsy keskiviikkoisin klo 18-20.
Kahden päivän yhteislippu Porin taidemuseoon ja Satakunnan Museon toimipisteisiin 17 / 5 / 8,50 EUR.
Porin taidemuseossa käyvät Edenred-virikeseteli, Edenred-kortit, MyEdenred-sovellus, Smartum liikunta- ja kulttuuriseteli, Smartum Pay-mobiilimaksu ja Museokortti.
Porin taidemuseo ja Poriginal galleria ovat suljettuina Porin kaupungin koronarajoitusten mukaisesti. Rajoitukset ovat tällä hetkellä voimassa toistaiseksi.

Näyttelyarkisto


 

Näyttelyt vuonna 1988

 


LOKAKUUN RYHM,1933-1951
21.01.1988 - 14.02.1988
SVEN GRNVALL, SAKARI TOHKA, AIMO KANERVA, OSKARI JAUHIAINEN, MIKKO LAASIO JA HELGE DAHLMAN SEK VIERAILIJOINA OTTO MKIL JA TYKO SALLINEN


Tiedote:
Porin taidemuseossa avataan 21. tammikuuta Lokakuun ryhm 1933-1951 -nyttely. Ryhmn kuuluivat Sven Grnvall, Sakari Tohka, Aimo Kanerva, Oskari Jauhiainen, Mikko Laasio ja Helge Dahlman sek vierailijoina Otto Mkil ja Tyko Sallinen.

Lokakuun ryhmn historiallisen nyttelyn kokoajan, fil. maist. Leena Peltolan nyttelyluetteloon kirjoittama historiikki on kertomus 1930-luvun suomalaisen taideilmaston kaavoittumisesta, ern nyttelyn reputetuista, henkisen oppositioliikkeen syntymisest, nuoren oppositioryhmn muodostumisesta, ryhmn nyttelyist, sen laajentumisesta ja tavoitteiden toteutumisesta ensin kunkin omalla kohdalla ja vihdoin mys oman piirin ulkopuolella. Nin Suomen taiteessa voidaan puhua laajalle levinneest lokakuulaisen taiteen ilmist.

Kun arvostelu aikanaan moitti taiteilijoita luonnontutkimisen laiminlymisest, kirjoitti Ernst Krohn, Lokakuun ryhmn alun keskushenkil: Taiteilijoita syytetn siit, ett he laiminlyvt luonnon tutkimisen. Mutta luontoa on mys se mik on jokaisen taiteilijan sisss䅔 Jossakin lokakuun liikkeen ytimess liikkui luova ajatus taiteilijan sisisen nkemyksen painottamisesta ulkoiseen verrattuna.

Lokakuun ryhm ei vaikutukseensa nhden pitnyt montaakaan yhteist nyttely. Heidn ensimmiseen nyttelyyns vuoden 1934 kevll osallistuivat Ernst Krohn (joka oli kuollut vhn aikaisemmin), Sven Grnvall ja Sakari Tohka. Sodan aiheuttaman katkon jlkeen taiteilijat esiintyivt vuonna 1945 Artekissa akvarellein. Tllin oli jo mukaan tullut Aimo Kanerva. Muutamaa vuotta myhemmin ryhmn kutsuttiin Oskari Jauhiainen, Mikko Laasio ja Helge Dahlman (viimemainittu suuntautui pian uusille urille ja luopui ryhmn jsenyydest) ja taiteilijat esiintyivt vuonna 1948 Turun taidemuseossa, jolloin mukaan oli kutsuttu turkulainen Otto Mkil. Vuonna 1951 taiteilijat esiintyivt viimeisen kerran Lokakuun ryhmn, jolloin heidn kutsuvieraanaan oli Tyko Sallinen. Nytkin ovat Lokakuun ryhmn historiallisessa nyttelyss mukana Mkil ja Sallinen samoin teosryhmin kuin aikoinaan.

1930-luvun lokakuulaiset olivat yksinisi modernisteja. 1950-luvulla he olivat jo kansallisen taiteemme tunnustettuja nuoria mestareita. Vuonna 1987 voidaan todeta, ett he ovat Suomen kuvataiteen klassikkoja.

