PORIN TAIDEMUSEO

Eteläranta, FI-28100 PORI, FINLAND
Avoinna ti-su 11-18, ke 11-20. Pääsymaksut 8 / 3 / 4 EUR. Vapaa sisäänpääsy keskiviikkoisin klo 18-20.
Kahden päivän yhteislippu Porin taidemuseoon ja Satakunnan Museon toimipisteisiin 17 / 5 / 8,50 EUR.
Porin taidemuseossa käyvät Edenred-virikeseteli, Edenred-kortit, MyEdenred-sovellus, Smartum liikunta- ja kulttuuriseteli, Smartum Pay-mobiilimaksu ja Museokortti.
Porin taidemuseo ja Poriginal galleria ovat suljettuina Porin kaupungin koronarajoitusten mukaisesti. Rajoitukset ovat tällä hetkellä voimassa toistaiseksi.

Näyttelyarkisto


 

Näyttelyt vuonna 1984

 


HOMMAGE A UNTO PUSA
08.01.1984 - 26.02.1984
UNTO PUSA


Tiedote:
Porin taidemuseo aloitti professori Unto Pusan ( 1913-1973) tuotantoa valottavan nyttelyn suunnittelun inventoimalla taiteilijan tuotannon mahdollisimman kattavasti. Tyn tuloksena on koottu tiedot 335 teoksesta, mink pohjalta on koottu nyttely Hommage UNTO PUSA. Alun perin oli tarkoituksena toteuttaa nyttely retrospektiivisena, koska esim. Pusa ystvineen- nyttelyss Helsingin taidehallissa vuonna 1973 oli taiteilijan varhaisia tit varsin vhn mukana. Mutta sek Porin taidemuseon ett Helsingin taidehallin tilat on rajoitetut. Unto Pusan 1950-luvun vaihteessa alkaneen kypsn kauden tuotanto ksitt niin paljon trkeit ja usein mys hyvin suurikokoisia maalauksia, ett nuoruuden tyt ptettiin esitell vain nyttely varten teetetyss multivisio-ohjelmassa. Nin voitiin keskitty Pusan tuotteliaisiin Suomen taiteelle hedelmllisiin ja merkittviin vuosiin. Nimi Hommage Unto Pusa ei ole liioiteltua hnen elmntytn ajateltaessa. Unto Pusa oli itse aina valmis kiittmn arvostamiaan taiteilijoita. Nyt on aika osoittaa kunnioitusta hnelle.

Nyttelyyn liittyvss esitteess julkaistaan mm. FM Kerttuli Wessmanin laaja artikkeli Unto Pusan tuotannosta, taidemaalari Erkki Hienosen artikkeli oppilaan ja tytoverin nkkulmasta sek kaikki nyttelyn valmistelun yhteydess inventoidut Pusan teokset.

Nyttelytoimikuntaan ovat kuuluneet rouva Maijaliisa Pusa, Porin taidemuseon ja Suomen Taideyhdistyksen edustajat sek asiantuntija FM Kerttuli Wessman, joka parhaillaan valmistelee lisensiaattitytn Unto Pusan tuotannosta.

Porin taidemuseo 8.1.- 26.2.1984
Helsingin taidehalli 10.3.-1.4.1984
Etel-Karjalan taidemuseo 6.4.-23.4.1984
Kuopion taidemuseo 19.5.-10.6.1984
Jrjestjin Porin taidemuseo ja Suomen Taideyhdistys

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-02-2 Hommage Unto Pusa
Porin taidemuseo 8.1.-26.2.1984

Toimitus: Hilkka Kuusijrvi, Kerttuli Wessman
Knnkset: Teresia Ijs, Hans Wessman
Valokuvat: Douglas Sivn
Lay-out: Vesa Antikainen
87 vr. ja 8 mustavalkoista kuvaa
Kansikuva: Aitta I, 1957, ljy 130x97
Satakunnan Kirjateollisuus Oy, Pori 1984


EKSPRESSIONISTEJA 1940-LUVULTA
13.01.1984 - 05.02.1984


Tiedote:
Porin taidemuseossa avattiin 13. pivn tammikuuta suomalaista ekspressionismia 1940-luvulla esittelev nyttely. Se kuuluu Suomen Taideakatemian kiertonyttelyiden sarjaan. Siin on mukana 16 taiteilijaa, maalareista mm. Helge Dahlman, Sven Grnvall, Aimo Kanerva, Unto Koistinen, ke Mattas ja Yrj Saarinen sek kuvanveistjist Oskari Jauhiainen, Sakari Tohka ja Aimo Tukiainen.

1940-luvun taide muodostaa mielenkiintoisen jakson Suomen taide-elmss. Huolimatta sota-ajan henkisest vsymyksest ja materiaalisesta niukkuudesta, esiintyi tuona aikana voimallista uudistusmielt. Voitiin erottaa kaksi linjaa, toinen oli klassismi, jossa Unto Pusa alkoi yh nkyvmmin erottua joukosta, ja jossa ranskalaisvaikutteista vritaidetta edusti mm. Sam Vanni. Ja toinen oli tunne-elmyksen ensisijaista merkityst painottava ekspressionismi.

1940-luvun ekspressionismi sislt niin koloristisesti rikasta maalauksellisuutta esimerkiksi Yrj Saarisen tapaan, kuin mys rakenteellisempaa tyskentely, mm. Erik Enrothin kohdalla. Ajan veistotaiteessa ekspressionismi ei saanut huomattavaa jalansijaa. Muutoinkin veistjien tuotanto ji suhteellisen vhlukuiseksi. Vlittmin on aikakauden ankaraa todellisuutta veistoksissaan kuvannut Aimo Tukiainen, jolta nyttelyss on mukana kolme teosta.

Yliptn 40-luvun uutta luoville suuntauksille oli ominaista eurooppalaisen modernismin vaikutteiden etsiminen pitkn eristytymisen jlkeen.

Kuten Soili Sinisalo esipuheessaan toteaa, nyttely ei pyri antamaan tydellist kuvaa vuosikymmenen ekspressionismista, vaan siin on lhinn pyritty valottamaan suuntaukselle ominaisia piirteit taiteessamme.


