PORIN TAIDEMUSEO

Eteläranta, FI-28100 PORI, FINLAND
Avoinna ti-su 11-18, ke 11-20. Pääsymaksut 8 / 3 / 4 EUR. Vapaa sisäänpääsy keskiviikkoisin klo 18-20.
Kahden päivän yhteislippu Porin taidemuseoon ja Satakunnan Museon toimipisteisiin 17 / 5 / 8,50 EUR.
Porin taidemuseossa käyvät Edenred-virikeseteli, Edenred-kortit, MyEdenred-sovellus, Smartum liikunta- ja kulttuuriseteli, Smartum Pay-mobiilimaksu ja Museokortti.
Porin taidemuseo ja Poriginal galleria ovat suljettuina Porin kaupungin koronarajoitusten mukaisesti. Rajoitukset ovat tällä hetkellä voimassa toistaiseksi.

Näyttelyarkisto


 

Näyttelyt vuonna 1986

 


HAKARISTI ON TLL TNN
18.01.1986 - 02.03.1986
OSSI SOMMA


Tiedote:
Porin taidemuseossa avataan lauantaina 17. tammikuuta kuvanveistj Ossi Somman nyttely, joka keskittyy taiteilijan 70 ja 80-lukujen tuotantoon. Somma on voimallisesti yhteiskuntaan osallistuva taiteilija. Tuottamisen ja kuluttamisen kovassa maailmassa hn taiteilijana kokee velvollisuudekseen osoittaa yhteiskunnallisen epoikeudenmukaisuuden. Hn haluaa hertt katsojan ajattelemaan ja tuntemaan vastuuta: tavaraa kerv ihminen, joka vhitellen itsekin alkaa muistuttaa esinett, on vlinpitmttmyydessn syyllinen.

Somma on sanonut: Tiedn tekevni kuvia maailmassa, jossa tuotetaan ja kulutetaan ja taas tuotetaan aseita, ruumiita ja tyttmi. Sen rikkaat ovat rikastumassa ja kyht kyhtymss, sen luonto turmeltumassa. Tss maailmassa tieto on valtaa ja valta kasvaa niin mys lukutaidottomuus. Tss maailmassa sydn enemmn ja paremmin kuin ennen ja kuollaan nlkn. On kummallista, ett pommin voimme saada nopeasti paikasta toiseen, mutta ruokapaketin saaminen samaan paikkaan on vaikeata.

Ossi Somman nyttelyn symboliksi valittu teos Viimeinen kuntourheilija vuodelta 1985 konkretisoi nyttelyn teeman. Karrelle palanut mkki on maailma, sen sisltm paradoksi. Omasta kunnostaan huolehtiva energinen polkija polkee pyrns, jossa etupyrn paikalla on takapyr. Mit kovemmin hn polkee, sit hikisemmksi hn tulee. Eteenpin hn ei kuitenkaan pse.

Nokialla asuva Ossi Somma on toiminut mm. Kankaanpn taidekoulun kuvanveiston opettajana sek koulun rehtorina. Paitsi yksinn hn on toteuttanut julkisia veistoksia yhdess tyryhmn kanssa, johon hnen liskseen kuuluvat kuvanveistjt Pertti Mkinen ja Reijo Paavilainen.

Ossi Somman tuotantoa on esill osittain samanaikaisesti Jyvskyln Talven nyttelyss Alvar Aalto- museossa, miss taiteilija keskittyy yhteiskunnallisia valtarakenteita kuvaavaan tuoli- teemaan. Jyvskyln Talven nyttely on avoinna 31.1.-23.2.1986.

Porin nyttelyn lehdisttilaisuus jrjestetn torstaina 16.1. kello 14.00. Taiteilija on lsn tiedotustilaisuudessa.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-13-8 Ossi Somma: Hakaristi on tll tnn
Porin taidemuseo 18.1.-2.3.1986
Luettelon toimitus: Porin taidemuseo
Knnkset: Satu Virtanen
Kuvat: Esko Nummelin
Lay-out: Hilkka Kuusijrvi
11 vr. ja 2 mustavalkoista kuvaa
Satakunnan Kirjateollisuus Oy, Pori 1986
Porin taidemuseon julkaisuja 8


NKEMISEN KENTT - VAPAAN TAIDEKOULUN
09.03.1986 - 13.04.1986


Tiedote:
Porin taidemuseossa on esill 9.3.-13.4. vlisen aikana Vapaan taidekoulun 50-vuotisjuhlanyttely NKEMISEN KENTT. Nyttely on aiemmin ollut esill Helsingin taidehallissa ja Mikkelin taidemuseossa, miss esiteltiin nyttelyn historiallinen osuus. Porin taidemuseossa avatussa nyttelyss on mukana 30 taiteilijan teoksia vuosilta 1910-1985.