Nyttelyn avajaisissa 21.1. klo 19 fil. maist. Leena Peltola esittelee nyttelyn.
Tervetuloa nyttelyn tiedotustilaisuuteen keskiviikkona 20.1.88 klo 13.


PHILIPPE FAVIERIN PIENI SUURI TAIDE
20.02.1988 - 20.03.1988
PHILIPPE FAVIERIN


Tiedote:
Philippe Favierin (s. 1957) kuuluu tmn vuosikymmenen ranskalaisen taiteen omaperisimpiin tekijihin. Aiemmin hnen taidettaan on nhty Pohjoismaissa ainoastaan Pariisin XII biennaalin yhteenvetonyttelyss Sara Hildnin taidemuseossa ja Oslon Kunstnernes Husissa vuonna 1983, ja silloinkin vain varhaisempien tiden osalta. Tuolloisista seinille levittytyvist siirtokuvakollaaseista Favier on siirtynyt uuteen tekniikkaan, epsnnllisille lasinpaloille toteutettuihin maalauksiin. Viime vuosien oivaltavat etsaussarjat sek silykepurkkien luomiin kehyksiin toteutetut lasille tehdyt maalaukset ovat tuoneet uusia ulottuvuuksia Favierin taiteeseen.

Taiteilija on valinnut tilleen mahdollisimman pienet mittasuhteet. Varhaisempien paperikollaasien yksityiskohdat saattoi ohittaa luulemalla niit seinill oleviksi tahroiksi, eivtk uudemmatkaan lasimaalaukset yleens ylit parinkymmenen senttimetrin rajaa. Favierin tyt tietoisesti pakottavat katsojan lhelleen, ja vasta silloin, syventymist edellyttvn vaivannn jlkeen paljastavat maagisen maailmansa. Tist vlittyy ilo tehd kuvia sellainen ilo ja vlittmyys. joka yleens liitetn lasten taiteeseen. Favierin kohdalla kyse on kuitenkin tietoisesta kuvamaailman ja siihen liittyvien assosiaatioiden valinnasta, lyllisen tietoisuuden ja aistillisuuden vlitilasta.

Philippe Favier ei sulje titn ahtaisiin kehyksiin. Paperipohjaiset tyt levittytyvt seinpinnalle runokuvina ja kertomuksina. Lasinpaloille toteutettuja maalauksia voi tarkastella niin installaatioina kuin yksittisin tinkin. Pienest koostaan huolimatta tai ehk juuri sen vuoksi tyt vaativat tilalta paljon: intensiivisyydessn ne hallitsevat tehokkaasti ympristn, luovat tilalle uuden hengen.

Samoin kuin varhaisemmat paperikollaasit antavat katsojalleen vain viitteellisi aineksia kertomuksen konstruoimiseksi, samoin fossilisoituneet lasifragmentitkin pakottavat nkemn maailmamme, tmn muurahaiskekomme uusilta tasoilta. Ne edellyttvt katsojalta arkeologin kyky koota yksityiskohdista, lasinpaloille jhmettyneist vihjeist ympriv todellisuutemme. Lasille maalatut tyt luovat tunnelman silymisest ja ikuisuudesta, mutta samalla pelkk mahdollisuus lasin halkeamiseen tai rikkoutumiseen muistuttaa killisest uhasta, totaalisen tuhonkin mahdollisuudesta. Tm ristiriita havainnollisesti pakottaa meidt universaalille tasolle kokemaan olemassaolomme rajallisuuden ja vastuumme. Samalla teosten koon edellyttm mikroskooppinen tarkastelu paljastaa elmmme liittyvi yksityiskohtia niin groteskein kuin arkipivsinkin teemoin, huumorin ja ironian keinoin.

Suomessa Philippe Favierin nyttely nhdn kahdessa eri muodossa, kahdessa erilaisessa tilassa. Porin taidemuseo tarjoaa kehyksen laajalle, luonteeltaan takautuvalle nyttelylle, jossa tila ja taideteokset kyvt ksitteellist vuoropuheluaan. Museon nyttelyhalli rakentuu omaksi maailmankaikkeudekseen, jonka Philippe Favierin paperikollaasit, lasinpalaset ja silykepurkit vihjeenomaisesti kokoavat yhteen. Pohjoismaisen taidekeskuksen Galleria Augustan Suomenlinnaan rakennetaan pienimuotoinen, intiimi kokonaisuus. Osa teoksista siirtyy samoihin aikoihin toukokuussa Osloon Sonja Henie- Niels Onstad Kunstsenteriin laajaan ranskalaisen taiteen nyttelyyn.