TEKKOSLOVAKIAN NYKYGRAFIIKKAA PIENOISVEISTOKSIA JA MITALEITA
10.02.1984 - 04.03.1984


Tiedote:
Aikamme tekkoslovakialainen kuvataide el trke kehitysvaihetta. Sen vallitsevana luomismenetelmn on sosialistinen realismi. Taiteilijoita ei pakoteta siihen, vaan se on avoin kaikille lahjakkuuksille, jotka pyrkivt vallankumouksellisesti kehittyvn todellisuuden totuudelliseen ja sen ominaispiirteit kunnioittavaan ilmentmiseen. Jos tt luomismenetelm ovat aikaisemmin vaivanneet sek dogmaattiset ett formalistiset kieroutumat, on sille nykyn luonteenomaista se, ett siin yhdistyvt taideteosten sisllllinen kantavuus ja edistyksellinen yhteiskunnallinen osallistuminen suureksi aiheiden, motiivien, muotojen ja tyylien rikkaudeksi. Sosialistisessa realismissa tm rikkaus alkaa yh selvemmin olla yht trke tekij kuin totuudellisuus olemassa olevan todellisuuden taiteellisessa ilmentmisess.

Tekkoslovakian sosialistis-realistisessa nykytaiteessa ei ilmene sukupolvien vlisi ristiriitoja ja taisteluita. Eri suku- ja ikpolvia edustavat kuvataiteilijat tuovat omintakeisen lisns maansa sosialistiseen kulttuuriin.

Nyttelyss mukana ovat seuraavat taiteilijat: Albn Brunovsk, Ladislav Čepelk, Josef Čern, Orest Dubay, Vladimr Gazovič, Jan Holoubek, Karel Hruka, Jaroslav Chudomel, Duan Kllay, Ladislav Kuklk, Jan Otava, Jarmila Pavlčkov, Frantiek Peterka, Josef Saska, Ivan Schurmann, Matĕj Svoboda, Emilie Tomanov, Tibor Brtfay, Jan Hna, Jan Hendrych, Zdenĕk Kolřsk, Ludwik Korko, Ladislav Kozk, Jiř Krytůfek, Jn Kulich, Karol Lacko, Josef Malejovsk, Miroslav Pangrc, Klra Patakiov, tefan Prokop, Lubo Růička, Jan Simota, Ladislav Snopek, Jan Vclav Straka, Rudolf Svoboda, Mickal Vitanovsk ja Jiř Vlach.

(Nyttely luettelosta Tekkoslovakian nykygrafiikkaa, pienoisveistoksia ja mitaleita Duan Konecnn kirjoittamasta Johdannosta referaatti, julkaissut Suomen Taiteilijaseura)


MUISTONYTTELY PORIN TAIDEMUSEOSSA
09.03.1984 - 08.04.1984
OLAVI JALKANEN


Tiedote:
Taiteilijana Olavi Jalkanen on satakuntalaisille leimaantunut lhes pelkstn muotokuvamaalariksi. Pitkaikaisesta opettajan tystn lukuisissa porilaisissa oppilaitoksissa on hn meille mys tunnettu ja tunnustettu. Tiedmme hnen olleen taitavan graafikon, jonka Porinpiv -julisteet tekivt hnet tutuksi, niillekin, jotka eivt kuvataiteita harrasta.

Tmn nyttelyn tarkoituksena on nyt paitsi kunnioittaa hnen mittavaa typanostaan porilaisen kuvataide- ja kulttuurielmn hyvksi, antaa mys monipuolisemman, oikean, kuvan hnen taiteilijalaadustaan, ja tt silmll piten tm nyttely onkin nin rakennettu. Vhemmlle ovat jneet muotokuvat. Paino on asetettu vapaamuotoisille tille, joiden kautta hnen nkemyksens ja ajatuksensa taiteesta vlittyisivt katsojalle paremmin ja hnen tuotantonsa tulisi porilaisille tulisi koko laajuudessaan.

Syntyjn Olavi Jalkanen oli savolainen, niin porilaisena kuin olemme hnt pitneetkin ja ansaitusti palkinneet hnet Pro-Pori-mitalilla. Ja hnen jyhke lhes kiveenveistetty olemuksensakin mieltyi meille paremmin satakuntalaiseen merelliseen maisemaan kuin Keski-Suomen jrvi-idylliin.
Savolaisia pidetn Suomen ranskalaisina ja savolaisten tt puolta Olavi Jalkasessa oli suurin mrin. Elmn taitoa hn arvosti ja asetti sen hyvn taiteen rinnalle. Hnen jyhss olemuksessaan oli mys aimo annos temperamenttia, herkkyytt ja pitklle kehittynytt tyylitajua, ja nm ominaisuudet heijastuivatkin koko hnen laajassa tuotannossaan.

Jyhyys ja lujuus ilmeni hnen tavassaan sommitella ja rakentaa teoksen. Tm muodon lujuus tulee esille selvimmin pitklle geometristen muotojen varaan rakennetuissa tiss, joissa vrimassatkin ovat vahvasti osana teosten rakennetta. Herkemp usein lhes lyyrist puolta Olavi Jalkasen tuotannossa edustavat lukuisat akvarellit. Niss teoksissa tulee esille hnen varmuutensa tavoittaa nopeasti muutamalla siveltimen vedolla kuvattava muoto ja hahmo. Muodon nopea oivaltaminen ja kyky sen hahmottamiseen on lahja joka taiteilijoistakin on vain harvalle suotu. Tm oli perusta jolle hnen tuotteliaisuutensa muotokuvantekijn rakentui.

Vaikka hn nennisen vaivattomasti tavoittikin kuvattansa oli tyskentely mallin kanssa pitkllinen prosessi sill hnelle ei riittnyt pelkk nkisyys vaan tyn tuli ilment kuvattavan koko persoonan. Huoli teoksen tmn puolen onnistumisesta oli pllimmisen koko maalaustapahtuman ajan, se oli henkisesti raskasta ja kuluttavaa ja se ei voinut olla jttmtt jlkin mys hnen terveyteens. Vaikka hn ihmiseniss mitattuna kuolikin liian varhain on hnen tyns mr tyteen eletyn elmn mittainen. Olkoon tm nyttely pienimuotoisuudessaankin kunnian osoitus hnelle ja hnen tylleen taiteen ja porilaisen kulttuurin hyvksi.