Vapaan taidekoulun toiminta nivoutuu lheisesti Porin taidemuseoon, onhan professori Maire Gullichsen koulun perustajajseni. Samoin hnen lahjoittamassaan taidestin kokoelmassa ovat keskeisesti edustettuina monet koulun piiriss vaikuttaneet taiteilijat kuten Sam Vanni, Unto Pusa, Sigrid Schauman tai nuoremmista Tor Arne, Carolus Enckell ja Tommi Mkel. Edellisten lisksi ovat tmnhetkisist koulun opettajista nyttelyss mukana mys Kauko Hmlinen, Reijo Viljanen, Ilmari Rautio ja Markku J. Rantala. Vanhemmista teoksista mainittakoon William Lnnbergin edustava muotokuvaryhm, Ole Kandelinin 40-luvun sommitelmat sek Sigrid Schaumanin ja Ester Heleniuksen herkt maisemat.

Vapaa taidekoulu on varsinaisen opetustoiminnan ohella harjoittanut mys julkaisutoimintaa, joka pyrkii toisen maailmansodan jlkeen syntyneen maalaustaiteen esittelyyn. Sarjassa, joka on otsikoitu Amerikkalaisen taiteen puheenvuoro, ovat ilmestyneet kirjat Josef Albers: Vrien vuorovaikutus (1979) ja Taito nhd: runoja, arvioita ja muita kirjoituksia (1985) sek Hans Hoffmann: Esseit (1983).

50-vuotisjuhlanyttely varten julkaistuun luetteloon ovat kirjoittaneet Markku Valkonen ja Pivi Lahtela, joka selvittelee koulun historiaa. Markku Valkosen teksti valottaa Suomeen taiteen historiaa ja kehityskulkuja sek mukana olevien ja Vapaan taidekoulun piiriss vaikuttaneiden taiteilijoiden toimintaa yleisi taustoja vasten.


PERUSKOKOELMIA
14.04.1986 - 27.05.1986


Jrjestnyt Porin taidemuseo


VARRELLA VIRRAN 4 - CONTACTS / CONTRASTS
29.05.1986 - 13.07.1986



Tiedote:
Daniel Buren, Ranska
Lauri Laine, Suomi
Maurizio Nannucci, Italia
Richard Nonas, USA
Mari Rantanen, Suomi
Johan Scott, Suomi
Timo Valjakka, Suomi
Claude Viallat, Ranska

Porin taidemuseon Varrella virran- nyttelyist nytt muodostuvan vuosittain toistuva tapahtuma. Nyttelyt saivat alkunsa vuonna 1983, tilanteessa jossa keskeisin osa museon peruskokoelmaa, Maire Gullichsenin taidestin kokoelmaa, oli esill Kpenhaminassa Statens Museum for Kunstissa. Samaan aikaan ajoittuneen kansainvlisen kriitikkoseminaarin vieraillessa Porissa haluttiin esitell sellainen uuden suomalaisen taiteen nyttely, joka hyvin olisi voinut edustaa museon kokoelmaa, sen ajankohtaista tydennyst.

Seuraavana vuonna jrjestetty nuoren suomalaisen valokuvan nyttely tutki mys uutta ja ajankohtaista ja ristittiin Varrella virran 2:ksi. Kansainvlisen taidevalokuvan nyttely vuonna 1985 jatkoi jo tietoisesti ajatusta snnllisesti tapahtuvasta tapahtumasta. Varrella virran- nyttelyjen ajoitus kevn ja kesn taitteeseen tukee niiden ajatusta: jiden lhdetty virta on vuolain, uusia kysymyksi on helpompi esitt. Kenties kevll voi hieman leikkikin.