Philippe Favierin nyttelyn jrjestelyj Suomessa on tukenut Ranskan ulkoministerin taidejaosto ( Association Francaise dAction Artistique). Nyttelyn komissaarina Ranskassa on toiminut taidehistorioitsija Jacques Beauffet Saint- Etiennen Modernin taiteen museosta. Nyttelyyn ovat lainanneet teoksia yksityiset henkilt sek Muse National dArt Moderne Pariisista, FRAC Rhone- Alpes, F.N.A.C. Pariisista, Muse dArt Moderne Saint- Etiennest ja Muse Toulon.
Porin taidemuseo 20.2.- 20.3.1988
Pohjoismainen taidekeskus, Galleria Augusta 29.4.-29.5.1988

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-18-9 Philippe Favier
Porin taidemuseo 20.2.-20.3.1988
Kuvat: Yves Bresson (teokset), Herv Ngre
Knns: Helena Woirhaye
Traduction: Andre Boullenger
Lay-out: Philippe Favier, Hilkka Kuusijrvi
100PRINT, Satakunnan Kirjateollisuus, Pori 1988


JUHANI TARNA, MAALAUKSIA 1957-1987
25.03.1988 - 20.04.1988
JUHANI TARNA


Tiedote:
Taidemaalari Juhani Tarna liittyy monella tavoin satakuntalaisen taiteen kehitykseen aina kuusikymmentluvun ensimmisist vuosista lhtien. Ptettyn vuonna 1960 opintonsa Taideteollisuuskeskuskoulussa ja samanaikaisesti Vapaassa taidekoulussa Helsingiss hn palasi tyskentelemn kotipaikkakunnalleen Kankaanphn. Vuonna 1965 perustetun Kankaanpn Taidekoulun toimintaan hn osallistui alusta lhtien opettajana ja vuosina 1973-1980 rehtorina. Turun ja Porin lnin lnintaiteilijana Juhani Tarna tyskenteli vuosina 1973-1976.

Juhani Tarnan nyttely liittyy Porin taidemuseon jrjestmn satakuntalaisia taiteilijoita esittelevn nyttelyiden sarjaan. 1980- luvun alusta lhtien Porin taidemuseo on aluetaidemuseon toimintaan liittyen dokumentoinut toimialueensa taiteilijoiden tuotantoa. Tmn pivn aikatasossa tapahtuvan tallennustyn ohella taidemuseo kartoittaa yksittisten taiteilijoiden tai taiteilijaryhmien toimintaa mys takautuvasti. Toiminaan puitteissa inventoidaan lisksi trkeimmt yhteisjen ja yksityisten omistamat taidekokoelmat. Pmrn on satakuntalaiseen taiteeseen liittyvien tietorekistereiden luominen.

Juhani Tarnan tuotannon inventointi kynnistettiin yhteistyss taiteilijan kanssa jo loppuvuodesta 1985. Tss vaiheessa ty kattaa lhes 900 teosta, joista keskeinen osa on otettu mukaan mys nyttelyn yhteydess julkaistavan luettelon teosluetteloon. Taiteilijan lehtileikearkisto mikrofilmattiin. Kuvamateriaalin lisksi museolle on talletettu mys tehtyjen taiteilijahaastatteluiden nitteet.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-19-7 Juhani Tarna MAALAUKSIA 1957-1987
Porin taidemuseo 25.3.-20.4.1988
Kuvat: Antti J. Lind, Esko Nummelin, Yrj Rikkl, taiteilijan ja
Kankaanpn taidekoulun kokoelmat
Artikkeli: Maila-Katriina Tuominen
Toimitus: Esko Nummelin
Taitto: Esko Nummelin
100PRINT, Satakunnan Kirjateollisuus, Pori 1988