(Nyttelyjulkaisusta Olavi Jalkanen Erkki Linnalan kirjoitus)

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-03-0 Olavi Jalkanen
Porin taidemuseo 9.3.-8.4.1984, muistonyttely
Lay-out ja kuvat: Vesa Antikainen
Satakunnan Kirjateollisuus Oy, Pori 1984


TAIDE APARTHEIDIA VASTAAN
10.04.1984 - 13.05.1984


Tiedote:
YK:n apartheidin vastaisen erityiskomitean yhteyteen on perustettu erityisjaosto Maailman taiteilijat apartheidia vastaan, joka toimii UNESCO:ssa Pariisissa. Jrjest on koonnut laajan kansainvlisen nyttelyn kutsumalla tmn pivn eturivin taiteilijoita kaikkialta maailmasta. Tavoitteena on merkittvn taidekokoelman avulla kiinnitt ihmisten huomio rotuerotteluun, apartheidiin.

Nyttelykomitean puheenjohtajana on espanjalainen taiteilija Antonio Saura ja sihteerin ranskalainen Ernest Pignon-Ernest. Perustajajsenin ovat mm. Pierre Alechinsky, Arman , Christo, Robert Rauschenberg, James Rosenquist, Max Bill, Erro, Renato Guttuso, Wifredo Lam, Roberto Matta, Antoni Tapies, Vladimir Velickovic.

Nyttelyss on mukana 85 taiteilijaa 40 eri maasta, - kaikki kansainvlisesti maineikkaita taiteilijoita, jotka ovat julkisesti halunneet asettua puolustamaan humanismia ja inhimillisyytt. Nyttelyn teokset, yhteens 150, muodostavat pysyvn kokoelman. Perimmisen tavoitteena on, ett kierrettyn eri puolilla maailmaa, kokoelma muodostaa perustan Etel-Afrikkaan perustettavalle apartheidin vastaiselle museolle sitten kun rotusorto maassa on lopetettu.

Erillisen osana nyttelyyn liittyy 15 taiteilijan julistenyttely, joka on koottu ennen varsinaista taidenyttely. Julisteiden originaalit ovat mukana nyt nhtvss nyttelyss. Nyttelyyn liittyy mys julkaisu, jossa 11 tunnettua kirjailijaa ja tiedemiest ovat julkaisseet kannanottonsa nyttelyn teemaan. Julkaisuun on mys koottu dokumentteja YK:n julistuksista ja Etel-Afrikan apartheid- politiikasta.

Nyttely on aloittanut kierroksensa Pariisista, miss se oli esill viime vuoden lopulla Fondation Nationale des Arts Graphiques et Plastiquesssa. Heti alkuvaiheessa nyttely on saatu Pohjoismaihin: kuluvan vuoden alussa se oli esill Lundin taidehallissa Ruotsissa. Suomessa nyttely on esill Porin taidemuseossa 10.4.-13.5., Tampereen Nykytaiteen museossa 17.5.-2.9. ja Lahden taidemuseossa 6.-30.9. Suomen kierroksen jlkeen nyttely siirtyy Kpenhaminaan ja vuonna 1985 useisiin Euroopan maihin, Yhdysvaltoihin, Latinalaiseen Amerikkaan ja Hong Kongiin.


PORIN TAIDEKOULUN KEVTNYTTELY
16.05.1984 - 10.06.1984


Nyttelyss oli tit seuraavilta opiskelijoilta:
Outi Ehtamo, Tuija Halonen, Leena Harhaluoma, Jari Heino, Terhi Hgbacka, Urpo Koivunen, Vesa Lahtinen, Tiina Lattu, Arja Lehtinen, Liisa Lindqvist, Lea Mkil, Sirkku Nordling, Tuija Paasirinne, Soili Pitkl, Teija Pyyknen, Ari Salminen, Matti Salmiola, Veijo Setl, Arja Simola, Jari Sundgren, Terttu Suominen ja Heidi Teinonen.



VARRELLA VIRRAN, VALOKUVA TNN
17.05.1984 - 10.06.1984



Tiedote:
Mutta yleis pit mys rsytt, se pit haastaa etsimn enemmn kuin ennen. lkn se luulko ymmrtvns kuvia noin vain. Valokuvaus on rettmn pieniliikkeist ilmaisua. Sit mitataan kirjavaaalla. Juuri nyt vaaalla voi olla valokuvauksen galln tai edelfelt. Tai erityisesti schjerfbeck.
Ismo Kajander

Porin taidemuseo jrjesti vuosi sitten nyttelyn VARRELLA VIRRAN Uutta suomalaista taidetta. Varrella virran- nyttelyt jatkuvat: nyt on vuorossa uusi valokuva osana tmn pivn kuvataidetta.

Ajatuksena on ollut antaa yleislle kuva siit 1980-luvun alun kehityksest, mik suomalaisessa valokuvassa on tapahtunut. Valokuva on lytnyt uuden vapautuneen ja monimuotoisen ilmeens, ajattelu on uudistunut ja uudistumassa laajalla rintamalla. Tmn pivn valokuva kasvaa usein yksilllisest, henkilkohtaisesta ksin, Vrivalokuvaus on voimistunut ja mukaan ovat tulleet erilaiset multivisiokokeilut. Lehtikuvakin on uudistumassa.

Museo on kutsunut nyttelyyn seuraavat kymmenen kuvaajaa: Mauritz Antin, Stefan Bremer, Ulla Jokisalo, Timo Kelaranta, Kimmo Koskela, Kuutti Lavonen, Sari Poijrvi, Pentti Sammallahti, Jukka Uotila ja Tapio Vanhatalo. Kukin on voinut itse valita oman teosryhmns, ja tuloksena on moni-ilmeinen kokonaisuus abstraktista ja ksitteellisest kuvauksesta nykyhetken voimakkaaseen ekspressioon.