Varrella virran 4 sislt ajatuksen sukulaisuudesta. Contacts / Contrasts- nyttelyll ei ole yhtenist tyylillist teemaa. Sen sisltn on ajatus siit, miten eri puolilla maailmaa, eri tavalla tyskentelevt ja eri materiaaleja kyttvt taiteilijat voivat teoksillaan muodostaa kokonaisuuden, jossa yhteys lytyy ennen kaikkea ajattelun tasolla. Kukin kysyy samoja kysymyksi, mutta vastaa niihin omalla persoonallisella tavallaan.

Nyttely pyrkii rikkaaseen dialogiin, jossa nkyvt niin yhtlisyydet kuin erotkin. Se etenee maalauksesta installaatioon, veistokseen ja valokuvaan. Se sislt dekoratiivisuuden ja rakenteellisuuden, vrikyllisyyden, ja askeettisuuden. Se rinnastaa toisiinsa sarjallisuuden ja ylltyksellisyyden ja sislt niin puhtaan visuaalisuuden kuin ksitteellisyydenkin. Se pureutuu taiteen tekemisen peruskysymyksiin. Samalla Varrella virran 4 avaa vuoropuhelun tmn pivn kansainvlisen taiteen ja uuden suomalaisen taiteen vlill.

Nyttely sivuava seminaari TAIDE JA KAUPUNKI on toteutettu yhteistyss Suomen Kaupunkiliiton ja Porin taidemuseon kesken osana kaupunkiliiton laajempaa kuvataidealan seminaaria Porissa 28.-30.5.1986.

CONTACTS / CONTRASTS nyttelyn luonteen vuoksi siit kertova julkaisu toteutetaan nyttelyn aikana.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-15-4 Varrella Virran 4 By the River
Porin taidemuseo 29.5.-13.7.1986
Luettelon toimitus: Hilkka Kuusijrvi, Marketta Seppl, Timo Valjakka
Knnkset: Harald Arnkil, Ritva Pivmaa
Lay-out: Hilkka Kuusijrvi
Kuvat: Terhi Hgbacka, Esko Nummelin, Tiina Nyrhinen, Jalo Porkkala
Satakunnan Kirjateollisuus Oy, Pori 1986
Porin taidemuseon julkaisuja 10


JAVIER JA VALENTIN VALLHONRAT - ESPANJALAISTA TAIDEVALOKUVAUSTA
12.06.1986 - 13.07.1986
JAVIER VALLHONRAT, VALENTIN VALLHONRAT


Tiedote:
Espanjalaisesta valokuvataiteesta on vaikeata antaa yleiskuvaa, sill silt puuttuvat kiinnekohdat, perinne ja huomattavat historialliset persoonallisuudet. Siin pitkss muutosten sarjassa, josta kuvataiteiden historiikki muodostuu, on lukuisten espanjalaisten puumerkki. Velazquezin, Goyan, Picasson, Mirn ja Chillidan joukossa ei kuitenkaan ole yhtn valokuvaajaa, jotka olisivat samaa suuruusluokkaa ilmaisuvlineens ominaisleiman silytten.

Tll hetkell valokuvataide kuitenkin el toiveita herttvss vaiheessa. Muutamia trkeit taiteilijanimi on ilmaantunut, mutta ennen kaikkea koko ajan lisntyy niiden henkiliden joukko, jotka ovat valokuvauksessa lytneet ilmaisuvlineens. Javier ja Valentin Vallhonrat kuuluvat uuteen sukupolveen, joilta puuttuvat sellaiset yhteydet tai piirteet joiden mukaan heidt voitaisiin yhdist espanjalaiseksi koulukunnaksi, mutta jotka ovat lytneet oman ilmaisutapansa, jolla he liittvt yhden tekijn lis eurooppalaisen valokuvataiteen kuva-arvoitukseen.

Javier Vallhonratin valokuvaajan ura alkoi ja jatkuu edelleen muodin maailmassa. Kuitenkin samanaikaisesti kaupallisen tyns kanssa tm valokuvaaja kehittelee hitaasti mutta jatkuvasti mielenkiintoista ja johdonmukaista omakohtaista tutkimustaan, joka on konkretisoitunut kolmeen sarjaan, jolle tm nyttely on suoraa jatkoa. Kuvista huokuu arvoituksellisuus ja runous, jotka liittyvt suoraan taiteilijan omiin sisisiin elmnkokemuksiin. Nm kokemukset vlittyvt ja niihin voi osallistua, sill niiden syntylhde on aivojen kaikkein primitiivisimmll alueella, miss kaikki meidn pelkomme ovat samoja.