24.04.1988 - 29.05.1988
HARRY KIVIJRVI


Tiedote:
Harry Kivijrven veistokset Eukleides (1986-1987, musta kivi, pituus n. 20 m) ja Plotinos (1985-1987, musta kivi, halkaisija n. 10 m) nyttvt olevan monella tavalla lhell luontoa ja kuitenkin tuntuvat pitvn sislln salaisuutta, jonka vain Kulttuuri tuntee. Lhtiessmme tarkastelemaan, mik saattaisi olla niden kivien takana, meidn on samalla pidettv mieless, ett aina kun sanomme Luonto, tarkoitamme, ett asiat pitisi jtt sellaiseen tilaan kuin ne silmille nyttytyvt. Kuitenkin se mik jtetn entiselleen, on jo jokin etukteisen tulkinnan ehdollistamaa. Luonnossa se mik on luontoa, on vain sit. Se taas mik on meidn siihen lism, on merkityksi kuorivan kiinnostuksen kohteena.

Luvut ja lukusuhteet ovat olleet aina varhaisista kaupunkisivilisaatioista lhtien keino, jonka avulla on voitu osoittaa kosmoksen rationaalisuus. Luonto on paljastanut itsens lukusuhteiden kautta. Luvut ovat toimineet avaimena maailman arvoituksen ratkaisuun. Sek elementtien muodot ett teoksen nimi antavat viitteen antiikin suuntaan. Kivijrvi haastaa katsojan merkitysleikkiin, jossa panoksina ovat eurooppalaisen tieteellisen kulttuurin varhaiset fantasiat.

Muoto tulee havaituksi aina tietyss merkityksen kentss. Muodon havaitsemiseen ei vaikuta pelkstn muoto itse vaan mys se mit on muodon ymprill. Modernissa kulttuurissa on ollut suuri tarve kokea taiteen muotoja vlittmsti, ilman ulkoapin annettuja merkityksi. Kivijrvi on todennut, ett ihminen jtt vistmtt jlkens luontoon. Kivijrven lhtkohta on usein ollut selke ja systemaattinen, jopa ennustettava muoto, niin ett se mik on veistoksen toinen puoli, ky merkist ilmi. Erll tavalla Kivijrvi testaa geometrian avulla mik on oletetun luonto/ kulttuuri -vastakohdan vlittv jsen.

Kivijrven isot veistokset asettavat totunnaisen suhteemme veistoksiin monitahoiseen testiin. Mihin suuruusluokkaan saakka havaitsemme esineen yhdell silmyksell? Tilalliset suhteet viestivt mykki merkityksi. Mutta se ei tarkoita, ettemme kuulisi niit ja tekisi koko ajan tulkintoja. Tila puhuu nimenomaan esitajunnallemme, sille, joka ilmaisee itsens syrjsilmyksin. Tilallisten suhteiden huomioon otto on lunastettu kulloisenkin tulkinnan piiriin ennen kuin huomaammekaan (so. lausumme julki) asiaa. Mutta emme tulkitse esineen tilasuhteita tilallisten suhteiden valossa - vaan knnmme tilan kielen mys kulttuurin muiden merkitysten kielille. Nm merkitykset eivt aina ole visuaalisia, sen sijaan hyvin usein ne ovat julkilausumattomia.

Tilalliset suhteet ovat kuitenkin reaalisia - siin mieless, ett vaellamme omaan ruumiiseemme sidottuina tilan armoilla. Tila on lsn olevaa, ei tuolla jossakin, vaikka miettisimmekin muita asioita. Emme saa karkotetuksi tilaa ajatuksin. Me olemme veistoksen jatkeita heti kun veistos on tilan jatketta. Siin mieless veistokset ovat ititaiteen, arkkitehtuurin kanssa tiiviiss liitossa. Parhaimmillaan ne sulkevat kaiken muun piiriins. Platonin lhtkohta oli, ett kauneudella on matemaattinen perusta. Hn asetti vastakkain elollisten olioiden ja suorakulman sek ympyrn kauneuden. Kivijrven ers keskeinen pyrkimys taas on asettaa matemaattisesti snnllinen satunnaisen, itsetiedottoman ja monimuotoisen luonnon alustalle. Luonto tss merkitsee tietenkin luonnon satunnaisia, poimittuja muotoja. Kaksi jlke kohtaavat toisensa: geometrisen muodon jlki, joka ei jt jlki ja luonnon sokea jlki, kivien satunnaisesti hioutuneet muodot.