Nyttelyyn liittyvss esitteess Ismo Kajander esitt mielenkiintoisen historiallisen nkkulman kysymykseen, miksi vasta nyt 30 vuotta jljess muista voidaan vakavasti puhua valokuvauksen tulemisesta taideilmaisuna.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-05-7 Varrella Virran Valokuva Tnn
Porin taidemuseo 17.5.-10.6.1984
Toimitus, lay-out: Hilkka Kuusijrvi
Kansi: Kuutti Lavonen
Knnkset: Martin Easterbrook. Ritva Pivmaa
14 vr. ja 22 mustavalkoista kuvaa
Satakunnan Kirjateollisuus Oy, Pori 1984


SUOMALAISTA JA RANSKALAISTA TAIDETTA
MAIRE GULLICHSENIN KOKOELMISTA

16.06.1984 - 12.08.1984



Tiedote:
Porin taidemuseo esittelee kesll 1984 Maire Gullichsenin kokoelmista kootun nyttelyn Suomalaista ja ranskalaista taidetta, jonka rungon muodostaa Kpenhaminassa Statens Museum for Kunstissa kevll 1983 esitelty modernin suomalaisen taiteen kokonaisuus. Tm kokelman osa heijastaa sit aluetta suomalaisesta nykytaiteesta, jolla on ollut vahvat siteet kansainvliseen, erityisesti ranskalaiseen modernismiin. Esill ovat mm. B. J. Carlstedt, Sam Vanni, Unto Pusa, L-G Nordstrm, Ernst Mether-Borgstrm, Ahti Lavonen, Tor Arne, Gran Augustson, Juhana Blomstedt, Carolus Enckell, Mauno Hartman, Jorma Hautala, Kari Huhtamo, Heikki Hivoja, Outi Ikkala, Harry Kivijrvi, Matti Kujasalo, Seppo Krkkinen, Ukri Merikanto, Paul Osipow, Laila Pullinen, Pekka Ryynnen ja Kain Tapper. Esiteltv kokonaisuus antaa nytteen lhinn suomalaisen konstruktivismin kehityksest 1950-luvulta lhtien.

Kansainvlisten siteiden vahvuutta osoittavat nyttelyss useiden ranskalaisten taiteilijoiden, jo klassisten mestareiden teokset. Mukana ovat mm. Fernand Leger, Jean Arp, Juan Gris, Robert Jacobsen, Wassily Kandinsky, Hanry Laurens, Henry Moore, Alexander Calder, Serge Poliakoff, Vistor Vasarely. Nyttelyll on haluttu tuodaan esille se merkitys, mik Maire Gullichsenilla kerilijn ja vaikuttajana on ollut suomalaisen modernin taiteen kehitykseen. Jo 1930-luvulta lhtien hn erilaisten aktiviteettiensa vlityksell (Vapaan taidekoulun ja Artekin perustaminen, kansainvliset nyttelyt) hn on tehnyt tunnetuksi erityisesti ranskalaista taidetta.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-06-5 Suomalaista ja ranskalaista taidetta Maire Gullichsenin kokoelmista
Porin taidemuseo 16.6.-12.8.1984
Toimitus: Porin taidemuseo
Knnkset: Peggy Gullichsen, Ritva Vnnen
Kuvat: Lasse Koivunen, Jalo Porkkala, Simo Rista, Douglas Sivn
22. vr. ja 17 mustavalkoista kuvaa
Satakunnan Kirjateollisuus Oy, Pori 1984


TUSSIPIIRROKSIA JA GRAFIIKKAA
04.08.1984 - 26.08.1984
CARL FREDRIK REUTERSWRD


Tiedote:
Syntynyt 1934 Tukholmassa
1952 Fernand Lgerin oppilaana Pariisissa
1952-55 Konsthgskolan, Tukholma
1965-69 professorina Konsthgskolanissa


Reuterswrd edustaa grafiikassaan ja piirroksissaan sek mustavalkeissa kalligrafisissa maalauksissaan spontanismia. Vapaa, oikullinen, mutta hallittu viiva ja irrationaalisuus ovat luonteenomaisia hnen mm. uusdadaismista ja pop-taiteesta vaikutteita saaneelle tyylilleen. Reuterswrdin taiteessa on nokkela, hikilemtn nonsense-piirre, joka antaa kuville leikkimielisen ja ylltyksellisen svyn.

Taiteessaan leikkiessn Reuterswrd on luonut maailman, jossa hn saattaa hallita omien lakiensa mukaan. Hn tekee kuvia piloillaan ja tosissaan: trkeint on luoda uusi, jnnittv kuva todellisuudesta. Reuterswrd ei ole taiteessaan eik henkiln kiinnostunut banaaleista ja ikvist tapahtumista, vlimuodoista. Hn j yleisten kehitysten ulkopuolelle. Arvoituksellisuudellaan hn hertt uteliaisuuden ja jnnityksen, jotka yleens uinuvat katsojassa.

Paitsi kuvataiteilijana, Reuterswrd tunnetaan mys kirjailijana ja nonfiguratiivisten elokuvien tekijn. Hn on tehnyt useita monumentaalitit Etel- Ruotsiin. Vuonna 1982 hn lahjoitti Malmn museolle suuren mrn taideteoksia, jotka muodostavat Carl Fredrik Reuterswrd- kokoelman. Thn Reuterswrdin vanhempaa tuotantoa ksittvn kokoelmaan voi tutustua Helsingin Juhlaviikkoihin ajoittuvassa Pohjoismaisen Taidekeskuksen nyttelyss, joka avataan elokuun lopulla. Toisenlaisen nkkulman hnen tuotantoonsa tarjoaa Porin taidemuseossa 4.-26. elokuuta esill oleva nyttely, jossa on kymmenen viimeisen vuoden aikana tehty grafiikkaa ja tussipiirroksia: muotokuvia ystvist ja kulttuurielmn tunnetuimmista henkilist.


VEISTOKSIA VUOSILTA 1971-1982
16.08.1984 - 30.09.1984
BERNARD PAGS

Tiedote:
Kuvanveistj Barnard Pags on syntynyt vuonna 1940 Cahorsissa, Etel-Ranskassa. Hn opiskeli Atelier dArt Sacrssa. Ryhmnyttelyihin hn on osallistunut vuodesta 1967 lhtien, ja ensimmisen yksityisnyttelyns hn piti vuonna 1975 Pariisissa. Pagsin teoksia on ollut esill kotimaansa lisksi mm. Italiassa, Sveitsiss, Hollannissa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Yhdysvalloissa. Bernard Pags on yksi Ranskan uusimman kuvanveiston dynaamisimpia hahmoja. Hn on moni-ilmeinen persoonallisuus, jonka muotokieli erikoisuudestaan huolimatta liittyy vuosisataisiin kuvanveiston traditioihin, esi-isiens perinteisiin.

Pagsin tuotanto jakautuu selviin ajanjaksoihin: aluksi oli erilaisten sarjojen periodi, sitten tuli muurattujen veistosten kausi, ja nykyisin dominoivana teemana on pylvs. Muuratuilla teoksillaan, jotka olivat esill Pariisin Biennalessa 1975, Pags saavutti suuren yleisn tietoisuuden. Veistosten lisksi hn on tehnyt kokeiluja seinmaalausten ja ympristtaiteen parissa.