Pstkseen tlle ktketylle alueelle Javier Vallhorat on valinnut tematiikakseen elin- ja kasvimaailman, kokonaisuuden jonka olennainen yhteinen tekij on elmn ja kuoleman virittm vastakkainen jnnite, joka ilmenee molemmilla alueilla. Vain sivistys vet rajoja elin- ja kasvimaailman vlille ja vain kulttuuriset ennakkoluulot erottavat ihmisen elimest. Vallhonratin valokuvat vievt meidt myyttiselle rialueelle miss vallitsee vain yhtenisyyden kriteeri. Sielt nousevat unet ja arvoituksellisuus, jotka Vallhonrat konkretisoi kuviksi joissa on voimakas rituaalinen lataus, sill ne ovat kyneet samoilla lhteill kuin uskonto luodakseen maallisen mutta samalla mystisen kuvamaailman.

Valentin Vallhonrat puolestaan aloitti valokuvaamisen toimittuaan sit ennen muissa ammateissa kuten lehtimiehen ja elokuvien ksikirjoittajana. Hnet viekoitteli valokuvauksen pariin sen vlittmyys ja toteutuksen fyysinen helppous. Vain harvaa ilmaisuvlinett kytten on mahdollista tehd saman pivn aikana useita tit ja nhd ne sitten valmiina vain muutamaa tuntia myhemmin. Valentin on valinnut luovan valokuvaamisen alueen, miss on vain henkilist riippuvia rajoittavia tekijit ja on siin keskittnyt tuotantonsa erseen ikuiseen aiheeseen, nimittin muotokuvaan.

Valentin Vallhonratin muotokuvat ovat uudenlaisia ja levottomuutta herttvi. Hn on osannut irrottaa valokuvauksensa tavanomaisista lhestymistavoista, joiden toisessa ress on tilaustiden imartelevat tendenssit ja toisessa ress dokumenttikuvien pyrkimys objektiivisuuteen. Kun nm rajoitukset ylitetn kasvoista tulee asetelma tai pikemminkin maisema, sill Valentinin kuvien kauneus ei ole elotonta vaan elinvoimaista.

( Julkaisusta Javier Vallhonrat Valentin Vallhonrat J. Alberto Mariasin kirjoittamasta artikkelista referaatti, julkaissut Porin taidemuseo)

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-14-6 Javier Vallhonrat Valentin Vallhonrat
Porin taidemuseo 14.6.-13.7.1986
Toimitus ja taitto: Porin taidemuseo
12 mustavalkoista kuvaa
Satakunnan Kirjateollisuus Oy, Pori 1986
Porin taidemuseon julkaisuja 9


PERUSKOKOELMIA
14.07.1986 - 31.07.1986


Jrjestnyt Porin taidemuseo


CARL KYLBERG
01.08.1986 - 31.08.1986
CARL KYLBERG

Tiedote:
Nykytaide ry. ja Suomen Taideakatemia ovat professori Maire Gullichsenin aloitteesta jrjestneet tunnetun ruotsalaisen taiteilijan Carl Kylbergin (1878-1952) nyttelyn Suomeen Ateneumin taidemuseoon ja Porin taidemuseoon. Kokonaisuus ksitt Carl Kylbergin maalauksia, piirustuksia ja akvarelleja, yhteens noin130 teosta, jotka on pasiassa saatu lainaksi Anders Wallin yksityiskokoelmasta Ruotsista. Kokoelmaa on tydennetty triptyykill Satu rakkaudesta (1945-46) Moderna Museetin kokoelmasta sek kolmella Ateneumin taidemuseon kokoelmaan kuuluvalla maalauksella.

Aiemmin osia tst merkittvst kokoelmasta on ollut esill Thielska Gallerietissa 1982-83, Nasjonalgallerietissa Oslossa 1984-85 ja Centre Culturel Sedoisssa Pariisissa 1985.