(Nyttelyjulkaisusta Kivijrvi, Altti Kuusamon kirjoittamasta Kivijrvi, luonto ja geomerkit referaatti)

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-20-0 Harry Kivijrvi
Porin taidemuseo 24.4.-22.5.1988
Kuvat: Plotinos, 1985-87
Toimitus: Porin taidemuseo
Knns: Roger Luke
100PRINT, Pori 1988


DANIEL BUREN
11.06.1988 - 17.07.1988
DANIEL BUREN


Tiedote:
Tietoisella anonyymisyydelln, persoonattomuudellaan Daniel Buren on omalla knteisell tavallaan kyseenalaistanut ksityksi taiteen olemuksesta jo runsaan kahdenkymmenen vuoden ajan. Toimimalla sisll taidemaailman jrjestelmiss, sen institutionaalisissa kehyksiss, Buren on halunnut tuoda julki taiteen tuottamiseen ja vastaanottamiseen vaikuttavia sosiaalisia ja materiaalisia voimia. Osallistumisellaan hn on tehokkaimmin kyennyt pysyttelemn ulkopuolisena, jrjestelm hyvksikytten hn on tehokkaimmin kyennyt toimimaan omilla ehdoillaan. Burenin asema aikamme taiteen uudistajana on kiistaton.

Buren ei ole alistunut taiteilijan perinteiseen rooliin. Tietoisena antitaiteilijana neutraalin, yksinkertaisen peruselementtins, 8,7 cm leven raitansa vlityksell hn on toteuttanut eri puolilla maailmaa lukuisia tit niin museoissa ja gallerioissa kuin julkisissa ympristisskin. Nm tyt periaatteessa aina samat, mutta kuitenkin aina uudet, yhteydest ja tilasta riippuen eivt voi olla sen enemp ostettavia kuin ikuisen taiteilijakultin varaan rakentuvia tallennettavia arvoteoksiakaan. Ne ovat pelkstn taideteoksia niin kauan kuin ovat.

Oman vuosikymmenemme taiteen noususuhdanteen ja taideprssien tuottamisen ja kuluttamisen taidemaailmassa Daniel Burenin nkemys on entist radikaalimpi ja ajankohtaisempi. Hn on itse todennut esseessn Kulttuurin rajat (1970):
Oli taide mit hyvns, se on yksinomaan poliittista. On analysoitava niit muodollisia ja kulttuurisia rajoja (molempia, eik vain jompaakumpaa), joiden puitteissa taide on olemassa ja kamppailee. Rajoja on monia ja vahvuudeltaan vaihtelevia. Vaikka vallitseva ideologia ja sit palvelevat taiteilijat yrittvt kaikin keinoin naamioida noita rajoja ja vaikka on liian aikaista rjytt niit sill edellytyksi ei viel ole on tullut aika riisua naamio niiden ylt.

Edellisen kerran Daniel Buren on ollut esill Porin taidemuseon vuoden 1986 Varrella virran- nyttelyss Kontaktit/ Kontrastit. Tuon jlkeen hn on toteuttanut lukuisia tit, mm. skandaalikryisen tilateoksensa Pariisin Palais Royalin pihalle ja voitokkaan Ranskan paviljongin edelliseen Venetsian biennaleen. Palatessaan nyt Poriin Buren toteuttaa tilateoksen museon isoon nyttelysaliin.


KOKOELMAT
22.07.1988 - 09.10.1988





JOSEF ALBERS, RETROSPEKTIIVINEN NYTTELY
19.10.1988 - 04.12.1988
JOSEF ALBERS


Tiedote:
Josef Albersin merkitys taiteilijana, opettajana ja teoreetikkona on tn pivn kiistaton. Hnen tutkimuksensa valon, vrin ja havainnoinnin alueilla ovat johtaneet kuulun Albersin vriopin syntyyn, opin, jonka merkitys ennen kaikkea Yhdysvalloissa on ollut keskeinen.