Pagsin veistokset syntyvt vuoristomaisemissa Nizzan pohjois-puolella Koillis-Ranskassa. Hnen taiteellinen toimintansa on juurtunut thn osaan Ranskaa Nizza, Marseilles, Nmes, Antibes, Toulon miss taide ja kulttuuri kukoistavat elinvoimaisina. Tyskennellessn Bernard Pags on muurari, kirvesmies, sepp ja puunhakkaaja. Hn kytt kaikkein yksinkertaisimpia tymenetelmi, sill tekniset huippusuoritukset eivt hnt kiinnosta. Hn noudattaa talonpojan ja ksitylisten perinteist oppia.

Nyttelyn ovat jrjestneet Muse national dart moderne/
Centre Georges Pompidou ja Porin taidemuseo


MAALAUKSIA PIIRUSTUKSIA KOLLAASEJA
29.08.1984 - 30.09.1984
KLIM KROLY


Tiedote:
Syntynyt v.1936 Bkscabassa
Aloitti opintonsa Budapestin Taidekorkeakoulussa
Gyula Papin johdolla v. 1956
Szentendren taiteilijayhteisn jsen vuodesta 1972.
Opettajan Unkarin Taidekorkeakoulussa vuodesta 1972.
Opettajana Budapestin Taideakatemiassa.

Nyttelyit vuodesta 1962 lhtien mm.
1965 Nuorten Biennale, Pariisi
1973 Belgradin modernin taiteen museo
1974 Wienin taideakatemia
1975 Galleria Lvi, Milano
1976 New Delhi Teheran
1977 Szczecinin Biennale, Puola
1977 Galleria Szentendre, Unkari
1979 Galleria Helikon, Budapest
1979 Forum Gallerie, Wels, Itvalta
1980 Koszta Museum Szenetes, Unkari
1980 Csk- galleria, Budapest
1980 Venetsian Biennale
1982 Galleria Templom, Vc
1983 Galleria Dorottya utca, Budapest
1984 Forum Galerie, Wels, Itvalta



MAALAUKSIA VUOSILTA 1957-1984
05.10.1984 - 04.11.1984
ANJA KARKKU-HOHTI

Tiedote:
Noormarkkulainen taiteilija Anja Karkku-Hohti on jo kauan ollut nkyv persoonallisuus satakuntalaisessa kuvataide-elmss. Hn on osallistunut ahkerasti nyttelyihin sek toiminut aktiivisesti kuvataiteen ja kulttuurin puolesta eri jrjestiss.

Anja Karkku-Hohdin nyttely liittyy Porin taidemuseon jrjestmn nyttelyiden sarjaan, jonka avulla museo on esitellyt satakuntalaisia kuvataiteilijoita.

Nyttelyn yhteydess Porin taidemuseo aluetaidemuseotoimintaan liittyen yhdess taiteilijan kanssa inventoi saatavilla olevan osan thnastisesta tuotannosta aina alkaen Suomen taideakatemian opiskeluaikoihin tehdyist tist ja luonnoksista. Tiden teostiedot kirjattiin ja useimmat valokuvattiin. Nyttelyluettelon painoon menness inventoituja teoksia oli 130; tydennysinventoinnin jlkeen mr tulee viel nousemaan.

Inventoinnin yhteydess koottu haastattelu- ja asiakirja-aineisto on sijoitettu Porin taidemuseon arkistoon. Tallennettu materiaali ksitt mm. taiteilijan luonnoslehtiist ja henkilkohtaisesta lehtileike- ja asiakirjakokoelmasta kuvatut mikrofilmit. Nyttelyn jlkeen Anja Karkku-Hohdin tuotantoon voi tutustua tyn yhteydess kootun diasarjan avulla.

Nyttelyjulkaisu:
ISBN 951-9355-07-3 Anja Karkku-Hohti: Maalauksia vuosilta 1957-1984
Porin taidemuseo 5.10.-4.11.1984
Toimitus, taitto, kuvat: Esko Nummelin
4 vr. ja 13 mustavalkoista kuvaa
Kehitys Oy, Pori 1984


ITMEREN IHMISI JA MAISEMIA
YSTVYYSKAUPUNKINYTTELY STRALSUNDISTA

08.10.1984 - 30.10.1984



Tiedote:
AHRENDTS KONRAD
s. 1855 Mnchebergiss, k.1901 Weimarissa.
Opintoja Weimarissa ja Berliiniss.
Muutti 1879 vakituisesti asumaan Weimariin.
Kytti mielelln Rgen-motiiveja.
Keskittyi laatukuviin ja elinmaalauksiin.

AUSTEN RUDOLF
s. 1931 Hainspachissa, asuu Rostockissa.
1946-1949 koristemaalariopissa
1950-1953 Weimarin sovelletun taiteen opistossa
1953-1958 Berliinin taidekorkeakoulussa
1960-1980 Heilingendamin sovelletun taiteen opiston opettajana
Vapaa taiteilija.
Opintomatkoja Bulgariaan, Tshekkoslovakiaan, Syyriaan.
Palkintoja: Rostockin piirikunnan kulttuuripalkinto, Tyn lippu I kunniamerkki, DDR:n taidepalkinto ym.
Yksityisnyttelyit Wismarissa, Rostockissa, Damaskuksessa, Szczeziniss, Lnsi-Berliiniss.
Osallistunut DDR:n taiteen nyttelyihin kotimaassa ja ulkomailla.
Tit Tasavallan palatsissa Berliiniss ja Weimarin, Schwerinin, Stralsundin, Rostockin ja Szczecinin taidekokoelmissa.
Seinmaalauksia julkisissa rakennuksissa.

BAMBERG KATHARINA
s. 1873 Stralsundissa, k.1965 Stralsundissa.
Aloitti taideopintonsa stralsundilaisen piirustuksenopettajan johdolla.
Opiskeli Berliinin taideakatemiassa.
Jatko-opintoja Dresdeniss eri maalareiden johdolla.
Eli Stralsundissa vapaana taiteilijana keskittyen seinmaalaukseen.