Ensimmisen kerran Carl Kylbergin maalauksia oli Suomessa esill Galleri Stenmans Dotterissa 1939. Tuolloin monet suomalaiskriitikot suhtautuivat taiteilijaan epillen, mutta runoilija ja maalari Rabbe Enckell vertasi Kylbergia mm. Picassoon, Braqueen ja Legeriin. Kylbergin maalaukset asettavat meidt saman kauneuden vaatimuksen eteen. Hnen vrins soivat samalla syvll resonanssilla kuin Fra Angelicolla tai Masacciolla. Kylbergin taiteen edess tuntee, miten usein niin keinotekoinen kirjallisen ja maalauksellisen raja hipyy olemattomiin. Kylberg jos joku on maalauksellinen, mutta kokonaan sisisell tasolla.

Sittemmin hnen yksityisnyttelyns jrjestettiin Galerie Artekissa Helsingiss 1945.

Nyt esill olevassa nyttelyss ovat mukana taiteilijan keskeisist teoksista mm. Pyh maalari vuodelta 1928, Meri-ilmaa vuodelta 1933 ja Sarastus tiell vuodelta 1938. Lhes sadan akvarellin ja piirustuksen joukossa ovat mm. alkuperisakvarellit satukirjoihin Kalle, Ulla ja Keikari ja omaelmnkerralliseen satuun Leo Leijona, jotka kumpikin ovat vuodelta 1924.


PERUSKOKOELMIA
05.09.1986 - 23.09.1986


Jrjestnyt Porin taidemuseo


MAALAUKSIA
27.09.1986 - 19.10.1986
JANIS ROZENTĀLS


Tiedote:
Latvialaisen Janis Rozentālsin (1866-1916) nyttelyss on esill hnen maalauksiaan vuosilta 1895-1916. Taiteilijan tuotantoa voi luonnehtia yhdeksi merkittvimmist latvialaisessa kuvataiteessa viime vuosisadan lopussa ja tmn vuosisadan alussa. Hnen taiteensa on hyvin monimuotoista. ljy-, tempera- ja akvarellimaalausten lisksi Rozentāls teki pastellitit ja grafiikkaa, kuvitti kirjoja ja suunnitteli kirjojen kansilehti ja vinjettej. Hn oli jo aikanaan yksi arvostetuimmista ja suosituimmista taiteilijoista Latviassa.

Kuten enemmist latvialaistaiteilijoista mys Rozentāls opiskeli Pietarin taideakatemiassa (1888-1894), miss hn venlisen realismin hengess hankki ammatilliset perustaitonsa. Ryhm Pietarissa opiskelleita latvialaisnuoria perusti keskuudessaan Rubis (Uurastaja)- nimisen ryhmn, jonka tavoitteeksi asetettiin Latvian kansallisen kulttuurin kehittminen lhtkohtana kansan oma perinne ja kansalliset piirteet. Taiteessa tuli kuvata kotiseudun luontoa, kansan elm ja aikakauden tapahtumia. Ohjelman mukaisesti mys Rozentāls kuvasi maaseudun arkipiv, uskonnollisia ja mytologisia aiheita ja teki muotokuvia niin talonpojista kuin kaupunkilaisista tai kulttuurielmn merkkihenkilist. Vuonna 1897 vieraillessaan Suomessa hn tutustui mm. Albert Edelfeltin, Akseli Gallen-Kallelan ja Eero Jrnefeltin tuotantoon, ja juuri Gallen-Kallelan Kalevala-aiheiden katsotaan innoittaneen latvialaisen taruston ja mytologisten aiheiden ksittelyyn.

Paitsi taiteilijana Janis Rozentāls oli hyvin nkyv henkil koko kulttuurielmn piiriss, ja hnen ateljeestaan muodostui suosittu kirjallisuus-, musiikki- ja taiteilijapiirien kohtauspaikka, jossa tapasivat sek latvialaiset ett suomalaiset kulttuuripersoonat. Vuonna 1906 hn perusti Riikaan yksityisen studion, jossa monet nyky-Latvian trkeimmt taiteilijat opiskelivat hnen johdollaan. Kaiken muun toimintansa ohella Rozentāls toimi mys taidekriitikkona.

Janis Rozentālsin laajasta tuotannosta on huomattava osa sijoitettuna Latvian Valtion Taidemuseoon, mist nmkin tyt ovat lainassa. Lisksi nyttelyyn on saatu lainaksi muutamia Suomessa olevia teoksia.