Albersin oppi perustuu ajatukseen uudesta, luovasta nkemisest: vri ei ole niinkn fysikaalinen kuin psykologinen ilmi. Hn tutki opetustyssn vrien vuorovaikutusta varsin kytnnllisin keinoin ja siten hertti uudenlaisen havainnointitavan. Itse hn on todennut erss haastattelussaan: Oppini ei ole mikn jrjestelm tai teoria, vaan kehotus Mihin? nkemiseen, herkistymiseen ja nkemisen tarkentamiseen.

Albersin opetustyn pohjalta on syntynyt aikamme merkittvimpi julkaisuja kuvataiteen alalla, teos nimelt Interaction of Color vuonna 1963. Teos on Vapaan taidekoulun toimesta julkaistu suomenkielisen painoksena Vrien vuorovaikutus vuonna 1978. Sittemmin koulun julkaisusarjassa on ilmestynyt mys Josef Albersin runoja, aforismeja ja muita kirjoituksia teoksena Taito nhd.

Josef Albersin (s.1888 Bottropissa, k. 1976 New Havenissa Yhdysvalloissa) ensimmiset ekspressiiviset figuratiiviset piirrokset ja grafiikantyt ovat vuosilta 1914-19. Aluksi hn opiskeli Mnchenin taideakatemiassa, mutta siirtyi 32-vuotiaana vastaperustettuun Bauhaus-kouluun vuosiksi 1920-23. Vlittmsti tmn jlkeen hnet kutsuttiin Walter Gropiuksen toimesta koulun opettajaksi.

Weimarissa perustettu legendaarinen Bauhaus-koulu muutti sittemmin Dessauhun (1925) ja sielt edelleen Berliiniin (1932). Koulu kuitenkin jouduttiin kansallissosialistien painostuksesta sulkemaan jo 1933, mink jlkeen Albers siirtyi Yhdysvaltoihin ja jatkoi opetustytn ensin Black Mountain Collegessa (1933-49) ja myhemmin Yalen yliopistossa (1950-60). Yhdysvalloissa Josef Albers yhdess vaimonsa Anni Albersin kanssa suoritti elmntyn, joka oli uraauurtava taideopetuksen alalla.

Nyt Suomessa nhtv Josef Albers- nyttely on ensimminen kattava retrospektio taiteilijan kokonaistuotannosta. Sen on koonnut taiteilijan syntymn satavuotisjuhlan kunniaksi Solomon R. Guggenheimin museo New Yorkissa, miss nyttely oli esill maalis-toukokuussa 1988. Nyttelyn 246 teosta on koottu eri puolilta maailmaa museoista sek julkisista ett yksityisist kokoelmista. Teokset ajoittuvat vuosille 1914-1976 alkaen hnen aiemmin tuntemattomasta varhaistuotannostaan ja pttyen upeaan sarjaan Homage to the Square teoksia vuosilta 1950-76.


KOKOELMAT
09.12.1988 - 08.01.1989





 

 

 

Kokoelmat & Arkisto

Taidekokoelmat

Arkistot

Kokoelmapoliittinen ohjelma

Tutkimus - Artikkelit - TUTKA-sarja

Performanssiarkisto D-ark



Vuosikertomukset

Verkkojulkaisut



Näyttelyarkisto

Kausiohjelmat (Haitarit)

Luentosarjat

YouTube-videokanava

 

 

 

 
   Google Maps    Saavutettavuus-sivulle    Facebook    Instagram    Youtube

 

 

 

 

 

Yhteystiedot


PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, 28100 PORI, FINLAND
p. +358 44 701 1080
taidemuseo@pori.fi

Porin taidemuseo toimii Sivistystoimialan Kulttuuriyksikön alaisuudessa osana Porin kaupunkia. Porin kaupungin rekisteriselosteet-sivustolla on lomake, jolla voi tehdä tietopyynnön rekisteriin tallennetuista tiedoista.

Turvallisuusohjeet koronaviruksen aikana
Saavutettavuusseloste

 

 

©  Pori Art Museum | Porin taidemuseo