BEYER TOM
s. 1907 Mnsteriss Westfalenissa, k. 1981 Stralsundissa.
1924-1926 opiskelua Mnsterin ksitykoulussa ja Dsseldorfin taideteollisuuskoulussa.
1927 Ernst Nordlindin oppilaana Ruotsissa.
1933 Martin Blochin oppilaana Berliiniss.
Vuodesta 1935 Ghreniss Rgenin saarella, vuodesta 1952 Stralsundissa.
Opintomatkoja Euroopan maihin ja Pohjois-Afrikkaan.
Palkintoja: Useita taidepalkintoja, vuodesta 1972 Greifswaldin Ernst Moritz Arndtin yliopiston kunniaprofessori.
Lukuisia teoksia yksityiskokoelmissa sek koti- ja ulkomaisten museoiden kokoelmissa.

BIEL ANTONIE
s.1980 Stralsundissa, k.1880 Berliiniss.
Opiskeli Berliiniss, Dsseldorfissa, Karlsruhessa.
Asui vuodesta 1862 Berliiniss, jossa osallistui snnllisesti akatemian nyttelyihin.
Tit Berliinin kansallisgalleriassa ja Stralsundin kulttuurihistoriallisessa museossa.

BIRNSTENGEL RICHARD
s.1881 Dresdeniss, k.1967 Dresdeniss.
1901-1909 Dresdenin akatemia.
Opintomatkoja Bmiin, Itvaltaan, Ranskaan, It-Preussiin.
1930-1944 asui kesisin vakituisesti Kurische Nehrungilla.
Ateljee ja asunto tuhoutuivat 1945 tysin pommituksessa.
Lukuisia yksityisnyttelyit. Osallistui suuriin koti- ja ulkomaisiin nyttelyihin.
Tit useissa yksityiskokoelmissa, julkisten laitosten kokoelmissa ja museoissa.

BOCK KARL
s.1873 Braunschweigissa, k.1940 Stralsundissa.
1898-1903 opiskeli Dusseldorfin akatemiassa Dckerin oppilaana.
Taidemaalari ja graafikko. Asui Stralsundissa.
Suosi Rgenin lhell olevan Vilmin saaren maisemamotiiveja.
Tit etupss Stralsundissa yksityisten hallussa ja Stralsundin kulttuurihistoriallisessa museossa.

BRCKE JOHAN WILHEM
s. 1800 Stralsundissa, k.1874 Berliiniss.
Arkkitehtuuri- ja maisemamaalari Berliiniss.
1815-1820 kultasepn opissa Stralsundissa.
1820-1824 opiskelua Berliinin akatemiassa.
1829-1834 opintomatka Roomaan.
Berliinin akatemianyttelyss 1928 Rgenin saarta kuvaavia tit. Teoksia museoiden ja linnojen kokoelmissa ( Hannover, Berliini, Leningrad) sek Stralsundin kulttuurihistoriallisessa museossa.

BCHSEL ELISABETH
s.1867 Stralsundissa, k.1957 Stralsundissa.
Asui Stralsundissa tyskennellen vapaana taiteilijana.
Opiskeli Berliiniss, Dresdeniss, Mncheniss, Pariisissa.
Jljenns- ja muotokuvatilauksia Saksasta, Hollannista, Ranskasta ja Italiasta.
Asui vuodesta 1904 kesisin vakituisesti Hiddenseen saarella, josta tuli hnen taiteellisen tyns pteema.
Pohjois-Saksan maisemamaalareista ensimminen, joka valitsi tyt tekevn ihmisen kuviensa aiheeksi.
Teoksia yksityiskokoelmissa sek Stralsundin kulttuurihistoriallisessa museossa.

CARUS CARL GUSTAV
s.1789 Leipzigissa, k.1869 Dresdeniss.
Lkri, luonnontutkija, taidefilosofi.
Itseoppinut maalari. Sai vaikutteita J. Chr. Klengelilt, C. D. Friedrichilt ja J. C. Dahlilta.
1819 Rgenin matka, jonka aikana syntyi joukko Rgen-aiheisia maalauksia.
Kosketuksissa Goetheen, jolla oli kolme hnen maisemamaalaustaan (Goethe-kansallismuseossa).
Teoksia Dresdenin taidegalleriassa ja Stralsundin kulttuurihistoriallisen museon kokoelmissa.

DETTMAN EDITH
s. 1898 Stralsundissa.
1916 Valtion taideteollisuusmuseon oppilaitoksessa Berliiniss.
1920 opintoja Dsseldorfin akatemiassa.
1924 alkoi kaksivuotinen opiskelu akatemian mestariluokan oppilaana.
1925 vapaa taiteilija Dsseldorfissa.
Asunut vuodesta 1934 Stralsundissa tyskennellen vapaana taiteilijana. Matkoja Ranskaan, Vlimerelle, Romaniaan, Bulgariaan, Tshekkoslovakiaan, Keski-Aasiaan.
Yksityisnyttelyit Dsseldorfissa, Scheweriniss, Rostockissa ja Sralsundissa.
Osallistunut trkeisiin koti- ja ulkomaisiin nyttelyihin.
Maalauksia lukuisissa DDR:n museoissa, etupss Hallessa ja Stralsundissa.

DOUZETTE LOUIS
s.1834 Trisbeesiss, k.1924 Barthissa.
Aluksi koristemaalari.
Opiskeli 1863 Berliiniss.
1878 matka Pariisiin. Vaikutteita Fontainebleaun koulusta.
Maalasi 1878 Darssin motiiveja.
1904-1908 Rgenin lhell olevaa Vilmin saarta esittvi maalauksia.
Suosi kuutamomaisemia.
Teoksia koti- ja ulkomaisten museoiden kokoelmissa.

HACKERT JAKOB PHILIPP
s.1737 Prenzlaussa Uckermarkissa, k.1807 San Piero di Careggiossa Firenzen lhell.
Aluksi koristemaalari, myhemmin opintoja Berliinin akatemiassa.
1762-1764 matkoja Stralsundiin ja Rgenille.
Oleskeli sen jlkeen Tukholmassa, Pariisissa, Normandiassa ja vuodesta 1768 lhtien Italiassa.
Kosketuksissa Goetheen.
Hackertia pidettiin omana aikanaan merkittvimpn prospektimaalarina.