PORIN TAIDEKOULUN 20-VUOTISJUHLANYTTELY
27.09.1986 - 19.10.1986



Tiedote:
Porin taidekoulun 20-vuotisjuhlanyttely on Porin taidemuseon suuressa nyttelyhallissa. Mukana on teoksia jokaiselta koulussa tll hetkell ensimmist vuosikurssia ylempn opiskelevalta. Lisksi nyttelyss on kutsuttuina mukana Leena Harhaluoma, Jorma Lahti, Jouni Lehtinen, Henry Merimaa, Markku Mkel, Lea Mkil, Soili Pitkl, Armas Rintala ja Sinikka Santikko.

Porin taidekoulun kaksikymmenvuotisen historian ensimminen vuosikymmen ei ny tss nyttelyss. Historiallisen otteen sijaan on valittu tmn pivn tekemist luotaava esittely. Mys jo koulusta valmistuneilta on esill uusinta tuotantoa.

Vuonna 1966 kannatusyhdistyksen alaisena aloittanut Porin Piirustuskoulu siirtyi Porin kaupungin omistukseen ja muutti nimens taidekouluksi. Se on kulttuurilautakunnan kuvataidejaoston alainen ja toimii iltakouluna. Koulussa on kolme vuosikurssia ja vapaaehtoinen neljs vuosikurssi.


MUOTOKUVIA
25.10.1986 - 23.11.1986
ARNOLD NEWMAN


Tiedote:
Arnold Newman (s.1918 New Yorkissa) on eittmtt tmn hetken trkein muotokuvaaja valokuvauksen alalla. Hn on kuvannut Yhdysvaltain presidenttej Trumanista lhtien, mutta yht lailla hn on saavuttanut kuuluisuutta tunnettujen taiteilijoiden, nyttelijiden , politiikkojen, diplomaattien jne. muotokuvilla. Newmanin kuvissa on mukana kuvattavan todellinen maailma: hnen ehdoton lhtkohtansa on ilment mallin taustaa ja elmntapaa mahdollisimman aidosti, ohi nennisen symboliikan. Vaatimattomuudellaan, ymmrtmyksell ja empatialla toteutetuissa tiss yhdistyvt nkisyys ja mielikuva.

Muotokuvaajan trkeimmt ominaisuudet ovat hnen intuitiivisuutensa, kykyns arvioida ihmist, hnen kykyns tulla toimeen mit erilaisimpien ihmisten kanssa raitiovaunun kuljettajasta suurvallan pministeriin saakka, hnen kykyns tuntea sympatiaa, kyky ymmrt ihmist, jota hn kuvaa, kyky osoittaa hienotunteisuutta sit ongelmaa kohtaan, joka kuvattavalla ehk on joutuessaan kameran eteen, sanoo Arnold Newman itse.

Newmanin tyt perustuvat niin tekniseen ammattitaitoon kuin intuitiiviseen herkkyyteenkin. Ammattikuvaajana hn on hyvksynyt muotokuvan perusvaatimuksen: Muotokuva on ernlainen elmnkerta. Sen tarkoitus on sek tiedottaa nyt ett tallentaa tulevaisuutta varten. Kuvan tulee tallentaa niin tosiasioita kuin ideoituja mielikuviakin.

Abstraktin keskittyminen yhdistettyn kiinnostukseen tallentaa ihminen hnen luonnollisessa ympristssn on se perusta mille olen rakentanut lhestymiseni muotokuvaukseen. Muotokuvassa tytyy persoonallisuuden tulla esille niin tydellisen kuin mahdollista. Kuvassa tulee mys nytt kuvattavan suhde hnen omaan maailmaansa joko faktoilla tai graafisella symboliikalla.

Olen vakuuttunut, ett kaikki valokuvaukselliset yritykset esitt ihminen kokonaisuutena on hlynply. Voimme ainoastaan parhaimmillaan nytt sen, mink ulommainen ihminen paljastaa. Ihmisen sisin harvoin paljastuu ei vlttmtt edes ihmiselle itselleen, sanoo Arnold Newman.

Nyttelyss on esill 25 Arnold Newmanin jo klassista tulkintaa vuosilta 1941-1986. Mukana on maailman kuuluja henkilit ja taiteilijoita Pablo Picassosta, Joan Mirosta, Max Ernstist ja Jean Dubuffetista aina Igor Stravinskyyn, Kurosawaan, Marilyn Monroeen tai Etiopian keisariin Hailese Lassieen saakka.