HNDLER ROLF
s.1938 Hallessa. Asuu Berliiniss.
1956-1959 opiskeli sovelletun taiteen opistossa Magdeburgissa kyttgrafiikkaa.
1961-1966 opiskeli Berliini-Weissenseen taidekorkeakoulussa maalausta.
1969-1972 mestariluokan oppilaana DDR:n akatemiassa, siit lhtien vapaa taiteilija.
Yksityisnyttelyit mm. Berliiniss, Dresdeniss, Leipzigiss, Magdeburgissa ja Stralsundissa.
Osallistunut vuodesta 1970 lhtien useihin koti- ja ulkomaisiin nyttelyihin.
Tit kaikissa DDR:n suurissa gallerioissa ja Stralsundin kulttuurihistoriallisessa museossa.

HHNE FRANZ
s.1892 Brombergissa, k.1980 Bremeniss.
Opiskeli Breslaussa, Weimarissa ja Dresdeniss, Breslaussa mys taidehistoriaa ja filosofiaa.
Useita vuosia vapaana taiteilijana Berliiniss.
1927-1960 kuvaamataidon opettajana Barthissa.
1949 palkinto Ihminen ja ty-kilpailussa.
Vuodesta 1968 vapaana taiteilijana Bremeniss.
Suosi rannikon maisema- ja ihmisaiheita.
Yksityisnyttelyit Stralsundissa ja Darssilla.
Osallistui nyttelyihin Rostockin piirikunnassa ja Bremeniss.
Tit Rostockin piirikunnan museoissa.

VON HUGO FERNANDE
s.1858 Hannoverissa.
Opiskeli Kasselin akatemiassa professori E.Neumannin oppilaana.
Keskittyi maisemamaalaukseen.

KANDT-HORN SUSANNE
s.1914 Eisenachissa
Kirjakauppiaanoppi.
1932-1940 teknisen piirtjn, samanaikaisesti opintoja Berliini- Charlottenburgin taidekorkeakoulussa.
Opintomatkoja Bulgariaan, Neuvostoliittoon, Italiaan ja Lontooseen.
Palkintoja: Joh.-R.- Becher-mitali, Rostockin piirikunnan neuvoston kulttuuripalkinto, kansallispalkinto.
Yksityisnyttelyit DDR:n museoissa ja Szczeciniss.

KASTNER MANFRED
s.1943 Giesshbeliss Tshekkoslovakiassa.
Itseoppinut.
1958-1962 sorvarinopissa ja tiss Volkswerft Stralsund telakalla.
1962-1970 preparaattorina Stralsundin merimuseossa.
1970-1974 lavastajana Stralsundin teatterissa.
Vuodesta 1974 vapaatoimisena entisijn Schwerinin muistomerkkienhoitolaitoksen tehtviss.
1978 opintomatka Saksan liittotasavaltaan Hampuriin.
Yksityisnyttelyit mm. Berliiniss, Karl-Marx-Stadtissa, Leipzigissa, Greifwaldissa, Rostockissa, Stralsundissa ja Dresdeniss.
Osallistunut koti- ja ulkomaisiin nyttelyihin DDR:ss, Italiassa, Ruotsissa ja Puolassa.
Tit yksityis- ja DDR:n museoiden kokoelmissa.

KESTING EDMUND
s.1892 Dresdeniss, k.1970 Birkenwenderiss.
Maalari, piirtj ja valokuvaaja.
1911-1914 opiskeli Dresdenin taideteollisuusakatemiassa, sen jlkeen vuoteen 1919 Dresdenin akatemiassa.
Perusti 1919 Der Weg nimisen sommittelutaidekoulun.
Liittyi 1923 taiteilijaryhm Sturmiin.
1948 nimitys Berliini-Weissenseen taidekorkeakoulun professoriksi ja 1956 nimitys Potsdam-Babelsbergissa toimivan Saksan elokuva- ja televisiokorkeakoulun professoriksi.
Tit lukuisissa koti- ja ulkomaisissa museoissa ja kokoelmissa.

VON KLEIN-DIEPOLD LEO
s. 1865 Dortmundissa, k.1944 Berliiniss.
Opiskeli Dsseldorfin , Antwerpenin ja Pariisin akatemioissa.
Asui 1907-1921 Hollannissa.
Asui vuodesta 1921 Berliiniss ja osallistui snnllisesti Saksan taidenyttelyihin, etenkin Berliinin sesessioon.
Stralsund- ja Hiddensee-aiheisia teoksia Stralsundin kulttuurihistoriallisen museon kokoelmassa.

KLIEFERT ERICH
s.1893 Berliiniss.
1909-1910 lasimaalariopissa.
1921-1945 kuvaamataidon opettajana, maalarina, graafikkona.
Asunut vuodesta 1924 Stralsundissa.
1934 opintomatka Italiaan.
Vuodesta 1961 vapaa taidemaalari, graafikko ja restauroija.
1935 Stralsundin asemahallin maalaukset.
1949-1973 seinmaalauksia Stralsundissa.
1951-1973 entisintitit Schwerinin muistomerkkienhoitolaitoksen toimeksiannosta.
Yksityisnyttelyit Stralsundissa ja Rgenin saarella.
Osallistunut Rostockin piirikunnan nyttelyihin.

KORTH SIEGFRIED
s.1926 Stralsundissa
1948-1950 tylis- ja kulttuuritoimitsijana Volkswerft Stralsund telakalla.
1950-1955 opiskelua Berliini-Weissenseen kuvaama- ja sovelletun taiteen korkeakoulussa.
1955-1958 mestariluokan oppilaana Saksan taideakatemiassa Berliiniss.
Tyskennellyt vuodesta 1958 vapaana taiteilijana Berliiniss, Darssilla ja Stralsundissa.
1961-1972 tilaustit Volkswerft Stralsund telakalle.
Yksityisnyttelyit mm. Berliiniss, Stralsundissa ja Greifswaldissa.
Osallistunut nyttelyihin kotimaassa ja ulkomailla.
Seinmaalauksia julkisiin rakennuksiin, teoksia useissa DDR:n museoiden kokoelmissa.

KRAUSE WILHELM
s.1803 Dessaussa, k. 1864 Berliiniss.
Aloitti opintonsa Dessaussa. Keskittyi maisema- ja meriaiheisiin. Sai virikkeit Dahlin kuvista.
1824 Berliiniin. Laulajakoulutuksen jlkeen viisi vuotta tenorina teatterissa.
Opintomatkoja Rgenille, Norjaan, Hollantiin, Belgiaan, Ranskaan, Englantiin ja Vlimerelle.
1833 Berliinin taideakatemian jseneksi.
Teoksia yksityiskokoelmissa, Berliinin kansallisgallerian sek eri linnamuseoiden kokoelmissa.