Arnold Newmanin nyttely Suomessa jrjestetn Porin taidemuseon lisksi Suomen valokuvataiteen museossa 5.12.-11.1.1987. Nyttelyn suojelijana toimii Yhdysvaltain Suomen suurlhettils Rockwell Anthony Schnabel.


PORI 1986 VALOKUVIA JA MAALAUKSIA
29.11.1986 - 04.01.1987
TIMO VALJAKKA


Tiedote:
Taiteilija ja kriitikko Timo Valjakka on tyskennellyt kuukauden taidemuseon ateljeessa. Valokuvista ja maalauksista koostuva Pori 1986 on tmn typeriodin hedelm, joka on nhtviss taidemuseon pieness nyttelysalissa. Esill on kaksi sarjaa maalauksia ja yksi sarja vrivalokuvia, jotka muodostavat harkitun ja pelkistetyn kokonaisuuden.

Timo Valjakka ei ole arkkitehtuurin eik miljn kuvaaja. Rakennus on hnelle aihe, josta saa ylltyksellisi nkkulmia teoksen raaka-aineeksi. Hn on kuvannut kesll ja syksyll muun muassa taidemuseon ikkunasta nkyv jokimaisemaa ja Porin ammattikoulua.


RICHARD LONG
04.12.1986 - 25.01.1987
RICHARD LONG

Tiedote:
Englantilainen kuvanveistj Richard Long ( s.1945) kuuluu maataiteen keskeisiin edustajiin. Vuonna 1967 Long toteutti ensimmisen suoran kvelyns ( A Line Made by Walking, ks. liite), jonka jlkeen hn on systemaattisesti tyskennellyt luonnossa ja luonnon tarjoamin materiaalein ja mahdollisuuksin.

Long on moderni, abstrakti taiteilija. Hn kytt teoksissaan puhtaita geometrisia perusmuotoja, viivaa ja ympyr, kuten Porin taidemuseoon toteuttamassaan WHITE FOOT CIRCLES- teoksessa. Hnen taiteensa on yksinkertaista ja kytnnllist, eik siin ole mitn salattua. Kaikki on nkyviss. Longin taiteen keskeinen ksite on kvely. Hn matkustaa ympri maailmaa, usein harvaanasutuilla seuduilla. Niden aikana syntyvt erilaiset luontoon toteutetut teokset: kvelyt, veistokset, valokuvat ja tekstiteokset. Kaikki nm ovat tasa-arvoisia taiteellisia ilmaisumuotoja, jotka viittaavat hnen taiteensa ytimeen, niiden vlittmn kokemukseen, jonka ne saattavat laajemman yleisn ulottuville.

Mys Longin galleriatiloihin ja museoihin toteuttamissa teoksissa, veistoksissa, savi- ja mutatiss on pohjimmiltaan kyse samoista asioista. Kvely on yksinkertainen elmn vertauskuva: kuva yksinisest hahmosta kulkemassa tietn ja jttmss jlkin. Veistos on pyshdyspaikka matkan varrella, tnn Long on Porissa, sken pttyi hnen nyttelyns Guggenheim- museossa New Yorkissa, ensi viikolla hn rakentaa nyttely Torinossa. Elm on vaellus asiasta toiseen, paikasta toiseen,


 

 

 

Kokoelmat & Arkisto

Taidekokoelmat

Arkistot

Kokoelmapoliittinen ohjelma

Tutkimus - Artikkelit - TUTKA-sarja

Performanssiarkisto D-ark



Vuosikertomukset

Verkkojulkaisut



Näyttelyarkisto

Kausiohjelmat (Haitarit)

Luentosarjat

YouTube-videokanava

 

 

 

 
   Google Maps    Saavutettavuus-sivulle    Facebook    Instagram    Youtube

 

 

 

 

 

Yhteystiedot


PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, 28100 PORI, FINLAND
p. +358 44 701 1080
taidemuseo@pori.fi

Porin taidemuseo toimii Sivistystoimialan Kulttuuriyksikön alaisuudessa osana Porin kaupunkia. Porin kaupungin rekisteriselosteet-sivustolla on lomake, jolla voi tehdä tietopyynnön rekisteriin tallennetuista tiedoista.

Turvallisuusohjeet koronaviruksen aikana
Saavutettavuusseloste

 

 

©  Pori Art Museum | Porin taidemuseo