LINDNER HERMANN
s.1934 Leipzigissa. Asuu Stralsundissa. Maalari ja entisij.
Opiskellut Heiligendammin sovelletun taiteen opistossa, Taideksityn mestarikoulussa Lnsi-Berliiniss sek Stuttgartin taideakatemiassa.
Opintomatkoja Pariisiin, Sisiliaan, Sveitsiin, Unkariin ja Bulgariaan.
Nyttelyit DDR:ss ja Bulgariassa.
Teoksia DDR:n ja Bulgarian museoiden kokoelmissa.
Seinsommitelmia Stralsundissa ja Grimmeniss.
Laajoja entisintitit Stralsundin keskiaikaisissa rakennuksissa.

MANIGK OTTO
s.1902 Breuslaussa, k.1972 ckeritziss Usedomin saarella.
Puusepnoppi.
1921-1930 opiskelua Breslaussa, Berliiniss ja Pariisissa.
1926 opintomatka Italiaan.
Vuodesta 1930 toimi vapaana taiteilijana Berliiniss.
Vuodesta 1932 lhtien tuli ckeritzist hnen toinen asuinpaikkansa.
Toisen maailmansodan aikana tuhoutuivat berliinilinen ateljee ja suuri osa teoksista.
Osallistui vuodesta 1948 lhtien lukuisiin nyttelyihin DDR:ss.
Tilaustit julkisissa rakennuksissa.
Teoksia useissa julkisissa kokoelmissa.

NIEMEYER-HOLSTEIN OTTO
s. 1896 Kieliss, k.1983 Lttenortissa Usedomin saarella.
Vuodesta 1918 lhtien autodidaktisia opintoja taidepiiri Asconassa Sveitsiss.
1926 muutto Berliiniin. Asui vuodesta 1933 Usedomin saarella.
Opintomatkoja Italiaan, Pohjoismaihin, Kiinaan ja Neuvostoliittoon.
Useita matkoja Itmeren maihin. Itmeren maiden biennaalin kansainvlisen komitean puheenjohtajana.
1964 nimitys professoriksi.
1969 valinta DDR:n taideakatemian kirjeenvaihtajajseneksi.
1975 lhtien Itmeren maiden biennaalin kunniajsen.
1977 hyvksyttiin DDR:n kuvaamataiteilijoiden liiton kunniajseneksi.
Vuodesta 1948 lhtien yksityisnyttelyit useissa DDR:n ja Lnsi-Saksan kaupungeissa.
Osallistui lukuisiin nyttelyihin DDR:ss ja ulkomailla.
Teoksia DDR:n lisksi useissa ulkomaisissa yksityis- ja julkisissa kokoelmissa.


TRANSIT III
15.11.1984 - 26.12.1984
TANSKALAINEN TAITEILIJARYHM


Tiedote:
Tanskan nykytaiteeseen liittyv erityisilmi ovat lukuisat taiteilijaryhmt. Ensimminen varsinainen ryhm oli Den Frie Udstilling (Vapaa nyttely), joka muodostettiin 1890 protestina Taideakatemiaa ja sen jrjestmi vuosittaisia Charlottenburgin nyttelyj vastaan. Mukana oli joukko tuon ajan nkyvimpi taiteilijoita, mm. Willumsen, Hammershoj ja Kroyer. Sittemmin on snnllisesti syntynyt lukuisia uusia ryhmi ( esim. Grnningen, Kammeraterne, Corner, Decembristerne, Koloristerne), usein oppositioasenteilla vallitsevia taidesuuntauksia vastaan. Ryhmt eivt yleens ole olleet pitkaikaisia, mutta niiden merkitys Tanskan taide-elmn uudistajina ja kehittjin on ollut huomattava.

TRANSIT on yksi tmn hetken nuorimmista ryhmist Tanskassa. Siihen kuuluvat Jane Balsgaard, Ren Fiev, Vibeke Glarbo, Pia Honor Hansen, Maria Nicolaisen, Carl Erik Reimuth sek norjalaissyntyinen Britt Smelvaer ja ruotsalaissyntyinen Olle Tallinger. He kaikki asuvat ja tyskentelevt Kpenhaminassa. He ovat aiemmin ryhmn esittytyneet merkittviss nyttelyiss Kpenhaminassa Charlottenburgissa vuosina 1980 ja 1983. Kolmas yhteisesiintyminen nhdn tn vuonna Lundin taidehallissa Ruotsissa ja Porin taidemuseossa.

Ryhmn nimi, TRANSIT, johtaa ajatukset kulkemiseen ja kuljettamiseen, taiteen perinteisten rajojen ylittmiseen. Tekijiden yksilllisist piirteist huolimatta ryhmn tavoitteena on toteuttaa kulloisestakin nyttelystn kokonaisteos lhtkohtana nyttelytilan luomat edellytykset. Teokset ovat usein suuren kokonsa ja muunneltavuutensa puolesta installaatiotyyppisi ja useat niist luodaan vasta kulloiseenkin nyttelytilaan pystytysvaiheessa.


 

 

 

Kokoelmat & Arkisto

Taidekokoelmat

Arkistot

Kokoelmapoliittinen ohjelma

Tutkimus - Artikkelit - TUTKA-sarja

Performanssiarkisto D-ark



Vuosikertomukset

Verkkojulkaisut



Näyttelyarkisto

Kausiohjelmat (Haitarit)

Luentosarjat

YouTube-videokanava

 

 

 

 
   Google Maps    Saavutettavuus-sivulle    Facebook    Instagram    Youtube

 

 

 

 

 

Yhteystiedot


PORIN TAIDEMUSEO
Eteläranta, 28100 PORI, FINLAND
p. +358 44 701 1080
taidemuseo@pori.fi

Porin taidemuseo toimii Sivistystoimialan Kulttuuriyksikön alaisuudessa osana Porin kaupunkia. Porin kaupungin rekisteriselosteet-sivustolla on lomake, jolla voi tehdä tietopyynnön rekisteriin tallennetuista tiedoista.

Turvallisuusohjeet koronaviruksen aikana
Saavutettavuusseloste

 

 

©  Pori Art Museum | Porin taidemuseo